۲۱ فروردین ۱۳۸۵، ۱۰:۴۲

محمد سعيد نقاشيان درگفت وگو با "مهر" :

خط معلي خطي قائم به ذات است

خط معلي خطي قائم به ذات است

تمام خطوط در خط معلي مستتر به نظر مي آيد، در عين حال اين خط قائم به ذات است و ويژگي هاي منحصر به خود را دارد .

" محمد سعيد نقاشيان" - خوشنويس خط معلي - در گفت وگوبا خبرنگار تجسمي "مهر"، با اعلام اين مطلب، درخصوص خط معلي گفت: خط معلي توسط استاد " حميد عجمي "ابداع  شد وبه اوج خود رسيد  و تاكنون توانسته يك سيرصعودي خود  را به لحاظ كمپوزسيون وطراحي حروف بپيمايد .اين گونه است كه اين نوع خط درحوزه خوشنويسي توانست چشمان مخاطبان را به خود خيره سازد.  به اين ترتيب هنرمنداني كه درعرصه خوشنويسي با قلم ودوات ونگارش درارتباط بوده اند خود به خود مجذوب چنين خطي شده اند.

وي درپاسخ به اين پرسش خبرنگارتجسمي "مهر" كه بارزترين ويژگي خط معلي را درچه مي دانيد تصريح كرد: اين كه درخط معلي تمام خطوط درآن مستتر است.ولي درعين حال يك خط قائم به ذات است . درخط معلي ، رگه هايي از كرشمه و زيبايي هاي خط ثلث ،نستعليق و... را مشاهده مي كنيم .اما درعين حال عناصر نوتري نيز دراين نوع خط به چشم مي خورد.هم چنين انرژي خط كوفي درخط معلي مشاهده مي شود .


اثر: محمد سعيد نقاشيان

" نقاشيان" گفت : ابن مقله بيضاوي " شيرازي " اقلام سته يا شش گانه را ازخط كوفي بيرون كشيد .اين اقلام :ثلث،ريحان ،نسخ ،توقيع ،محقق ،رقاع بودند . درطي 450 سال كه ازعمر نستعليق  درايران گذشت تا زمان ابداع خط معلي  اتفاق خاصي درحوزه خوشنويسي كشور نيفتاد.

اين خوشنويس درخصوص اين كه آيا با ورود رسانه هاي مدرني چون اينترنت وكامپيوتر،خط كاربردهاي اوليه خود را از دست داده است يا خير تصريح كرد : فراموش نكنيم كه خوشنويسي مثل موسيقي پاپ وسنتي است وهرمخاطب به فراخور سليقه اي كه دارد به يك كدام ازاين دو گرايش پيدا مي كند . اما واقعيت اين است كه آن مخاطبي كه صاحب ذوق بيشتري است ، مسلما زخمه اي كه از دل تار بيرون مي آيد را بيشتر مي پسندد تا آهنگي كه به وسيله مثلا كيبورد به گوش مي رسد .

" نقاشيان " افزود : درهنر خوشنويسي  دوازده اصل وجود دارد .ده تاي آن به طرز گرفتن قلم وصعود ونزول  و..درخوشنويسي مربوط مي شود و دواصل ديگر نيز دراين ميان وجود دارند كه به آن ها " صفا" و" شان " گفته مي شود .آن چه اهميت دارد اين است كه خوشنويس بتواند به اين دواصل دركارخود يعني صفا وشان دست يابد. اگر يك اثر خوشنويسي با رعايت  محصولات وقوانين بصري به تصويركشيده شود ،حتي درابعاد مدرن نيز مورد توجه قرار مي گيرد وطبعا اگر از داشتن ابتدايي ترين واصولي ترين مباني تهي باشد ، ماندگاري خود را پس ازمدت كوتاهي ازدست مي دهد.

" محمد سعيد نقاشيان "  فارغ التحصيل رشته گرافيك ازدانشگاه سوئد و انجمن خوشنويسان درايران است. وي از محضر استاداني چون " حميد عجمي "، "آهويي"، " حسين غلامي "، " توحيدي"، " بدخشان " و " افجهي " بهره گرفته است . شركت درنمايشگاه طريقت جاويد ، نمايشگاه جهان اسلام ، نمايشگاه دانشجويان جهان اسلام ، نمايشگاه قرآن درچند دوره ، نفر اول درجشنواره امام علي " ع" ، وبرگزيد ه اثر منتخب درنمايشگاه جهان اسلام دررديف فعاليت هاي درخشان وي درطي اين سال ها به شمار مي رود .

 

کد خبر 309795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha