۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴

با تصویب نمایندگان؛

دادگاه‌های کیفری مسئول رسیدگی به جرایم سیاسی شدند

دادگاه‌های کیفری مسئول رسیدگی به جرایم سیاسی شدند

با تصویب یک ماده از طرح «جرم سیاسی»، رسیدگی به جرایم سیاسی تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خانه ملت مواد دیگری از طرح «جرم سیاسی» را بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس نمایندگان با تصویب ماده ۴ این طرح، نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی و مقررات مربوط به هیات منصفه را تابع آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری اعلام کردند.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده‌ ۵ مقرر کردند، تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است. متهم می‌تواند در هر مرحله از رسیدگی در دادسرا و تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه، نسبت به غیرسیاسی بودن اتهام خود اعتراض کند. مرجع رسیدگی‌کننده طی قراری در این مورد اظهارنظر می‌کند. شیوه صدور و اعتراض به این قرار، تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری است.

این ماده با ۱۱۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

با تصویب این مواد، تنها ماده ۶ به عنوان آخرین ماده طرح «جرم سیاسی» باقی مانده است که امتیازات در نظر گرفته شده برای متهمان و محکومان جرایم سیاسی را تشریح می‌کند؛ این ماده هم‌اکنون تحت بررسی از سوی نمایندگان است.

کد خبر 3032141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha