مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن تهران:

پیامبر بهترین الگو است زیرا مودب به آداب الهی است

پیامبر بهترین الگو است زیرا مودب به آداب الهی است

مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن در برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه اخلاق وجودی پیغمبر را قرآن کریم بیان می کند، گفت: خداوند در قرآن پیامبرش را با خلقی عظیم توصیف می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» با موضوع درک مفهوم سبک زندگی اسلامی در سایه توجه به پیامبر و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مطلبی فشارکی مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن تهران و استاد حوزه و دکتر سهراب کیان روانپزشک روانه آنتن شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مطلبی فشارکی روش زندگی را یکی از موضوعات مهم مردم عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه های مردم این است که الگوی زندگی شان چه کسانی باشد. با توجه به اینکه پیغمبر عزیز اسلام آنچه می گوید، از وحی می گوید و آنچه انجام می دهد، بر اساس آن چیزی است که خداوند متعادل فرموده، بهترین الگو برای جامعه بشریت است.

مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن تهران افزود: وقتی صحبت های معاندین اسلام را نگاه می کنیم، همه آنها شیوه و روش زندگی پیغمبر را مورد تحسین قرار می دهند بنابراین اگر بخواهیم زندگی همراه با سعادت اخروی و دنیوی داشته باشیم، باید از روش و سبک زندگی پیغمبر پیروی کنیم.

دکتر سهراب کیان با تاکید بر اینکه باید از چند محور به سبک زندگی پیامبر نگاه شود، اظهار داشت: آن چیزی که مورد نیاز انسان است، ارتباط با خدا، ارتباط با خودش و ارتباط با سایر انسان ها است.

وی به رابطه انسان با خدا اشاره کرد و بیان داشت: چون خداوند آفریدگار هستی است، قاعدتا اگر می خواهد به سعادت برسد، باید ارتباط خودش را با خالق درست کند. اگر فقط خودمان باشیم، شاید خیلی ابتدایی با خدا ارتباط بگیریم زیرا معرفت لازم را نداریم. در حقیقت تنها فطرت است که ما را به آن سمت سوق می دهد اما نیازمند دانستن درباره چگونگی ارتباط با خدا هستیم.

وی تصریح کرد: این نیاز می طلبد که یک سرمشق و الگو داشته باشیم و بهترین راهنما، همان راهنمایی است که خدای متعال گسیل کرده است و در میان ما انسان ها معرفی کرده است.

این روانپزشک بهترین الگو را آخرین پیامبر الهی دانست و عنوان داشت: البته همه انبیاء الهی نیز الگوی جوامع خودشان بوده اند ولی بحث درباره پیامبر است و به یک تکامل رسیده است. بنابراین نوع رابطه پیامبر درباره نوع رابطه با خدا می تواند راهنمای خوبی باشد.

کیان درباره ارتباط انسان با خودش نیز اظهار داشت: اگر پیامبر اکرم قرار است الگوی ما باشد، باید ببینیم خود آن حضرت با خودشان چگونه ارتباط داشته اند که البته نیاز به شناخت بیشتری به ویژه ار منظر روانشناختی دارد زیرا این علم بررسی می کند که انسان در درون خودش با چه مکانیزمی ارتباط برقرار می کند و چه حوزه هایی از درون خودش را باید سامان دهد مانند حوزه تمرکز، گفت و گو و شناخت و امثال آن.

وی با اشاره به رابطه انسان با جامعه گفت: رابطه انسان با افراد دیگر اهمیت دارد. این جامعه می تواند جامعه کوچکی مانند خانواده باشد یا انسان های دیگر. این نوع ارتباط مفصل تر می شود زیرا نیاز ما بیشتر می شود و الگو گیری ما از پیامبر بیشتر خواهد شد زیرا بحث اجتماعی مبحث قوی تری خواهد بود و متاسفانه کمتر به آن پرداخته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مطلبی فشارکی در ادامه تاکید کرد: شخصیت وجودی پیامبر را به مقداری که فهم مان اقتضا می کند و آن چه که از وحی توسط پیغمبر به دست آورده ایم، باید بشناسیم.

وی اضافه کرد: جامعه انسانیت می تواند شخص پیامبر را به عنوان الگویی برای همیشه برای خودش قرار دهد چه در امورات فرد و شخصی، چه در امور اجتماعی و چه در امور سیاسی. در حقیقت باید ببینیم ارتباط پیغمبر با خودش چگونه بوده است.

وی با بیان اینکه اخلاق وجودی پیغمبر را قرآن کریم بیان می کند، اظهار داشت: خداوند در قرآن پیامبرش را با خلقی عظیم توصیف می کند. پیامبر اسلام مودب به آداب الهی است و چون مودب به آداب الهی و تربیت شده خداوند متعال است می تواند بهترین الگو در امورات فردی و اجتماعی باشد.

این استاد حوزه به ابعاد شخصیتی پیامبر اشاره کرد و عنوان داشت: پیامبر کریم ترین افراد نسبت به خودش و انسان ها است. او متواضع ترین افراد هم نسبت به خودشان و هم نسبت به دیگران بوده است. رفتار پیامبر با مردم بر اساس صدق و صفا و درستی بوده است.

مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن تهران درباره صداقت پیامبر اظهار داشت: وقتی به سخنان پیغمبر نگاه می کنیم، متوجه می شویم او بهترین فرد در زمان خودش بوده است و کاملاً  صادقانه، مختصر و پرمعنا بیان می شده است به طوری که کلمات او کمترین آسیب روحی حتی به دشمنانش وارد می کرده است و کاملا پر محتوا بوده است.

وی به مسئله پاکیزگی و اهمیت آن نزد پیامبر اشاره کرد و گفت: ایشان به نظافت و نظیف بودن بسیار اهمیت می داده است و این در زمانی بود که شبه جزیره عربستان در منجلاب مسائل اخلاقی فرو رفته بود. پیامبر نظافت را جزئی از ایمان قرا می دهد. دستورات پرشکی ایشان در علم امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آنها را تائید کرده است.

در ادامه کیان به توصیف قرآن از پیامبر اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن می فرماید، پیامبر بهترین اسوه هستند. اگر ممکن است یکی برون دینی به آن نگاه کند و بگوید چون شما مسلمان ها شیفته پیامبر هستید، به هر ترتیبی می خواهید همه کمالات را نسبت دهید.

وی افزود: اگر کسی جنبه اتصال پیامبر به خداوند سبحان را در نظر نگیرد، ممکن است بگوید، نهایت یک انسان فرهیخته و پاک است. اما اینکه اتصال به اساس خلقت داشته باشد را ممکن است منکر شود. گفته می شود که اگر پیامبری بخواهد نبوت خود را اثبات کند، نیاز به چند دلیل دارد که اولین و محکم ترین دلیل آن معجزه است.

وی ادامه داد: البته باید سیره آن فرد نیز بررسی شود و خیلی موشکافانه دقت شود زیرا ممکن است آن فرد ناشناخته باشد و سابقه بدی داشته باشد و آن سابقه را کسی نداند. بنابراین بیوگرافی شخص مدعی نبوت خیلی مهم است.

شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" هر روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و فایل صوتی آن در سایت شبکه موجود است.

کد خبر 3012888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha