۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

نتایج طرح‌های پژوهشی و ملی وزارت ارشاد در دسترس عموم قرار می‌گیرد

نتایج طرح‌های پژوهشی و ملی وزارت ارشاد در دسترس عموم قرار می‌گیرد

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از تصمیم این پژوهشگاه برای انتشار نتایج طرح‌های ملی سفارش شده به این پژوهشگاه از قبیل سنجش سرمایه اجتماعی، ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان، برای اطلاع عموم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا غفاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مشاور پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مدیر طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور صبح امروز یکشنبه ۲۹ آذر در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پژوهشگاه برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه از دهه‌های پایانی قرن بیستم، ما با سرمایه‌های متعدد مختلفی در حوزه اجتماع نوپا روبرو شدیم، گفت: بحث سرمایه اجتماعی به عنوان دارایی جوامع، مساله مهمی است و طبیعی است که سنجش آن می‌بایست با بحث‌های نظری همراه باشد.

وی افزود: این موضوعات به جایی رسید که این اجماع نزد عالمان و سیاستگذاران ایجاد شد که سرمایه اجتماعی حلقه مفقوده‌ای است که می‌تواند به پیشرفت جوامع، کمک کند. این بحث هم در ایران از دهه ۸۰ به این طرف مورد توجه دست اندرکاران حوزه‌های فرهنگی قرار گرفت و مشخصا در برنامه چهارم توسعه، موضوع سنجش سرمایه اجتماعی به عنوان یک تکلیف به دولت و متعاقب آن وزارت کشور واگذار شد.

غفاری ادامه داد: در سال ۸۳ اولین سنجش ملی سرمایه اجتماعی انجام شد تا اینکه در دوره جدید مجددا ضرورت بحث سنجش سرمایه اجتماعی مطرح شد و در دومین جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور در دی ماه سال ۹۲، تصویب شد که سرمایه اجتماعی مورد سنجش قرار گیرد. کار اجرایی این بحث به سرعت در دستور قرار گرفت و با توجه به اینکه این طرح می‌بایست در مقیاس ملی انجام می‌شد، تمام اعضای شورای اجتماعی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری طرح ملی سنجش اجتماعی حکم گرفتند و این شورا در نهایت به ریاست وزیر کشور تشکیل شد.

مدیر طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور اضافه کرد: به دنبال تشکیل این شورا، شورای علمی طرح هم تشکیل شد و ما در این مسیر از تمام کسانی که از دهه ۸۰ در تولید ادبیات بحث سرمایه اجتماعی در کشور سهیم بودند، دعوت کردیم و پرسشنامه مربوطه را در اختیار آنها قرار دادیم. بعد از تشکیل شورای ملی، طرح اولیه مورد بازنگری جدی تر قرار گرفت و کار شروع شد. بحث جمع آوری داده‌ها در این طرح توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شد که در آن ۱۴ هزار و ۲۰۰ نمونه از افراد ۱۸ سال به بالا در ۳۱ استان کشور مورد سنجش قرار گرفتند که ۷۰ درصد این جمعیت شهری و ۳۰ درصد هم روستایی بودند. ما علاوه بر ۳۱ مرکز استان، این طرح را در ۳۱ شهر این استان ها انجام دادیم و به همین جهت، نتیجه طرح قابلیت تامین دارد.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه ناظران استانی طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور، مدیران کل دفاتر اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها بوده‌اند، اعضای شورای علمی این طرح را به شرح زیر برشمرد: مسعود چلبی، محمدرضا جوادی یگانه، ایمانی جاجرمی، غلامعباس توسلی، مجتبی رضوی طوسی، محسن رنانی، محمود شارع پور، نعمت الله فاضلی، احمد فیروزآبادی، محمدامین قانعی راد، محمد میرزایی، سید ضیاء هاشمی و محبوبی.

در این مراسم همچنین عباس صدری مسئول تدوین سند الگوی نظری توسعه فرهنگی در جهان اسلام در سخنانی با اشاره به کارهایی که برای تدوین این سند انجام شده است، گفت: در ابتدای راه از کسانی که مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت را در ایران تدوین کرده‌اند، کمک گرفتیم که یک جمع ۱۷ نفره شدیم و در ادامه برای کار، یک ساختار تشکیل دادیم که مبتنی بر ۱۷ یا ۱۸ طرح بود. کاری که ما در ابتدای مسیر کرده ایم، مفهوم شناسی طرح بود و در این راستا اصول دکترین توسعه فرهنگی در جهان اسلام را تهیه کردیم.

مسئول تدوین سند الگوی نظری توسعه فرهنگی در جهان اسلام همچنین از استفاده از همه سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و اظهارات مقام معظم رهبری در باب مقوله توسعه فرهنگی در جهان اسلام با هماهنگی دفتر معظم اله در این طرح خبر داد و در پایان سخنانش همکاران علمی این طرح ملی را نام برد.

در این مراسم همچنین محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به پیچیده شدن مسائل اجتماعی در دوران اخیر از بوجود آمدن اراده ای برای حل مسائل اجتماعی در سطح کلان کشور سخن گفت و آن را فرصت مناسبی برای بسط مسائل اجتماعی و توجه به امور اجتماعی و فرهنگی به صورت جدی در جامعه توصیف کرد.

وی با اشاره به یکی از شعارهای وزیر ارشاد در زمان اخذ رأی اعتماد در مجلس که همان عدالت فرهنگی بوده است، توضیح داد: در راستای این مفهوم، قاعدتا دولت، بخش خصوصی را رقیب خود نمی داند و تنها اموری را برعهده می گیرد که در حیطه وظایف خودش است و عمدتا مسائل دشوار، سخت و پیچیده ای است در همین راستا ما در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نتایج تمام طرحهایی را که انجام داده ایم، در قالب pdf روی سایت پژوهشگاه قرار داده ایم تا همگان از آن استفاده کنند. حتی قصد داریم نتایج طرح های ملی را هم به تدریج روی سایت پژوهشگاه قرار دهیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ادامه سخنانش از برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره پژوهش فرهنگی سال در اوایل اسفند و همزمان با جشنواره های فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و با اشاره به ۳۸ تفاهمنامه ای که در طول یکسال و چند ماه گذشته میان این پژوهشگاه و نهادهای مختلف امضا شده است از برگزاری بیش از یکصد نشست علمی در پژوهشگاه یاد شده که ۸ عنوان آن با حضور میهمانان خارجی بوده است، خبر داد.

به گفته جوادی یگانه هم اکنون طرح‌های ملی سنجش سرمایه اجتماعی و موج سوم سنجش ارزش‌ها و نگرانی ایرانیان به اتمام رسیده و نیز طرح سنجش ذائقه موسیقی ایران در حال انجام است و همچنین طرح‌های سنجش مصرف کالاهای فرهنگی و کتابخوانی سواد رسانه ای و ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن، مراحل مقدماتی را طی می‌کند.

کد خبر 3004874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha