۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد:

صلح با طالبان پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا را تغییر خواهد داد

 صلح با طالبان پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا را تغییر خواهد داد

«معصوم ستانکزی» سرپرست وزارت دفاع کشور اعلام کرده است: در صورت صلح با طالبان، چگونگی پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا تغییر خواهد کرد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «بخدی»،«معصوم ستانکزی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت: در صورت برقراری صلح در افغانستان نحوه توافقنامه امنیتی افغانستان با آمریکا تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: پیمان امنیتی، نمی تواند بهانه ای برای صلح نکردن طالبان باشد. در این توافقنامه انعطاف زیادی وجود دارد و اگر صلح در افغانستان تامین شود براساس توافقنامه امنیتی کمک‌های نظامی آمریکا به کمک‌های توسعه‌ و مالی تبدیل می شود.

این نشست در حالی برگزار شد که جریان صلح افغانستان وارد مرحله ای تازه شده است. حکومت افغانستان نیز اعلام کرده است آهسته آهسته به تعیین زمان گفتگوهای رو در رو با طالبان نزدیک می شود.  

افغانستان در مهر ماه سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان پیمان امنیتی را با آمریکا امضا کرد.  براساس این توافقنامه نیروهای آمریکایی در صورت نیاز  برای کمک به نظامیان افغان وارد عمل خواهند شد. اما منتقدان می گویند اوضاع امنیتی افغانستان پس از امضا این پیمان در یک سال گذشته بدتر از قبل شده است. نمایندگان مجلس افغانستان بارها آمریکا را متهم کردند که به مفاد پیمان عمل نکرده است.

اما ژنرال «جان کیمبل»  فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان می گوید: نظامیان کشورش مطابق پیمان امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان یاری می‌رساند. کیمبل که در نشست مشترک با معصوم استانکزی در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد گفت: رویای به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان محال است. نیروهای افغانستان و آمریکا به طالبان اجازه نخواهند داد تا گروه طالبان به قدرت برسد.

این  ژنرال امریکایی تاکید کرد: تنها راه باقی مانده برای طالبان این است به خشونت پایان دهند و با پذیرفتن قانون اساسی و حفظ دستاوردهای پانزده سال گذشته به روند صلح بپیوندند.

اما گروه طالبان بارها اعلام کرده است: تنها در شرایطی وارد گفتگوهای صلح می شوند که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

کد خبر 3044853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha