۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۲۹

استاندار خراسان رضوی خبر داد؛

اختصاص بودجه زيارت به شهر مشهد تصویب شد/تشکیل معاونت زیارت

اختصاص بودجه زيارت به شهر مشهد تصویب شد/تشکیل معاونت زیارت

مشهد- استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به سفر ۲۵ ميليون زائر سالانه به مشهد مقدس دولت نسبت به اختصاص بودجه زيارت در برنامه ششم توسعه اقدام کر ده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رشیدیان ظهر دوشنبه در مراسم كلنگ زنى زائرسراهای ارزان قیمت استان های اصفهان، کردستان، کرمانشاه، یزد و شهرستان کاشان اظهار كرد: خوشبختانه با توجه به حجم زائرى كه سالانه به مشهد سفر مى كنند و تلاش هاى دولت اختصاص بودجه زيارت به شهر مشهد در برنامه ششم توسعه تصويب شد.

وی  گفت: از مجموع بودجه ی زیارت اختصاص یافته به استان تاکنون، ۸۰ درصد اعتبارات در مشهد و الباقی در شهرستان هایی که در مسیر تردد زائران قرار دارد هزینه شده است.

رشیدیان با بیان این که ۴۰ درصد بودجه ی زیارت اختصاص یافته به استان به شهرداری تخصیص داده شده افزود: در همین راستا تاکنون هشت میلیارد تومان از محل این اعتبارات، برای پروانه ی ساخت زائر سراهای ارزان قیمت به شهرداری مشهد پرداخت شده است.

وی گفت: برای پوشش زائران کم درآمد شهرستان های استان نیز زمینی برای احداث زائر سرای ارزان قیمت اختصاص یافته و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از بودجه زیارت به این مهم تخصیص یافته است.

وى افزود: در همين راستا بايد كارگروه ملى زيارت اقدامات لازم را در جهت كمك به بهتر شدن برنامه هاى زيارتى در كنار ساير دستگاه ها داشته باشد.

تشکیل معاون زیارت

 وى با بيان اينكه تقويت و ترویج فرهنگ زیارت از برنامه های مهم دولت است، عنوان كرد: به همين منظور در سه استاندارى خراسان رضوی، قم و فارس معاونت زیارت شکل گرفت كه سالانه بودجه هایی به آنها اختصاص پيدا مى كند و در استان خراسان رضوى ۴۰ درصد این بودجه به شهر مشهد تعلق می گیرد.

رشیدیان گفت: مقام معظم رهبرى بارها نسبت به بهره مندى تمام افراد جامعه از زيارت بارگاه مطهر رضوى تاكيد كردند كه در اين خصوص آستان قدس رضوى با همكارى شهرداری، دفتر امام جمعه و بنیاد زائر در مشهد آماده کمک به اسکان بدون دغدغه زائران هستند.

 وى با اشاره به اقدامات استاندارى خراسان رضوى تصريح كرد: از جمله فعاليت هايى كه تاكنون پيگيرى شده است مى توان به تدوین لایحه زیارت از مبدا تا مبدا، راه اندازی زیارت برای زوجین جوان و سایر اقدامات برای زیارت سالمندان و ناتوانان اشاره كرد.

وی تحقق زیارتی آسان، فراگیر و عارفانه، تکریم و رضایت مندی زائران، تعمیق و تحقق کارکردهای زیارت شامل فرهنگ سازی، تمدن سازی و آرامش روحی و روانی را از جمله  اهداف کلان در حوزه ی زیارت و زائر برشمرد.

استاندار خراسان رضوی از تشکیل ۳۱ بنیاد زائر استانی با هدف ایجاد اسکان ارزان قیمت ویژه ی زائران کم درآمد خبر داد و خاطر نشان کرد: در مجموع تاکنون ۲۷ قطعه زمین با مساحت تقریبی ۱۹ هزار متر  که ۵۰ درصد آن مربوط به دولت و ۵۰ درصد متعلق به شهرداری مشهد است؛ به بنیاد زائر استان ها اختصاص و تحویل داده شده است.

رشیدیان ادامه داد: طبق هماهنگی های به عمل آمده، زمین و پروانه ی ساخت رایگان می باشد و هزینه های ساخت را استان ها با کمک خیران تامین می کنند.

وی به تشکیل معاونت زیارت در استان های خراسان رضوی، فارس و قم اشاره و تصریح کرد: به منظور گسترش و تعمیق زیارت بودجه ای از سوی دولت اختصاص یافت که از این محل در استان اقداماتی شامل ایجاد پارک خطی و اسکان موقت زائر، احداث کمپ رفاهی، فرهنگی در مسیر زائران، راه اندازی میقات الرضا (ع) در مبادی ورودی و  منتهی به مشهد مقدس و اختصاص مبالغی جهت تامین خدمات زیر بنایی و تملک بافت پیرامون حرم مطهر از سوی دولت، صورت گرفت.

 

کد خبر 3045299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha