۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۱۸

در میز گرد «دانشجو و مدرنیته» عنوان شد؛

مردم به رسانه های فردی روی آوردند/مردم ایران از گفت و گو می ترسند

مردم به رسانه های فردی روی آوردند/مردم ایران از گفت و گو می ترسند

مشهد- یک استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: در حال حاضر رسانه های جمعی در جامعه دیگر جوابگوی سوالات و پرسش های مردم نیستند چرا که افراد به رسانه های فردی روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم فیاض ظهر یک شنبه در میزگرد «دانشجو و مدرنیته» که در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر رسانه های جمعی در جامعه دیگر جوابگوی سوالات و پرسش های مردم نیستند چرا که افراد به رسانه های فردی روی آورده اند.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: زبان سخن گفتن ما با جهان از طریق ریاضی است و دنیا نیز از طریق موسیقی با ما سخن می گوید و از این رو هر چیزی اگر به زبان ریاضی در نیاید منطقی نیست.

فیاض خاطر نشان کرد: امروز کشورهایی مانند آمریکا اصل اولشان پراگماتیسم است به این معنا که همه چیز رو به آینده است چنانچه آمریکا از طریق شبکه های مجازی در جهت ساختن آینده جهان حرکت می کنند.

وی ادامه داد: مدرنیسم ضد گذشته و نوعی نقد مذهب است که همیشه رو به گذشته بوده در حالی که علم و مدرنیسم نگاه به تاریخ ندارد و مبنای آن بر زمان حال است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: امروز مدرنیسم نیز به تاریخ پیوسته و ما وارد دوره «پسا مدرنیسم» و «پسا ساختاری» شده ایم و از این رو باید از دانش و بینش گذشته و به ایده برسیم.

فیاض تاکید کرد: امروز تکیه صرف به دانش باطل شده است چرا که مربوط به گذشته است و بینش نیز که معطوف به زمان حال می باشد دیگر جوابگو نیست بلکه ایده مهم است که برای آینده طرح می شود و اگرچه در دانشگاه های دنیا در حوزه هنر و تکنولوژی به ایده می پردازند اما در ایران مغفول مانده است.

مردم به دنیا متصل هستند

وی اظهار داشت: در حال حاضر ذهنیت و فرد تعیین کننده است و دوره دانشگاه و  فلسفه  و جامعه فرا رسیده است چنانچه مدرنیته با «کانت» شروع شد و با «نیچه» به اتمام رسید و ما در عصر جهانی شدن دیگر جامعه یا شهر بسته  نداریم چرا که به عنوان مثال در همین شهر مشهد گروه های اجتماعی معنایی ندارند و افراد به همه جای دنیا متصل هستند.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیان داشت: در حال حاضر که خارج از مدرنیته هستیم گروه های اجتماهی و حتی مذهب ها ساختار جهانی پیدا می کنند و تکنولوژی ها دارند سیال می شوند.

فیاض تاکید کرد: در شرایط کنونی باید ساختاری گشوده و باز در مقابل جهان داشته باشیم چرا که دیگر حتی انتخابات نیز محصور به مرزهای ملی و اظهار نظر شورای نگهبان نیست چرا که تمام دنیا در این رابطه نظر می دهند و فردی نمی تواند در داخل مرزهایش اقدامی انجام دهد و کاری به نظرات دیگران نداشته باشد.

دین عرفانی خطرناک است

وی با بیان اینکه عرفان جامعه را درون گرا می کند و به انفعال می کشاند اظهار کرد: دین عرفانی نیز مانند مداحی ها که امروز باب شده احساسی است و از همان نوع دینی است که داعشی ها  دارند.

 استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در توضیح دین رحمانی یا عرفانی گفت: این نوع دین افراد را یا کافر می داند و یا متدین و با درون گرایی خطر رادیکال شدن نیز در آن وجود دارد مانند داعش که دین غیر عقلانی و خطرناک دارند و اسلام مداحی نیز اگر ادامه پیدا کند وارد خشونت خواهد شد.

فیاض ادامه داد: عرفان بدون حکمت با ایجاد رکود و افسردگی جامعه را دچار خمودگی می کند و اینقدر به سمت گریه سوق می دهد که مجبوریم خندوانه تولید کنیم تا مردم کمی بخندند مانند جامعه هند که عرفان منجر به غم و اندوه شده است و آنها به فکر افتادند در پارک های شهر مراسم خنده برگزار کنند.

وی راه کار را پرداختن به حکمت دانست و خاطرنشان کرد: در حکمت هم عرفان و هم فلسفه وجود دارد و به عاطفه در کنار عقل توجه می شود.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: زبان سخن گفتن ما با جهان از طریق ریاضی است و دنیا نیز از طریق موسیقی با ما سخن می گوید و از این رو هر چیزی اگر به زبان ریاضی در نیاید منطقی نیست.

مدرنیته پدیده ای سیال است

در بخش دیگری از مراسم مهدی نجف زاده یکی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد اطهار کرد: اگر چه مدرنیته مختص غرب است و در آنجا ساخته و پرداخته شده است و ما هیچ نقشی درایجاد آن نداشته ایم اما متعلق به غرب نیست و یک پدیده سیال است که همه دنیا را درگیر کرده است.

وی در توضیح مدرنیته افزود: مجموعه دگرگونی ها و دستاوردهای علمی که در یک زمان خاص در غرب اتفاق افتاده است مدرنیته نام گذاری شده است اما مختص غرب نیست و همه ما در درون مدرنیته قرار داریم اما واکنش ما در طول تاریخ نسبت به آن خشن بوده است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اولین واکنش های ما نسبت به مدرنیته درحالی که به آن مبتلا شده بودیم مخالفت های شدید بوده است چنانچه گاهی با آن گلاویز شده ایم و امروز انچه برای ما باقی مانده مدرنیته اصیل نیست.

وی خاطر نشان کرد: پنج نوع بدفهمی در رابطه با مدرنیته وجود دارد ابتدا اینکه عده ای فکر می کنند مدرنیته قابل بازیابی است در صورتیکه ما نمی توانیم برگردیم و آن را دوباره اختراع کنیم و بدفهمی دوم نیز این است که فکر کنیم مدرنیته از جانب کسانی هدایت می شود.

نجف زاده افزود: شخصی پشت مدرنیته نیست بلکه این جریان سیال است و نه اوباما و نه هایدگر نظریه پرداز این جریان نیستند ومتعلق به همه افراد در آفریقا وآمریکا می باشد و نیز مدرنیته مساوی با غرب نیست و می توان گفت بنیادگرایی نیزجزئی از مدرنیته است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: ما در برابر مدرنیته حق انتخاب نداریم و در آم محضور شده ایم و اقداماتی از قبیل مبارزه با ماهواره و ویدئو دست و پا زدن است چرا که مدرنیته ایدئولوژی خاصی ندارد.

وی همچنین افزود: نمی شود ابزار مدرنیته را گرفت و فرهنگش را دور انداخت چرا که این دو دو روی سکه هستند و نیز نمی توان از مدرنیته گذشت و به دوره پست مدرن قدم گذاشت چرا که پست مدرنیته نوعی بازگشت به عقب و ارتجاعی است.

وی با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی در کشور گفت: نباید فکر کنیم که در فضای مجازی همه چیز از دست می رود چرا که در غرب هنوز بهره دیدار مهم است چنانچه غربی ها بیشترین امار مصرف گل را دارند و استفاده از فضای مجازی برای این است که با سپردن کارهای بی اهمیت به امکانات الکترونیکی فرصت بیشتری برای زندگی داشته باشند.

نجف زاده خاطرنشان کرد: در ایران حوزه های همگانی بسیار ضعیف است و جایی که افراد فارغ از سیاست و درباره چیزهای عادی با هم گفت و گو کنند اندک است و پیش شرط ایجاد گفت وگو نیز آن است که سلطه از جلوی آن برداشته شود در حالی که مردم ایران از گفت وگو می ترسند.

کد خبر 2992983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha