احسان افشاریان صداگذار و طراح صدای سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در نهمین جشنواره «سینماحقیقت» با پنج فیلم مستند حضور دارد، گفت: در این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» با فیلم های مستندی چون «زمانکو»، «گزارشی از ماناسلو»، «دور مشو»، «مادرکشی»، «چغامیش» حضور دارم و امیدوارم این جشنواره بتواند تاثیر مثبتی بر پویایی جریان سینمای مستند ایران داشته باشد تا هم سطح کیفی فیلم ها و سطح سلیقه تماشاگران نسبت به این سینما افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان پور توضیح داد: «زمناکو» یک درام انسانی در مورد فاجعه بمباران شیمیایی شهر حلبچه است و به بازگشت یک جوان ۲۳ ساله به حلبچه می پردازد که وقتی یک نوزاد ۴۰ روزه بود از این شهر خارج شده است. این مستند در جشن خانه سینما برنده تندیس بهترین پژوهش و بهترین فیلم شد. طراحی صدا و صداگذاری در این پروژه تقریبا ۶ ماه طول کشید که به صورت ۵.۱ ساراند دالبی صداگذاری شده است.
این صداگذار ادامه داد: «گزارشی از ماناسلو» به کارگردانی رضا توفیق جو دیگر مستندی است که صداگذاری آن را برعهده داشتم. این مستند در مورد سه کوهنورد است که در سال ۲۰۱۲ به قله ماناسلو در هیمالیا صعود می کنند ولی متاسفانه یکی از آنها سقوط می کند. فضای این مستند مهیج و جذاب است و کارگردان به درستی قصه را با ریتمی مناسب پیش می برد. همانطور که از فضای کار مشخص است طراحی صدا و به خصوص میکس بسیار دشوار و زمان بر بود ولی نتیجه کار بسیار رضایت بخش بود. این مستند نیز به صورت ۵.۱ ساراند دالبی میکس شده است.
افشاریان با اشاره به دیگر مستندی که صداگذاری آن را انجام داده است، گفت: «دور مشو» نام مستندی در مورد خواننده تاجیکستانی به نام دولتمند خلف است که مسعود امینی تیرانی آن را کارگردانی کرده است. به دلیل اینکه این مستند محوریت موسیقی دارد فضاسازی صوتی در این کار بسیار مهم بود که به صورت ۵.۱ ساراند طراحی و انجام شد.
وی ادامه داد: مستند بعدی که در بخش بلند مسابقه ملی جشنواره «سینما حقیقت» پذیرفته شده است مستند «مادرکشی» به کارگردانی کمیل سوهانی است. این مستند در مورد بحران آب است و به خوبی از بحرانی که مدیران دوره های مختلف درباره آب به وجود آورده اند پرده بر می دارد و تماشاگر را غافلگیر می کند.
صداگذار فیلم سینمایی «فردا» به کارگردانی رضا میرکریمی بیان کرد: مستند «چغامیش» مستند کوتاهی است که آریان عطارپور آن را کارگردانی کرده است و در مورد اشیای عتیقه ای متعلق به ایران است که در آمریکا بلوکه شده و در سال ۹۳ به ایران بازگردانده شدند. در طراحی صدا در این کار نیز به پیرو تصاویر سعی شده تا از افکت های بکر و ویژهای در بخش صدا استفاده شود.
وی عنوان کرد: خوشحالم با کارگردانان و تهیه کنندگانی در حوزه مستند همکاری داشته ام که به جادوی صدا در فیلم مستند پی برده بودند و می دانستند که صداگذاری و طراحی صدا می تواند نقش مهمی در تاثیرگذاری و انتقال افکار مستند به تماشاگر بازی کند. متاسفانه در همین جشنواره فیلم های زیادی هستند که صداگذاری نشده اند و باعث ناراحتی است که در بعضی از فیلم ها از نام های صوری در تیتراژ به عنوان صداگذار استفاده شده است.
افشاریان در پایان گفت: سینمای مستند یک اثر ماندگار و همیشگی است که در ۵۰ سال آینده به آنها رجوع می شود و به همین دلیل باید در نهایت کیفیت صدا و تصویر ساخته شوند. متاسفانه همیشه سینمای مستند در ایران مظلوم و بدون بودجه بوده است و صدا در مستند از هر چیز دیگری مظلوم تر است.
نظر شما