پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۸ خرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۳۷

ميزگرد " آهنگ و آهنگسازي" در خبرگزاري مهر (4)

آهنگساز ايراني بايد ذات موسيقي ايراني را درك كرده باشد

آهنگساز ايراني بايد ذات موسيقي ايراني را درك كرده باشد

كيخسرو پور ناظري - آهنگساز گفت : موسيقي ايراني به واقع گنجينه اي است كه تا سال هاي سال مي تواند منشا خلق آثاري زيبا و به يادماندني باشد .

اين نوازنده تنبور و آهنگسازكه در ميزگرد آهنگ و آهنگسازي در خبرگزاري مهر حضور داشت، با بيان اين مطلب افزود : موسيقي ايراني گنجينه اي است كه تا سال ها مي تواند براي ساخت آثار موسيقايي زيبا و جاودان منشا اثر باشد . منتها چگونگي استفاده از آن مهم است . من فكر مي كنم كه افراد صاحبنظر و آگاه به ذات موسيقي ايراني مي توانند از آن به خوبي استفاده كنند .

او درباره استفاده آهنگسازها از موسيقي نواحي گفت : موسيقي محلي از عمق و ويژگي هاي بارزي برخوردار است كه استفاده صحيح از آن به شناخت استفاده كننده بستگي دارد . اگرچه برداشت و الهام از موسيقي محلي سليقه اي است ، اما اين اسفاده بايد موجب غناي آن شود ، نه سبك شدنش .

اين نوازنده تار به نقش وسايل ارتباط جمعي اشاره كرد و اظهارداشت : تربيت شنيداري شنوندگان به عهده وسايل ارتباط جمعي است . آن ها بايد سطح سليقه مخاطبان را ارتقا بدهند تا علاوه بر اين كه صاحب ذوق و سليقه مي شوند ، حسن انتخاب نيز پيدا كنند.اما متاسفانه رسانه ها به ذائقه شنونده هاي آسان پسند روي آورده اند .

پور ناظري در پاسخ به اين پرسش كه گرايش  بيش از حد به سنت چه عواقبي دارد؟ تصريح كرد : به نظر من اين يكسو نگري ها و گرايش هاي افراطي به سنت در بعضي از اهالي موسيقي سنتي حاصل بي ذوقي و ناتواني شان است . آقا حسينقلي و ميرزاعبدالله دو برادر بودند اما هركدام رديف خاص خودشان را داشتند. متاسفانه در دوسه دهه اخير موسيقي در بسياري از حوزه ها به تكرار رسيده است . اين مساله در آهنگسازي هم صدق مي كند . هنوز داريم چهارمضراب هاي درويش خان و صبا را تدريس مي كنيم .

وي نقش تقليد و سپري كردن دوره هاي مختلف در موسيقي ايراني را مساله اي اساسي دانست و افزود : تسلط به شيوه هاي مختلف به علاوه بيان حال و احساس شخصي مي تواند به يك نتيجه مثبت در زمينه موسيقي منجر شود .

آهنگساز حيراني در ادامه گفت : يكي از مشكلات موسيقي ما اين است كه هنرمندان از مرحله آموزش بلافاصله به مرحله توليد مي رسند. چنين اتفاقي باعث مي شود موسيقي ما به تكرار در توليد برسد .

وي درخصوص كمبود آهنگ و آهنگساز به نبود حال و هواي معنوي اشاره كرد و گفت : آهنگسازي به ذوق ظريف و حال و هواي معنوي نياز دارد . در اين روزها، ماشين ، ترافيك و دود و.. ذوق آدمها را مي كشد‎.

كيخسرو پورناظري  در پايان درباره نقش دانشگاه ها در تربيت آهنگسازخاطر نشان كرد : با چهارسال دانشگاه رفتن كسي نوازنده و آهنگساز نمي شود . حداقل بايد 15 ،20 سال زحمت كشيد . اگر دقت كرده باشيد مي بينيد كساني كه در خانواده اي موزيسين پرورش يافت اند، در عرصه موسيقي از سايرين موفق ترند.   

  

 

کد خبر 340802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha