۱۰ دی ۱۳۹۴، ۸:۰۰

در مناظره سیاسی با موضوع انتخابات و مردم سالاری عنوان شد؛

چپ و راست ادبیات سیاسی وارداتی است/حل مشکلات در گرو وحدت احزاب

چپ و راست ادبیات سیاسی وارداتی است/حل مشکلات در گرو وحدت احزاب

مشهد- در مناظره سياسى که با موضوع انتخابات وتحقق مردم سالارى دينى شامگاه چهارشنبه در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد از جریان های چپ و راست به عنوان ادبیات سیاسی وارداتی از زمان مجلس دوم یاد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه مناظره سياسى با موضوع انتخابات و تحقق مردم سالارى دينى در ٣٧ سال پس از انقلاب با حضور سيد حسن رسولى فعال سياسى اصلاح طلب و حامد واعظ زاده فعال سياسي اصولگرا در محل آمفى تئاتر دانشكده فنى مهندسى دانشگاه آزاد اسلامى مشهد برگزار شد.

موضوع حصر خانگی مهم تر است یا سوریه؟

حامد واعظ زاده فعال سیاسی اصوالگرا در اين مناظره بیان کرد: جريان اصولگرايى جريان جديدى نيست كه عده اى در مقابل مردم طرح كرده باشند بلكه يك جريان اصيل و ريشه دار از زمان انقلاب در جامعه حضور داشته است.

وى با تاكيد بر بيان تفاوت هاى دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب گفت: اگر اين دو گرايش سياسى به سه اصل نظام جمهورى اسلامى، قانون اساسى و ولايت مطلقه فقيه معتقد هستند، پس تفاوت اين دو بايد در انديشه و مسائل دينى باشد.

اين فعال سياسى اضافه كرد: در همين راستا تفاوت تفكر اصولگرا با اصلاح طلب همچنين در پايبندى به آرمان هاى انقلاب است كه شامل حمايت از تمامى مستضعفان و مسلمانان جهان، دشمنى با آمريكا جهانخوار و محكوم دانستن اسرائيل مى شود.

وى ابراز كرد: امروز جمهورى اسلامى ايران با پشتوانه پيروى از آرمانهاى انقلاب در جهان داراى قدرت است و امروز مسلمانانى كه در سوريه، عراق و نيجريه به شهادت مى رسند در نيابت ما و گروه هاى تكفيرى و داعش به نيابت از كشور آمريكا فعاليت مى كنند.

واعظ زاده ادامه داد: در حال حاضر اگر ۱+۵ مشخصا در مورد ايران جلسه مى گذارد و صحبت مى كند به جهت همين پايبندى به آرمانهاى انقلاب است در غير اين صورت كشورهاى كره و سنگاپور كه از جهت اقتصادى از ما پيشرفته تر هستند چرا براى آنها اين ميزان زمان گذاشته نمى شود.

وى با بيان اينكه امروز ايران از قدرتى برخوردار است كه تمامى نقشه هاى جهانى را بهم ريخته است، گفت: افرادى مانند سردار قاسم سليمانى كه ژنرال قدرت ناميده شده است با تفكر اصول گرايى و آرمان هاى انقلاب كه ناشى از انديشه ناب اسلامى است مى جنگد يا با تفكر اصلاح طلبى.

وى با انتقاد از جبهه اصلاحات كه چرا در مقابل اتفاقات نيجريه و داعش نظر نمى دهند، تاكيد كرد: اين جريان اصولگرايى متكى به خط امام راحل بود نه مسئله نفت كه توانست قدرت ها را به پاى ميز مذاكره بياورد.

اين فعال سياسى اصولگرا بيان كرد: بنابراين اين وجه تمايز جبهه اصولگرا با اصلاحات است كه ۲۰۰ جوان در دفاع از حرم با تفكر انقلابى در سوريه به صورت داوطلبانه به شهادت مى رسند، در همين خصوص آيا مسئله حصر مهم است يا حفظ امنيت كشور سوريه به عنوان خط مقدم جبهه اسلام.

در مجلس اول جناح بندی نداشتیم

سید حسن رسولى فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در پاسخ به سخنان واعظ زاده اظهار كرد: بيشتر نكاتى كه از سوى ايشان مطرح شد به موضوع قدرت و امنيت ملى و نه سياست داخلى مربوط بود و در خصوص سه اصلى كه اشاره شد جبهه اصلاحات نيز علاوه بر اعتقاد به نظام جمهورى اسلامى ايران اهتمام دارد تا قانون اساسى به طور عام و براى تمام اقوام به صورت يكسان اجرا شده و نيز اصل رهبرى كه جايگاه رفيعى در نظام دارند مورد قبول اين جبهه سياسى است.

وى با بيان اينكه در موضع جبهه اصلاحات در خصوص مدافعان حرم، كشتار سوريه و نيجريه همان حركت در حفظ مصالح اسلام است، تصريح كرد: آنچه باعث پيروزى انقلاب شد جريان اصولگرايى نبود چرا كه سطح بندى نيروهاى انقلابى از سال ۶۱ و ۶۲ وارد ادبيات سياسى كشور شد و در جريان مجلس اول اصلا جناح بندى نداشتيم.

جریان چپ و راست از مجلس دوم آغاز شد

اين فعال سياسى اصلاح طلب گفت: جريان چپ و راست و اصطلاحات  اسلام ناب و آمريكايى از كنگره دوم حزب ايران در سال ۶۲ آغاز و دو نوع نگاه به مصالح نظام شروع به كار كرد كه در دوم خرداد ۷۶ بعد از استقرار دولت اصلاحات عنوان اصولگرا و اصلاح طلب وارد ادبيات سياسى كشور شد.

وى با بيان اينكه هيچكدام شخص پرست نيستيم، عنوان كرد: در سال ۷۶ آقاى خاتمى و ناطق نورى هر كدام نماينده يك الگو ادارى كشور بودند در  سال ۸۴ نيز آقاى احمدى نژاد و آقاى  هاشمى رفسنجانى هر كدام روش خود را داشتند اما به شدت دولت گذشته شخص پرستی و شعار زدگی رواج نداشت.

رسولى ادامه داد:  اين آقاى احمدى نژاد بود كه  در شعار هاى انتخاباتى خود مطرح مى كرد كه اگر رييس جمهور شوم ارزش هاى انقلاب را بر مى گردانم و صندلى هاى مديريت كشور را از لوث افراد اصلاح طلب تطهير مى كنم.

سید حسن رسولى در این مناظره عنوان كرد: دولت گذشته با داشتن بيش از ۸۰۰ ميليارد دلار نفت و ذخاير زيرزمينى كشور دولت را با رشد اقتصادى منفى شش درصد و تورم ۴۰ درصد تحويل داد در حاليكه اعتقاد داشت دولتی مقتدراست.

وى افزود: دولت قبل با پرداخت يارانه ۴۴ هزار تومانى به عنوان هديه امام زمان و کاغذ پاره خواندن قطعنامه هاى سازمان ملل محبوبیتی نزد برخى از ائمه جماعات پیدا کرده بود که مخالفت با وی را مخالفت با احكام دینی می دانستند.

اصلاح طلب دعوایی با اصوالگرا ندارد

وى با بيان اينكه جبهه اصلاحات با اصولگرايى دعوايى ندارد، خاطر نشان كرد: اصلاحات ضمن پذيرش نظام جمهورى اسلامى به اجراى مساوى قانون اساسى براى تمامى اقوام و برابرى حقوق همه با هم حتى با شخص اول كشور يعنى رهبرى التزام دارد.

واعظ زاده در پاسخ به سخنان رسولى و با اشاره به مرور اتفاقات ۱۰ سال گذشته عنوان كرد: در سال ۸۴ در دوره اول انتخابات آقاى هاشمى رفسنجانى ۹ ميليون راى آورد يعنى درست همان راى سنتى كه در سالهاى ۶۸ و ۷۲ نيز داشت و اغلب راى دهندگان به ايشان نيز از طيف روحانيون بودند.

وى با طرح اين پرسش پس اصلاحات در سال ۸۴ به چه كسى راى داد، ادامه داد: نيامدن پاى صندوق راى اصلاح طلبان باعث پيروزى آقاى احمدى نژاد شد.

وى عنوان كرد: اينكه گفته شود در دولت قبل فقط اصلاحات صدمه ديده اشتباه است چرا كه تمام درگيرى ها با دولت احمدى نژاد با اصولگرا ها بود در حاليكه اصلاح طلبان غايب بودند.

اين فعال سياسى اصولگرا خاطر نشان كرد: نماينده جبهه اصلاحات در سال ۹۲ آقاى عارف بود و روحانى هيچ پايه اصلاح طلبانه نداشت و ندارد و در جبهه اعتدال قرار دارد بطوريكه پيروزى دولت تدبير و اميد به معناى پيروزى جبهه اصلاح طلب تعبير نخواهد شد.

وى با بيان اينكه تصميم جبهه اصولگرا كنار گذاشتن افراطى ها از انتخابات و مشاركت حداكثرى مردم است، عنوان كرد: اميدواريم تجربه سال ۹۲ بار ديگر تكرار و آنان كه دل در گرو انقلاب دارند پاى كار بيايند.

وى اضافه كرد: چنانچه همه همدل باشيم و روحيه جهادى مبتنى بر روحيه جهادى و انديشه اسلامى حاكم بر كشور باشد تمام مشكلات كشور حل خواهد شد و در این راستا نیازمند وحدت احزاب و جریان های چپ و راست هستیم.

واعظ زاده در پاسخ به اين پرسش كه چرا رهبرى نسبت به عملكرد دولت گذشته سكوت كردند، ابراز كرد: مقام معظم رهبرى به هيچ وجه سكوت نكردند و مدام مانند يك پدر دلسوز دولت را ارشاد مى كردند.

رسولى در پاسخ به سخنان واعظ زاده گفت: اينكه بخواهيم افراطى ها را در انتخابات كنار بگذاريم مغاير قانون اساسى است به همين دليل پايدارى ها و جبهه آقاى احمدى نژاد حق شركت در انتخابات را داشته و طرفدارانشان مى توانند كانديد شوند.

وى در خصوص ارتباط اصلاحات و آقاى روحانى اظهار داشت: تنها حامى ايشان جبهه اصلاحات بود بطوريكه آقاى عارف به نفع ايشان كنار رفتند كه كشور دچار افراطی گری نشود و اين فداكارى تاريخى در واقع جبران خطاى اصلاحات در سال ۸۴ بود.

 

 

 

کد خبر 3013513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha