۲ فروردین ۱۳۸۵، ۱۳:۱۸

در پي به تاخير افتادن نشست شب گذشته درنيويورك اعلام شد؛

اعتراف آمريكا به دشوار بودن تصويب بيانيه ضد ايراني در شوراي امنيت

اعتراف آمريكا به دشوار بودن تصويب بيانيه ضد ايراني در شوراي امنيت

آمريكا اعتراف كرد كه دستيابي به توافق بر سر بيانيه انگليس و فرانسه درباره موضوع هسته اي ايران به سبب ادامه مخالفتهاي چين و روسيه دشوار است، اما در عين حال به تحقق چنين امري اطمينان دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، شون مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد: با وجود به تاخير افتادن رايزني ها درباره موضوع هسته اي ايران در شوراي امنيت، به نتايج آن اطمينان دارد.

وي درپاسخ به سوالي درباره به تاخير افتادن رايزني ها گفت : تلاشهاي ديپلماتيك در مسير درست جريان دارد، اما ديپلماسي چندجانبه زمان مي برد؛ وي به دشواري هايي كه غربيها در دستيابي به توافق با چين و روسيه روبرو هستند، اعتراف كرد.

مك كورمك افزود: اما ما همچنان بر تصميم خود پافشاري مي كنيم، ما صبور هستيم و به شكل نزديك با دولتهاي عضو در شوراي امنيت ونيز با سه دولت تروئيكاي اروپايي(انگليس، فرانسه، و آلمان) تلاش مي كنيم.

جانز باري سفيرانگليس درسازمان ملل گفت : ما به تعويق افتادن رايزني ها را نه براي بازنگري در متن بلكه براي ادامه رايزني هاي غير رسمي درباره آن درخواست كرديم.

وي افزود كه با جان مارك دولاسابلر همتاي فرانسوي خود، تغيير و بازنگري در متن پيش نويس را بدون احتمال بالاي دستيابي به توافق درباره آن سودمند نمي دانيم، متن پيش نويس حتي درصورت نبود احتمال دستيابي به توافق برسر آن تغيير نخواهد يافت.

اين درحالي است كه يك ديپلمات غربي كه خواست نامش فاش نشود، گفته بود كه رايزنيها به اين علت به تاخيرافتاد، تا به فرانسه و انگليس مهلتي داده شود تا پيش نويس بيانيه را به سبب اعتراضهاي روسيه و چين مورد بازنگري قرار دهند.

شوراي امنيت از دو هفته پيش براي دستيابي به توافق بر سر پيش نويس بيانيه ضد ايراني انگليس وفرانسه(مورد حمايت آمريكا) تلاش مي كند، اما تاكنون اين تلاشها بي نتيجه بوده است.

ديپلماتهاي بلندپايه پنج عضودائم شوراي امنيت ( آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، و انگليس ) به همراه آلمان ( يكي از اعضاي تروئيكاي اروپايي مذاكره كننده با ايران) دوشنبه در نشستي در نيويورك درباره نحوه تعامل با موضوع هسته اي ايران به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما چهار ساعت رايزني و مناقشه در اين باره بدون هرگونه نتيجه اي پايان يافت.

روسيه و چين اصرار مي كنند نقش شوراي امنيت تنها به حمايت از آژانس بين المللي انرژي اتمي كه بايد تنها طرفي باشد كه در مورد موضوع هسته اي ايران تصميم گيري مي كند، منحصر شود، اما دولتهاي غربي به ويژه آمريكا به دنبال اين هستند كه شوراي امنيت نقش اصلي واساسي داشته باشد و هيچ نقشي براي آژانس قائل نيستند.

کد خبر 305093

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha