۲۱ خرداد ۱۳۸۵، ۲۱:۲۴

براي اولين بار و همراه با يك تحقيق علمي ، مستند و افشاگرانه منتشر شد ؛

بررسي روابط ايران و آلمان / « خاطرات دكتر موسويان از مهمترين و پرچالش ترين مقطع روابط ايران و آلمان »

بررسي روابط ايران و آلمان   /  « خاطرات دكتر موسويان از مهمترين و پرچالش ترين مقطع روابط ايران و آلمان »

دكتر سيد حسين موسويان سفير سابق ايران در آلمان (1369-1376) براي اولين بار بخشي از خاطرات ماموريت 7 ساله خود در آلمان را در كتابي تحت عنوان "چالشهاي روابط ايران و غرب ؛ بررسي روابط ايران و آلمان" منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر اين كتاب كه توسط مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام به چاپ رسيده است براي اولين بار در يك تحقيق علمي مستند "سياسي بودن" راي دادگاه برلين در آوريل 1997 را به اثبات رسانده است. موسويان همچنين با استفاده از خاطرات خود، حقايق ناگفته و مستند مهمي در مورد چگونگي دخالت كشورهاي ثالث را براي تخريب روابط ايران و آلمان در زمينه هاي مختلف را به رشته تحرير در آورده است.

اين كتاب اولين كتابي است كه در قالب يك تحليل كاملاٌ مستند به دخالت هاي آمريكا و اسرائيل در تخريب روابط ايران و اروپا (با استفاده از موضوعاتي همچون تروريسم، سلاحهاي كشتار جمعي، پروسه صلح و حقوق بشر و ساير مسائل امنيتي) را به افكار عمومي جهان ثابت مي كند.

وي بخشي از خاطرات ناگفته ماموريت 7 ساله خود را در اين كتاب براي اولين بار منتشر مي كند خاطراتي كه براي پژوهشگران علوم سياسي مي تواند مبناي بسيار روشن و مهمي در تجزيه و تحليل اختلافات و چالشهاي ايران و غرب و كمك موثري براي شناخت راه حلهاي حل و فصل اختلافات جهان غرب و ج.ا.ا. باشد.

به گزارش "مهر" آيت الله هاشمي رفسنجاني در بخشي از مقدمه خود بر اين كتاب كه در نوع خود در روابط ديپلماتيك كشورمان و نيز ماموريت هاي سياسي ايران كم سابقه است ، چنين نوشته است:

تحقيق حاضر كه توسط جناب آقاي دكتر سيد حسين موسويان سفير وقت جمهوري اسلامي ايران در آلمان متحد و ديپلمات برجسته به انجام رسيده، ديپلماسي دو كشور در اين دوران را به طور خاص و به طرز شايسته اي مورد تجزيه و تحليل قرار داده است، ضمن اينكه در اين تحقيق روابط ايران و آلمان از ابتداي شكل گيري تا انقلاب اسلامي 1357 و از زمان انقلاب تا وحدت دو آلمان نيز به طور كلي در ابعاد سياسي، اقتصادي، امنيتي، فرهنگي و نظامي نيز مورد بررسي قرار گرفته است. تحليل چالشهاي مهم روابط ايران با اروپا و غرب در زمينه هاي حقوق بشر، تروريسم، تسليحات كشتار جمعي، پروسه صلح خاورميانه و امنيت منطقه از يكسو تاثير بازيگران خارجي: ايالات متحده آمريكا، انگليس و اسرائيل در روابط ايران و آلمان بعد از اتحاد دو آلمان تا بحران ميكونوس و همچنين نقش اين كشورها در ايجاد بحران  ميكونوس از جمله نكات اين تحقيق است كه نويسنده با استفاده از حقايق و اسناد معتبر تاريخي و نيز خاطرات ماموريت خود به رشته تحرير در آورده است و توسط مركز تحقيقات استراتژيك به چاپ مي رسد.

کد خبر 337791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha