" درامهاي زندگي " كه در برگيرنده 20 نمايشنامه كوتاه از داستانهاي ويني بابك محمدي و چند داستان ايراني برگرفته از اجتماع امروز ايران است، ياد آور خاطره شيرين اولين نمايشنامه خواني حرفه اي ايران يعني روخواني داستانهاي ويني است كه در يكي از روزهاي بهاري سال 78 ،77 در فضاي باز نياوران اجرا شد.
گلاب آدينه و سيما تيرانداز در آن سالها نفش خوانان اين اجرا بودند، ولي امروز افسر اسدي، مريم سعادت، مائده طهماسبي و جمعي بازيگر جوان ديگر در اجراي صحنه اي اين نمايش ايفاي نقش مي كنند.
افسر اسدي كه به ندرت به بازي در صحنه تئاتر پاسخ مي دهد، درباره "درامهاي زندگي" مي گويد: " درامهاي زندگي يك اجراي كميك است و كمدي ظرافتها و لطافتهاي خود را دارد. حتي قسمتهايي از اين نمايش كه برگرفته از فضاي جامعه اتريش است، با وجود آن كه طنزها و لطايف هر قومي با هم متفاوت است، جذابيت خاص خود را دارد. هر چند كه من در ابتدا كه اين طنزها را مي خواندم، فكر مي كردم جذابيتي ندارند و نقاط كليدي و كميك آن مجهول بود. اما در طول تمرين، آقاي محمدي (كارگردان) مقاصد اين طنزها را براي ما شكافتند، ما را با آنها آشنا كردند و ما سعي كرديم اين نكات را از طريق بازي خود نشان دهيم تا تماشاگر بتواند با آنها ارتباط برقرار كند ".
اين بازيگر كه درآخرين ساخته سينمايي بايك محمدي " اسبها " نيز بازي كرده است و از طريق همين همكاري سينمايي بود كه زمينه همكاري مشتركشان در "درامهاي زندگي" فراهم شد، درباره علت كمرنگ شدن حضورش در صحنه تئاتر توضيح مي دهد : " زماني وسواس شديدي در انتخاب نقشهاي تئاتريم داشتم، اما در موقعيت كنوني، اين سختگيريها فقط درمورد تئاتر نيست."
وي مي افزايد : " تئاتر هيچگاه به لحاظ مالي تأمين كننده نيست و من هيچ گاه از اين منظر به آن نگاه نمي كنم، اما در آثار تصويري دستمزد برايم در در جه اول قرار دارد، با وجود اين، برخي پيشنهادات بازي را، حتي اگر سرم را زير گيوتين بگذارند حاضر به پذيرفتنشان نيستم. "
افسر اسدي كه آخرين تجربه تئاتري اش سال گذشته، در نمايش "يك زن، يك مرد" آزيتا حاجيان بود، مي گويد : "ما بازيگران تئاتر جسم، روح و انرژي خود را بايد براي صحنه بگذاريم، اما وقتي مدتي در صحنه حضور پيدا نمي كنيم، چون ممارستي نداريم، جسممان تنبل مي شود. اگر بازيگر تكليف خود را بداند كه بازيگر تئاتر است يا سينما و يا تلويزيون؟ آن وقت مي تواند به بهترين شكل از توانايي خود استفاده كند ."
اين بازيگر قديمي معتقد است، امروزه همه آثار هنري از نظر كيفي در يك سطح هستند و كيفيت آثار يك دست شده است. بنابراين در پذيرفتن پيشنهادات خود به صداقت در گفتار وعمل در كارها فكر مي كند.
اسدي در 6 اپيزود "درامهاي زندگي" حضور دارد و در 4 اپيزود آن در نقشي بالاتر از سن كنوني خود بازي مي كند ومعتقد است اين موضوع برايش جذابيت فراواني دارد.
اين بازيگر به گفته خودش سالها ست كه تمايلي به ديدن فيلم، تئاتر و تلويزيون ندارد و فكر مي كند اگر فرصتهاي آزاد خود را به جاي ديدن تئاتر و سينما و تلويزيون صرف پرداختن به درون خود و كشف رمز و رازهاي انساني در درون خود كند براي موفقيتش بسيار مؤثرتر است.
وي همچنين علاقه اي به هيچ تشكيلات و صنف هنري ندارد و مي گويد :" من بازيگر تئاتر و سينما تا كنون چه حقي دريافت كرده ام ، با هزاران دفترچه بيمه وقتي براي معالجه يك ناراحتي چشم مي روم بايد 90 در صد هزينه هاي درمان را خودم پراخت كنم ، همچنين تا كنون نه زميني در اختيار من گذاشته شده و نه مسكني، بنابراين معتقد نيستم كه تشكيلات صنفي مي تواند براي ما كاري انجام دهد."
مريم سعادت يكي ديگر از بازيگران اصلي "درامهاي زندگي" است . او از سال گذشته پس از تجربه همكاري موفقيت آميزي كه در كنار رضا كيانيان با نمايش " حرفه اي ها " بابك محمدي داشت ، اكنون يكي از اعضاي ثابت گروه حرفه اي ها شده است ، سعادت پيش ار همكاري با بابك محمدي بازيگر ثابت گروه علي رفيعي كارگردان قديمي تئاتر بود.
سعادت معتقد است : " آثار دكتر رفيعي با بابك محمدي بسيار متفاوت تر است ، هيچ گاه كارهايشان شبيه هم نمي شود ، روي صحنه بزرگ دكتر رفيعي كار كردن ، بسيار شبيه كار عروسكي است و براي من كه يك عروسك گردانم بسيار جذاب است. "
اين بازيگر اظهار اميدوراي كرد كه بارديگر دكتر علي رفيعي نمايشي به روي صحنه ببرد و او در آن بازي كند . همچنين آرزو دارد در تئاتري به كارگرداني فرهاد آييش نيز بازي كند.
او در باره تجربه همكاري جديد خود با بابك محمدي مي گويد :" من با آقاي محمدي در "حرفه اي ها " تجربه همكاري داشتم ، بنابراين با شناخت كافي از كار ايشان قبل از خواندن متن درامهاي زندگي پيشنهاد بازي در آن را پذيرفتم . من در اين نمايش در نقش 5 پيرزن كه با هم متفاوت هستند و چند نقش جوان بازي مي كنم . اين نمايش به موضوعات ساده اماعميق مي پردازد ، مسايلي كه در اجتماع ما وجود دارد يا اگر نيست براي ما كاملا آشنا است."
مائده طهماسبي نيز كه براي اولين باراست با گروه حرفه اي ها همكاري مي كند مي گويد:" فرم كارگرداني بابك محمدي را بسيار دوست دارم. وي دست بازيگر را باز مي گذارد و بازيگر در يك فضاي كارگاهي و طي يك پروسه به نقش خود دست پيدا مي كند. ايجاد اين فضا براي بازيگر بسيار جذاب است ."
بازيگر هميشگي آثار فرهاد آئيش معتقد است سبك كار محمدي با آئيش بسيار شبيه است و مي افزايد :" من فكر مي كنم يك تئاتر در يك فضاي صلح آميز جواب مي دهد و نمايش طنزهم با تماشاگرانش . من معتقدم پس اجراي درامهاي زندگي براي تماشاگران و ديدن عكس العمل هاي آنها است كه ما فضاي نمايش به دستمان خواهد آمد."
اين بازيگر كه در اين نمايش در 6 اپيزود يك دقيقه اي ايفاي نقش مي كند، از طريق مريم سعادت به گروه حرفه اي ها معرفي شده است. وي معتقد است :" در ايران واژه گروه براي تئاتر معنايي ندارد و هر بازيگري معمولا براي مدت كوتاه براي يك گروه كار مي كند و در آن مدت عضو آن گروه است، سپس همكاري خود را در گروه ديگري دنبال خواهد كرد."
بابك محمدي كارگردان نمايش " درامهاي زندگي " نيز درباره اين نمايش مي گويد : " اپيزويدك بودن اين نمايش كار ما را سخت كرد و ما احتياج به بازيگران بسيار زبده اي پيدا كرديم ، پيدا كردن 10 بازيگر حرفه اي در تئاتر ايران بسيار سخت است بنابراين در اين اجرا بيشترين فشار كار بر روي خانم سعادت، اسدي و طهماسبي است. "
وي موضوع اصلي نمايشنامه هاي كوتاه درامهاي زندگي را متفاوت مي داند ولي مي گويد : " انسان و انسانيت مايه اصلي و مشترك اين اپيزودهاست."
اين كارگردان اصلا نگران تماشاگر و فروش گيشه خود در فرهنگسراي نياوران نيست و مي افزايد : " من به گونه اي كار مي كنم كه تماشاگر داشته باشم . تماشاگر امروز ما همانطور كه حوصله خواندن يك رمان 30 هزار صحفه اي را ندارد ، حوصله ديدن يك نمايش 4 پرده اي طولاني را نيز نخواهد داشت . ما در 80 دقيقه تئاتر، 20 نمايشنامه كوتاه را براي آنها اجرا مي كنيم."
محمدي مي گويد : " بازيگران تكرار مي شوند اما نقشهاي متفاوتي را در هر بخش اجرا مي كنند و لباسهاي متفاوتي مي پوشند."
"درام هاي زندگي" ساعت 19 روز گذشته پنجشنبه 7 ارديبهشت ماه در تالار اصلي فرهنگسراي نياوران متولد شد تا 40 روز ديگر براي تماشاگران مختلف زندگي را تكرار كند.
نظر شما