۲۷ فروردین ۱۳۸۵، ۱۲:۳۹

فلسفه اسلامي و مسائل جديد(2)

اكتفا به حكمت نظري از دلايل به روز نبودن فلسفه اسلامي است

اكتفا به حكمت نظري از دلايل به روز نبودن فلسفه اسلامي است

استاد فلسفه دانشگاه فردوسي مشهد گفت: اكتفا به حكمت نظري و غفلت از حكمت عملي به خصوص در بخش سياست مدرن و همچنين عدم اطلاع فيلسوفان از تأثيرگذاري مباني فسلفي در جامعه، به روز و كاربردي نبودن فلسفه را موجب مي شود .

حجت الاسلام اكبر رضايي استاد فلسفه  اسلامي دانشگاه فردوسي مشهد در گفتگو با خبرنگار "مهر" در مشهدافزود : فلسفه  اسلامي بايد از سكون خارج شود، در فلسفه  اسلامي پس از ملاصدرا هيچ فردي مكتب جديدي در عالم فلسفه ايجاد نكرده است .

وي تصريح كرد: متأسفانه ابتكارات فلسفي بعد از ملاصدرا  كه توسط شاگردان مكتب صدرا بيان شده است جدي تلقي نشده و ابتكارات مرحوم آقا علي حكيم ، مرحوم سبزواري ، مرحوم علامه طباطبايي و شاگردان ايشان به عنوان فسلفه اسلامي مورد توجه قرار نگرفته است .

حجت الاسلام رضايي در مورد به روز نبودن فلسفه اسلامي افزود: فلسفه اسلامي در بخشهاي مذهبي در حال تكامل است و مشكل اصلي از اين مسئله ناشي مي شود كه عمل به گفته ها و نظريات فلسفي به فراموشي سپرده شده است .

وي تصريح كرد: از جمله راههاي پيشرفت در فلسفه اسلامي، ايجاد مكتبي نوين با حفظ تمامي دستاوردها و ابتكارات فلاسفه پيشين و خالص سازي فلسفه از مباحث دسته دوم كه مبتني بر اصول موضوعي  است .

حجت الاسلام رضايي افزود: مستند سازي فلسفه از كتاب و سنت به منظور نماياندن تطابق عقل و دين، گزارش كتابهاي درسي فلسفي بر اساس استاندارهاي پذيرفته شده  جهاني، بازشناسي نگرش هاي فيلسوفانه فلاسفه نمونه اسلامي با نگاهي نوين و تخصصي باعث روند سريع و رشد در تكامل فلسفه اسلامي مي شود .

استاد فلسفه اسلامي افزود: فلاسفه بايد با حذف خط قرمزها و فراگيري اصول اوليه فلسفه، تحولي غني در فلسفه اسلامي بوجود آورند و ذهن منطقي خود را منطقي نگاه دارند .

کد خبر 312543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha