اين شاعر و محقق ادبي در گفتگو با خبرنگار فرهنگ وادب "مهر" با بيان اين مطلب افزود : ادبيات ملي هميشه وجود داشته و خواهد داشت ، مثلا " حنظله بادقيسي " كه مي گويد :
مهتري در به كام شير در است شوق خطر كن ز كام شير بجوي
يا بزرگي و عز و نعمت و جاه يا چو مردان مرگ روياروي
اين شعر دقيقا يك شعار ملي و ضد متجاوز است و شاعر آن را براي كساني كه در نظر دارد فرهنگ و هويت او را تغيير دهد سروده است؛ يا شاعر ديگر عصر ساماني با نام " ترك كشي ايراقي" كه چندان آوازه اي هم ندارد، مي گويد :
امروز اگر مراد تو برنايد فردا رسي به دولت آبا بر
چندين هزار اميد بني آدم طوقي شده به گردن فردا بر
كه نشان دهنده روحيه متعهد، ايران دوست، ضد استعماري و مليت گراي شاعر است .
سيد محمود سجادي يادآور شد : شاعران ايراني، در تمام ادوار تاريخ بينشي مليت گرا داشته اند، مانند "فردوسي" كه يكي از متقدم ترين نمونه هاي بارز است كه شاهنامه فردوسي پرچم هويت ملي ايران و سرمشقي براي شاهنامه پردازان است.
وي تصريح كرد: شاعري همانند مولانا كه علي رغم اينكه يك شاعر عارف و صوفي است، اما ديد ايران دوستي و مليت گرايي در اشعارش نمايان است، چنانچه مي گويد:
زين همرهان سست عناصر دلم گرفت شير خدا و رستم دستانم آرزوست
جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور و تور و موسي امرانم آرزوست
كه نشان دهنده اين است كه مولانا جامعه اي نيرومند، متحد و مردان و زناني با روحيه والا و مسنجم و آينده نگر را مي طلبد.
اين شاعر ادامه داد: در شعر شاعران سبك خراساني كه قبل از دوره سامانيان و غزنويان حضور داشتند، زبان پارسي دري و سره بيشتر خود را نشان مي داد و علي رغم اينكه تعدادي از اين شعرا، به شاعران درباري معروف بودند، ولي با استفاده از زبان پارسي و دري و سره توانسته اند به مليت ايراني خدمت كنند؛ زبان عربي نيز در آن وقت به سمت رسمي شدن پيش مي رفت، اما شاعران با روشن نگه داشتن مشعل زبان فارسي بوسيله اشعارشان ادبيات ملي را پايه گذاري كردند.
سيد محمود سجادي اضافه كرد: در اشعار شاعران سبك خراساني، مولانا، فردوسي، حافظ و.. مليت ايراني و هويت ايراني نمايان است، حافظ مي گويد:
شاه تركان سخن مدعيان مي شنوند شرمي از منزلمه خون سياووشش باد
كه دراين شعر به امير مبارزين دين امير وقت حمله مي كند و تيغ خود را متوجه دربار كرده است.
وي خاطرنشان كرد: ملت به معناي دين و مذهب است، چنانچه عراقي مي گويد:
مذهب عاشق ز مذهب ها جداست عاشقان را مذهب و ملت خداست
كلمه ملت درادبيات مشروطه از دين توسعه پيدا كرد وبه طرف مردم ايران كه پيرو دين هستند ، پيش رفت بنابراين مليت ايرانيان از دينشان جدانيست.
اين شاعر در ادامه اين مطلب افزود: در زمان مشروطيت، ادبيات ملي بسيار مطرح بود و اشعار ملك الشعرا بهار، عارف قزويني، اديب الممالك فراهاني فرخي يزدي، ادبيات ملي هويت بيشتري دارد و اين روند ادامه داشت تا زمان حاضر و جنگ تحميلي، كه شاعران به وظايف خود و احساسات پاك خود جواب دادند و ادبيات ملي را هميشه مطرح كردند؛ لذا ادبيات ملي هميشه حضور داشته و خواهد ماند.
وي ادامه داد: حتي در زمان جنگ هشت ساله هم يكي از مطرح ترين شعارها كه يك پيام ملي نيز بود از اشعار مولانا بود :
كجاييد اي شهيدان خدايي بلا جويان دشت كربلايي
اين شعر در قرنها پيش سروده شده بود اما در زمان حاضر به صورت يك شعار ملي مطرح شد، بنابراين ادبيات ملي و به تبع آن شعر و داستان وجود دارد اما به شرط اينكه شاعر يا نويسنده هنرمند باشد و شعار صرف ندهد، حتي اگر هم شعار مي دهد بداند كه در قالب شعر و داستان شعار هنرمندانه بدهد.
سيد محمود سجادي تصريح كرد: ادبيات ما مبتني بر زبان فارسي است وزبان فارسي يكي از رسانده ترين و پر مايه ترين و پرواژه ترين زبانهاي دنياست، بنابراين يكي از پرچم هاي پراحتراز ادبيات ملي، استفاده ادبيات از زبان فارسي و وجود يك فرهنگ غني كه مبتني بر شخصيتهاي آرماني است.
اين شاعر در رابطه با وجود نهادها و ارگانهاي براي تقويت ادبيات، گفت: اصلا اعتقادي به ارگانها وسازمانها ندارم، مگر در زمان فردوسي، بزرگترين ارگان زمان، سلطان محمود غزنوي درجهت سركوبي او نكوشيد؟ اما ديديم كه فردوسي ماند و يك ميراث گران سنگ براي ما و نسلهاي بعد ما شد.
سيد محمود سجادي در پايان گفتگو با "مهر"، خاطر نشان كرد : ادبيات ، فرهنگ و هنر رودخانه اي است كه حركت مي كند ، اگر كسي مانع تراشي نكند، به حركت خود ادامه خواهد داد، بنابراين ارگانها و سازمانها تاثيري در ماندگاري ادبيات ما ندارند، فرهنگ و ادبيات وجود داشته و خواهد ماند، بنابراين چه مناسب است كه در حفظ اين ادبيات كوشش داشته باشند.
نظر شما