۱۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲

یک هفته با «رسانه»؛

اتفاقی نادر در نیویورک تایمز/ مجلات برگشتی خریدار پیدا کرد

اتفاقی نادر در نیویورک تایمز/ مجلات برگشتی خریدار پیدا کرد

اتفاقی که موجب تغییر روش نیویورك تایمز پس از ۱۰۰ سال شد، اعلام جزئیات طرح ارشاد برای خرید مجلات برگشتی و نیز میزان و زمان پرداخت پاداش ٥٠ رسانه‌ فعال نمایشگاه مطبوعات، از خبرهای مهم حوزه رسانه بود.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: مرور اخبار مهم حوزه رسانه را در هفته‌ای که گذشت، با نگاهی به اتفاقی نادر که در روزنامه نیویورک تایمز آغاز می‌کنیم. حمله تروریستی اخیر در كالیفرنیا موجب شد تا این روزنامه‌ پرتیراژ آمریکایی كه سال ۱۸۵۱ شروع به كار كرد، برای نخستین بار در نزدیك به یك قرن، یك یادداشت را به صفحه اول خود بیاورد. اولین سرمقاله صفحه اول نیویورك تایمز در نزدیك به ۱۰۰ سال گذشته با این عنوان منتشر شد: «به اپیدمی اسلحه پایان دهید».

نگارنده این سرمقاله خواستار اصلاحات در مورد استفاده از سلاح‌های گرم شده است و با این كار، یک حركت تاریخی انجام داد چرا که این اولین مقاله تایمز از سال ۱۹۲۰ تا به حال است كه به صفحه اول راه یافته است.

‌آرتور سولزبرگر ناشر نیویورك تایمز در این باره گفته است: «دهه‌های بسیار از زمانی كه تایمز یك سرمقاله در صفحه اول چاپ كرد، می‌گذرد. ما این كار را امروز انجام می‌دهیم تا بیانیه‌ای قوی و واضح از درماندگی و خشم موجود نسبت به عدم قابلیت كشورمان در به نتیجه رسیدن در مورد تازیانه سلاح‌های گرم ارایه دهیم. در این عصر دیجیتال، هنوز صفحه اول به عنوان جایگاهی قوی و نیرومند برای مطرح كردن مسائلی باقی مانده كه نیازمند توجه هستند. و چه مسئله‌ای از شكست خوردن كشور ما در حمایت از شهروندانش مهم‌تر است؟»

این تصمیم سردبیری بعد از تیراندازی بزرگ سن برناردینو كه باعث كشته شدن ۱۴ نفر شد، اتخاذ شد و به مرحله اجرا درآمد.

اعلام میزان و زمان پرداخت پاداش ٥٠ رسانه‌ فعال نمایشگاه مطبوعات

خبر دیگر از حوزه رسانه اینکه، قائم مقام نمایشگاه مطبوعات از اعطای حمایت مالی معاونت مطبوعاتی از ۵۰ رسانه فعال در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات تا اواسط دی ماه سال جاری خبر داده است.

مهران عباسی انارکی با اشاره به اینکه یکی از اهداف شورای سیاستگذاری و ستاد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، کیفی سازی و ارتقاء سطح محتوایی غرفه های ایجاد شده در نمایشگاه بوده، اجرای طرح تقدیر از فعالان بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه را در راستای تحقق عملی این سیاست محتوایی دانست و گفت: نمایشگاه مطبوعات، عرصه حضور فعال و ارتباط موثر میان رسانه‌ها، مردم و مسئولان است و رسانه‌ها همانطور که امسال به خوبی در برپایی باشکوه نمایشگاه تلاش کردند، باید بیش از گذشته از فضای کم نظیر نمایشگاه بهره‌برداری کنند.

مشاور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به برگزاری بیش از ٢٠٠ نشست توسط رسانه‌ها در نمایشگاه امسال، افزود: طبق وعده قبلی در نمایشگاه امسال و با هدف ارتقای کیفی فعالیت های مطبوعاتی، تقویت ارتباط موثر و دوسویه میان رسانه ها و مردم و همچنین حمایت از فعالیت رسانه‌های بخش خصوصی، از ٥٠ رسانه گروه‌های ٩ گانه نمایشگاه که در جدول شاخص‌های ارزیابی غرفه برتر، امتیاز بالاتری نسبت به سایرین کسب کردند، تقدیر خواهد شد که شاخص‌هایی چون برگزاری برنامه‌ةای جانبی و مرتبط با نمایشگاه، حضور مدیران و تحریریه رسانه در نمایشگاه، خلاقیت در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف در کنار میزان رضایت‌مندی مردم در نظرسنجی‌های انجام شده در انتخاب این رسانه‌ها موثر بوده است.

وی تاکید کرد: تیمی از کارشناسان با تجربه مطبوعات کشور نسبت به ارزیابی و امتیازبندی غرفه های شاخص و برگزیده اقدام نمودند که با یک هیات هفت نفره صنفی متشکل از مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه، اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی مدیریتی شامل شرکت تعاونی مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه های غیردولتی، انجمن مدیران مسئول نشریات کشور، انجمن نشریات کشاورزی و انجمن صنفی مدیران رسانه‌ها، اولین غرفه در هر گروه به عنوان غرفه برتر و رتبه های بعد به عنوان غرفه های فعال شناخته شده  که علاوه بر حمایت‌های نقدی از یک تا پنج میلیون تومان،  در صورت امکان نرم افزاری، این رسانه‌ها در جانمایی نمایشگاه مطبوعات سال آینده در اولویت قرار می‌گیرند و همچنین می توانند در طرح اشتراک نیم بهاء مطبوعات، بدون نوبت پذیرش شوند.

عباسی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال آینده این موضوع پررنگ‌تر و با توجه بیشتری پیگیری و توسعه یابد.

جدول میزان حمایت از رسانه‌های فعال بخش خصوصی نمایشگاه در گروه‌های مختلف را می توانید اینجا ببینید که ارقام قید شده برای هر رسانه تا تاریخ ٢٠ دی ماه به حساب صاحب امتیاز هر رسانه واریز می‌شود.

طرح وزارت ارشاد برای خرید مجلات برگشتی

اما بشنوید از تصمیم وزارت ارشاد برای خرید مجلات برگشتی. معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه در جهت حمایت از نشریات بخش خصوصی و ارتقای مطالعه نشریات محیط‌هایی که توانایی خرید را ندارند، طرح خرید مجلات برگشتی را اجرا می‌کند.

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در اطلاعیه ای جزئیات طرح خرید مجلات برگشتی را به شرح زیر اعلام کرد: با توجه به استقبال از طرح اشتراک نیم بها توسط مطبوعات و خوانندگان که اینک با مشارکت بیش از ٢٥٠ نشریه و دویست هزار مشترک در حال اجراست، طرح خرید شماره‌های مرجوعی مجلات نیز با اهداف حمایت اقتصادی از مجلات بخش خصوصی، جلوگیری از خمیر شدن مطبوعات، کمک به افزایش سرانه نشریه خوانی، کمک به بازاریابی مجلات و ارتقای فرهنگی محیط‌هایی که توانایی خرید نشریات را ندارند، اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش، نشریات زیر مشمول این طرح می‌شوند: قطع مجله‌ای داشته باشند، دارای اعلام وصول مرتب باشند، دارای فهرست بیمه کارکنان باشند (برای هفته‌نامه‌ها و دو هفته‌نامه‌های سراسری ضروری است)، مشخصات پروانه‌ای را رعایت کنند (نشریاتی که این مشخصات را (نام، قطع، گستره توزیع، دوره انتشار، زبان و ...) رعایت نکنند امکان استفاده از طرح را ندارند).

سایر شرایط طرح نیز به شرح زیر است:

١) سقف خرید این مجلات حداکثر تا هزار نسخه است.

٢) خرید شماره‌های برگشتی متنوع و حداکثر تا تعداد شماره زیر است: هفته نامه: تا چهار شماره قبل از آخرین شماره منتشره. دوهفته نامه: تا سه شماره قبل. ماهنامه: تا دو شماره قبل. دوماهنامه و فصلنامه: فقط شماره قبل.

٣) قیمت خریداری برای سال ٩٤ نیز به شرح زیر است: نشریات تا ٤٨ صفحه: ٥ هزار ریال. نشریات تا ٩٦ صفحه: ٨ هزار ریال. نشریات بیش از  ٩٦ صفحه: ۱۰ هزار ریال.

ضریب کیفی نشریات نیز در مبلغ خریداری، ضرب می‌شود.

٤) مبلغ خریداری به حساب صاحب امتیاز – که در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت شده – واریز خواهد شد.

٥) نسخه‌های خریداری شده در قالب بسته‌های رایگان فرهنگی مطبوعاتی به مراکز و اماکن عمومی از جمله کتابخانه‌ها، ‌خوابگاه‌های دانشجویی، مراکز فرهنگی و هنری، ‌ پایانه‌های مسافربری، هوایی، ‌ ریلی و جاده ای، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، ‌ بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، ‌ ندامتگاه‌ها، مراکز اصلاح و تربیت و سایر مجتمع‌های متقاضی  اهدا خواهد شد.

٦) نشریات و مراکز عمومی متقاضی می‌توانند از "ابتدای دی ماه" درخواست خود را از طریق فرمهای موجود در سامانه اشتراک eshterak.ir ارسال کنند.

اعلام شیوه‌نامه رتبه‌بندی روزنامه‌ها

در هفته‌ای که گذشت، شیوه‌نامه رتبه‌بندی روزنامه‌ها همراه با جدول جدید شاخص‌های رتبه‌بندی و تعاریف آنها از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. بر اساس اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، شیوه نامه مذکور حاصل بررسی و ارزیابی نتایج اجرای مرحله اول رتبه بندی روزنامه‌ها بوده و در آن با تعریف دقیق تر شاخص‌ها، سعی شده تکمیل جداول خود اظهاری با سهولت و قابلیت راستی آزمایی بهتری صورت گیرد و به منظور ایجاد فرصت لازم برای ارتقاء کیفی و کمی فعالیت روزنامه‌ها متناسب با شاخص‌های طرح رتبه بندی، دوره دوم در زمستان ٩٤ انجام می‌شود.

این شیوه نامه به شرح زیر در اختیار مدیران مسئول روزنامه‌های کشور قرار گرفته است:

١- برای ارزیابی امتیاز روزنامه‌ها در هر شش ماه، شش روز به صورت اتفاقی اعلام می‌شود، به صورتی که تمامی روزهای هفته (شنبه تا پنج‌شنبه) و تمامی ماه‌های آن دوره را پوشش دهد (مثلا شنبه ١٩ فروردین، ‌ یکشنبه ١٣ اردیبهشت، ‌ دوشنبه ٢٣ خرداد، سه‌شنبه...) شاخص‌های محتوایی و توزیع، بر اساس همین ٦ نسخه و به صورت یکسان برای همه روزنامه‌ها محاسبه می‌شوند.

٢- اجرای طرح رتبه‌بندی در دوره‌های ٦ ماهه و برای روزنامه‌های داوطلب صورت می‌گیرد و پس از نهایی‌شدن، اعلان عمومی می‌شود. دوره اول برای ٦ ماهه دوم ٩٣ و به صورت آزمایشی انجام گرفته است که نتایج نهایی آن در آذر ٩٣ اعلام شد. دومین دوره نیز استثنائاً ٣ ماهه خواهد بود. (زمستان ٩٤) که نتایج آن در ابتدای سال ٩٥ اعلام خواهد شد و تا ٦ ماه اعتبار دارد. (شش مورد ارزیابی که به صورت اتفاقی انتخاب می‌شود در روزهای پایانی اسفند ٩٤ اعلام خواهد شد: از هر ماه ٢ شماره)

٣- شاخص‌ها و تعاریف زیر برای ارزیابی ٣ ماهه زمستان سال ٩٤ ملاک است و ممکن است برای دوره‌های بعدی و با هدف ارتقای روزنامه‌های کشور، با شاخص‌ها و تعاریف سخت‌گیرانه‌تری، تکمیل شود که قاعدتاً ‌زودتر اعلام خواهد شد.

٤- هر روزنامه، ٢ ستون از فرم اظهار نامه را تکمیل می‌کند. به عنوان مثال در صورتی که تعداد تیترهای اختصاصی صفحات اول در ٦ شماره مورد نظر ٧ تا باشد به ترتیب اعداد ٧ و ٣,٥ را در ستون‌های مورد نظر می‌نویسند و اگر همکاران بیمه‌ای او در فهرست ارسالی ماه مورد نظر ٦٧ نفر باشد به ترتیب عدد ٦٧ و ٤.٧ را می‌نویسند. (به ٢٠ نفر، امتیازی تعلق نمی‌گیرد) فرم‌های خوداظهاری به همراه ٦ نسخه ای که تاریخ‌های آنها اعلام خواهد شد به دبیرخانه طرح رتبه بندی ارسال می‌شود.

٥- محل‌هایی که آن در جدول خوداظهاری، سیاه شده است، نیاز به تکمیل از سوی روزنامه ندارد.

٦- به امتیاز روزنامه‌های اختصاصی (تک زمینه‌ای) بجز اقتصادی و ورزشی، ٥ درصد و روزنامه‌های استانی (یا محلی) ١٠ درصد افزوده می‌شود. (این دو ویژگی قابل جمع با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر اگر روزنامه ای استانی و درعین حال تک‌زمینه‌ای باشد، ١٥ درصد به امتیاز نهایی آن افزوده می‌شود)

٧- برای روزنامه‌ای که تفاوت خوداظهاری و محاسبه نهایی امتیاز او کمتر از ٥ درصد باشد، ٣ درصد اضافه می‌شود و برای روزنامه‌ای که این تفاوت بیش از ١٥ درصد باشد، ٣ درصد از امتیاز نهایی او کسر می‌شود.

٨- چنانچه شروع انتشار روزنامه‌ای در میانه دوره، باشد یا عدم انتشار آن در طول دوره، خودخواسته نباشد، امتیازهای «محتوایی» مرتبط، تسرّی داده می‌شود اما چنانچه روزنامه‌ای در روزهای خاص انتشار نیابد یا خودخواسته، منتشر نشود امتیاز آن شماره‌ها را نمی‌گیرد.

٩- دبیرخانه طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها در انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی مستقر است.

١٠- هیأت ارزیابی به شرح زیر است (اعم از مدیر مسئول یا کارشناس) : یک نفر به معرفی روزنامه‌های بخش دولتی یا عمومی شرکت کننده در طرح (با استعلام رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی از آنان)، یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی به عنوان دبیر، یک استاد ارتباطات یا روزنامه‌نگاری به معرفی مجمع رؤسای دانشکده‌ها و گروه‌های ارتباطات دانشگاه‌های تهران، یک نفر به معرفی «کارگروه توسعه مطبوعات»، یک نفر به معرفی هیأت مدیره انجمن مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی.

ساز و کار انتخاب نفرات سوّم تا پنجم به شرح زیر است: هر کدام از مراجع یادشده، ٢ نفر معرفی می‌کنند و هر یک از مدیران مسئول به هنگام ارسال فرم خوداظهاری، به فرد مورد نظر خود رأی می‌دهند. فردی که بیشترین رأی را می‌آورد، عضو هیأت ارزیابی می‌شود.

١١-  هیأت تجدیدنظر که همه اعضای آن با هیأت ارزیابی متفاوت‌اند به شرح زیر است: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی یا معاون او، به عنوان دبیر، یک کارشناس به انتخاب «کارگروه توسعه مطبوعات»، یکی از اعضای هیأت‌مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی به انتخاب هیأت مدیره، یک کارشناس به انتخاب شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی مطبوعات، یک کارشناس به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات و نماینده هیأت ارزیابی (بدون حق‌رأی).

١٢- هیأت ارزیابی، ابتدا نتایج بررسی‌های خود از همه روزنامه‌های شرکت کننده را در قالب جدول برای تمامی آنان ارسال می‌کند، به نحوی که از نتایج ارزیابی یکدیگر اطلاع یابند. اعتراضات تا ١٠ روز کاری پس از آن و با حضور مدیر مسئول یا نماینده تام‌الاختیار او (با معرفی کتبی) توسط هیأت تجدیدنظر رسیدگی و سپس به صورت عمومی، اعلام می‌شود.

اسامی سخنرانان داخلی و خارجی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران

خبر دیگر در حوزه رسانه در یک هفته گذشته، مربوط به اعلام اسامی سخنرانان دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران است.

دبیر کمیته علمی دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران گفت: در این کنفرانس دکتر احمد پاکتچی استاد دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر سعید خزایی دکترای آینده پژوهی (فرانسه)، دکتر سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو شورای عالی فضای مجازی، مهندس سیدمحمد مدنی برگزیده‌ اولین رویداد ارایه‌ فن آفرینی شیخ بهایی با معرفی محصول اولین BaaS ایرانی، دکتر سعید شهباز مرادی دکترای مدیریت منابع انسانی و دکتر تنگ کو آدریان اسماعیل عضو هیات مدیره موسسه روابط عمومی مالزی و رئیس هیئت مدیره اتحادیه اخلاق تجاری مالزی، سخنرانی خواهند کرد.

دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران

دکتر حسن بشیر افزود: این سخنرانان با موضوع فهم روابط عمومی در چارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی، جایگاه آینده‌ پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی، آیندة روابط عمومی پایدار: تغییر در کیفیت مسئولیت اجتماعی و اینترنت همه چیزها، آینده پژوهی چرخه تولید محتوای دیجیتال با تاکید بر ایران ۱۴۰۴، مدل شایستگی متولیان حوزه روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان‌های آینده با رویکرد آینده پژوهی و آینده پژوهی، استراتژی و شبکه سازی به ارایه آخرین دیدگاه‌ها و نظرات خواهند پرداخت.

دبیر کمیته علمی کنفرانس در پایان گفت: علاوه بر معرفی مقالات برتر، کتاب مجموعه مقالات کنفرانس که دربرگیرنده ۱۰ مقاله علمی در خصوص روابط عمومی و آینده پژوهی است منتشر خواهد شد.

دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران(ICPR۱۳۹۴) با محوریت «آینده پژوهی روابط عمومی با تاکید بر ایران ۱۴۰۴»، ششم دیماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 2995477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha