۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸

تا پایان اردیبهشت ۹۵

دومین ردیف شیرین‌سازی گاز فاز ۱۹ پارس جنوبی وارد مدار می‌شود

دومین ردیف شیرین‌سازی گاز فاز ۱۹ پارس جنوبی وارد مدار می‌شود

بوشهر - همزمان با ورود گاز ترش سکوی ۱۹C به پالایشگاه فاز ۱۹، دومین ترین شیرین سازی گاز این طرح تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۵ راه اندازی و روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز توليد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی گفت: در ادامه توسعه واحدهای فرآیندی پالایشگاه خشکی فاز ۱۹پارس جنوبی، نخستين رديف شیرین سازی و واحد ارسال گاز اين پروژه گازي تکمیل و در مدار راه اندازی قرار گرفته است.

حمیدرضا مسعودی با اشاره به اینکه مراحل نهایی ارسال گاز شیرین برای افزایش فشار خط لوله انتقال گاز ترش به پالایشگاه و همچنین خط لوله واسط سکوی ۱۹C و سکوی اقماری SPD۲ تا هفته آینده پایان می‌یابد گفت: نخستين مرحله از توليد اين فاز گازی با تامین گاز ترش از بخش دریا تا پایان بهمن ماه به بهره برداری نهايی می رسد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، شرایط پساتحریم را فرصت مناسبی برای تامین منابع مالی و دستیابی به تجهیزات باقی مانده تکمیل بخش فراساحل توصیف کرد و افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۵، همزمان با ورود گاز ترش سکوی۱۹C به پالایشگاه، دومین ردیف شیرین سازی گاز (ردیف یکم) نیز راه‌اندازی و روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به خط ششم سراسری ارسال می شود.

مسعودی با بیان اینکه تکمیل واحدهای جانبی پالایشگاه به منظور دریافت گاز ترش از دریا در مرحله نخست راه اندازی، نشانگر کار و تلاش شبانه روزی مجموعه بزرگی از کارکنان سطوح مختلف پیمانکاران وکارفرمایان طرح است، تصریح کرد: در حال حاضر سایر واحدهای مرتبط با فرآورش و شیرین سازی گاز از جمله واحد تفکیک میعانات گازی در مرحله راه اندازی قرار گرفته است.

به گفته مجری این طرح، پس از ورود گاز تولیدی سکوی SPD۲ به پالایشگاه و تفکیک و ذخیره‌سازی میعانات گازی، این محصول تولیدی از طریق میترینگ مشترک با فاز ۱۲ بة‌وسیله پایانه بارگیری (SPM) این فاز آماده صادرات می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرد: هم اکنون پیشرفت فاز ۱۹ به ۹۱ درصد رسیده و علاوه بر قرار گرفتن تمامی واحدهای یوتیلیتی در مدار راه اندازی، تمامی عملیات اجرایی خط لوله ارسال گاز به شبکه سراسری نيز پایان یافته و عمليات مربوط به راه‌اندازي مخازن ذخیره سازی میعانات گازی اين بخش هم در این فاز تکمیل شده است.

کد خبر 3041873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha