منصوری لاریجانی:

آيت الله جوادی آملی هم مرجع تقليد است هم مرجع تحقيق

آيت الله جوادی آملی هم مرجع تقليد است هم مرجع تحقيق

منصوری لاریجانی گفت: آیت الله جوادی آملی تنها مرجع تقلید نیستند بلکه مرجع تحقیق هم هستند و آثار مختلف ایشان می تواند منبع غنی در زمینه علوم انسانی قرار گرفته و مرجع تحقیقی برای تمام علوم جهان شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل منصوری لاریجانی، محقق و مولف عرفان اسلامی در همایش «بررسی آراء و اندیشه های حكمی و تفسیری آیت الله جوادی آملی از منظر پژوهشگران» که صبح دوشنبه، ۳۰ آذرماه با حضور جمعی از اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز نقطه عطفی در دانشگاه تهران است و این فضا به یاد و نام و اندیشه های آیت الله جوادی آملی منور شده است.

وی در ادامه با اشاره به کتاب «ایقاظ النائمین» ملاصدرا و شرح علامه جوادی آملی بر این کتاب افزود: این کتاب اثر حکیم ملاصدرا و تحریر آیت الله جوادی آملی است که با تمامی آثار ایشان تفاوت خاصی دارد به دلیل آنکه این کتاب در اوج پختگی حکیم ملاصدرا تدوین شده و او برخلاف مشرب معمولی فلسفی خود این اثر را نوشته و خود بیان می کند، بر اساس اسرار مکاشفات باطنی خود این کتاب نوشته شده است. همچنین، ملاصدرا توصیه هایی در این اثر برای سالکان خاص مرقوم و سفارش می کند هر فردی که می خواهد از این اثر استفاده کند اربعینی بگیرد تا بتواند از این پرده راز و رمزی را دریافت کند.

منصوری لاریجانی با اشاره به اینکه تحریر استاد جوادی آملی بر این اثر تاملی دارد و به نظر می رسد ایشان رمزی از این پرده را شنیده اند، تصریح کرد: ساحت اندیشه های آیت الله جوادی آملی در برهان و تفسیر و فقاهت ایشان پنهان است اما این کتاب گوشه ای از آن ساحت عرفانی استاد را هویدا کرده است.

محقق و مولف عرفان اسلامی با بیان اینکه در استاد جوادی آملی خرمنی از معارف جمع شده است، گفت: ایشان در این کتاب، دغدغه پنهانی چند ساله خود یعنی شعله بیداری را مطرح می کنند. چه بسا انسان هایی که بیدارند اما در خواب غفلت بسر می برند و چه بسا انسان هایی که خوابند اما هوشیار و بیدار هستند.

منصوری لاریجانی ادامه داد: نکته مهمی که ملاصدرا در پی آن بود این است که می گوید اگر برهان داشته باشی اما نور نباشد، فایده ای ندارد که ملاصدرا آن را شعله ملکوتی گذاشته و علامه طباطبایی (ره) نور حکمت و آیت الله جوادی آملی مصباح علوی و ابراهیمی دینانی عقل قطبی و حافظ، فروغ جاویدان و مولوی نور عقل (نور عقلی که تبدیل به آن آتش جان می شود) نامگذاری کرده اند.

این محقق و پژوهشگر با اظهار تاسف از اینکه پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز علوم انسانی ما از منابع غربی تغذیه می شوند، گفت: آیت الله جوادی آملی تنها مرجع تقلید نیستند بلکه مرجع تحقیق هم هستند و آثار مختلف ایشان می تواند منبع غنی در زمینه علوم انسانی قرار گرفته و مرجع تحقیقی برای تمام علوم جهان شود نه اینکه پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب بگوییم چرا علوم ما اسلامی نشده اند.

وی در ادامه سخنان خود به ویژگی های مشترک آیت الله جوادی آملی و ابراهیمی دینانی اشاره کرد و گفت: حرّیت و آزادگی، فیلسوف بودن و حکمت گرایی از ویژگی های مشترک میان این دو اندیشمند است و اساسا وجه ممیزه فیلسوف اسلامی حکمت گرایی است و همانطور که حکمت مرز ندارد، حکیمان ما نیز مرز ندارند.

منصوری لاریجانی با اظهار تاسف از اینکه امروز دانشجویان فلسفه ما هگل و هایدگر را بیش از دینانی و ملاصدرا و ابن سینا می شناسند، بیان کرد: البته معنای این سخن آن نیست که نباید به فلسفه غرب توجه کرد بلکه صحبت از این است چرا با وجود اینکه ما شخصیت های عظیم در حوزه فلسفی داریم از شناخت آنها غافل مانده ایم.

وی در پایان با بیان اینکه همه دنیا تشنه حکمت است و ما این فضا را برای عرضه معارف دینی در اختیار داریم، یادآور شد: ایدئولوژی ما ترویج حکمت علوی است که اگر این کار را کردیم گفتمان مهدوی نیز شکل می گیرد.  

کد خبر 3006682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha