۱۳ تیر ۱۳۸۵، ۱۴:۱۶

واشنگتن پست نوشت:

آمريكا دارنده دومين زرادخانه بزرگ سلاح هاي شيميايي در جهان

آمريكا دارنده دومين زرادخانه بزرگ سلاح هاي شيميايي در جهان

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اينكه آمريكا داراي دومين زرادخانه بزرگ سلاح هاي شيميايي در جهان است، خاطرنشان كرد: پنتاگون در منهدم كردن اين سلاح ها تاخير كرده است.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، روزنامه واشنگتن پست نوشت : در سال 1987 ارتش آمريكا براي خلاص شدن از 27 هزارو 768 تن سلاح شيميايي در انبارهاي خود به 2 ميليارد دلار نياز داشت ، اما امروز اين رقم به 28 ميليارد دلار رسيده است. چندين مشكل از جمله چالش هاي مربوط به فنآوري و همچنين اعتراض فعالان محيط زيست نسبت به تاثير سوزاندن اين سلاحها از ايجاد پيشرفت در اين زمينه ممانعت به عمل آورده است.

در ماه مه ، مقامهاي آمريكايي اعلام كردند كه ارتش نمي تواند همه سلاحها را تا سال 2012 منهدم كند.

بر پايه اين گزارش، آمريكا دومين زرادخانه سلاحهاي شيميايي را پس از روسيه در اختيار دارد . روسيه داراي 40 هزار تن ماده جنگي است .

ارتش آمريكا در حال نابود كردن سلاحها در آلاباما، آركانزاس، اورگان و اوتاه است و كار انهدام اين سلاحها را در " جانستون آتول" واقع در اقيانوس آرام به پايان رسانده است.

پنتاگون تحت فشار فعالان، خنثي كردن اين مواد جنگي را در " كولورادو" ، اينديانا، كنتوكي، و ماري لند برگزيده است. اما برآورد "ميشل پاركر" مدير سازمان مواد شيميايي ارتش آمريكا اين است كه خنثي كردن تاسيسات شيميايي تا سال 2014 به پايان نخواهد رسيد.

كنگره آمريكا دهه گذشته حكم نابودي اين سلاحها را صادر كرد و از آن زمان تاكنون وزات دفاع با فعالان محيط زيست و برخي اعضاي كنگره در مورد سوزاندن مواد شيميايي مبارزه كرده است. پنتاگون نابود كردن اين سلاحها را سودمندتر مي داند.

پاركر در اين باره گفت :" ارتش مخالف خنثي كردن سلاحهاي شيميايي نيست بلكه فقط يك ديدگاه عملي را اتخاذ مي كند."

اين در حالي بود كه " جيسون گرون ولد" مدير اجرايي ائتلاف سلامت محيط زيست در اوتاه گفت كه انتشار اين مواد شيميايي به آلودگي محيط زيست مي افزايد و مي تواند تاثيرهاي درازمدتي بر ساكنان داشته باشد.

" كريج ويليامزگ " رهبر سربازان در جنگ ويتنام نيز خاطرنشان كرد : وي 20 سال را صرف آن كرده تا از مقامهاي دفاعي آمريكا بخواهد به مردمي كه در نزديكي انبار سلاحهاي شيميايي زندگي مي كنند توجه داشته باشند و اولويت آنها سلامت اجتماع و تاثير تخريب خطرناكترين سلاحها بر محيط زيست باشد.

پيش از اين نيز واشنگتن پست در مقاله اي نوشته بود : دولت بوش درنظر دارد طي يك برنامه مشخص و زمان بندي شده كوتاه مدت درسالهاي آتي كلاهك هاي هسته اي كهنه و قديمي خود را از دور خارج كند.

اين درحالي است كه در بولتن دانشمندان اتمي هم گزارش داده بود كه در ژانويه 2006 ذخائر هسته اي آمريكا شامل 10 هزار كلاهك هسته اي خواهد بود.

کد خبر 348088

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha