۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷

توسط انتشارات سروش؛

«اصول پرسشگری» چاپ سومی شد

«اصول پرسشگری» چاپ سومی شد

چاپ سوم کتاب «مقدمه‌ای بر اصول پرسشگری و جمع آوری اطلاعات آماری» تألیف پرویز شیرانی توسط انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب «مقدمه ای بر اصول پرسشگری و جمع آوری اطلاعات آماری» تألیف پرویز شیرانی توسط انتشارات سروش به چاپ سوم رسید.

دانش آمار در هر جامعه آماری متغیرهایی را درراستای هدف و منظور معیّنی تعریف و مقدار آنها را برای هر واحد جامعه، تحت عنوان داده های آماری، اندازه گیری، جمع آوری و سپس برپایه الگوها و مفاهیم ریاضی تجزیه و تحلیل و در نهایت استنتاج آماری می‌کند. بنابراین میزان اعتبار نتایج به دست آمده از این عملیات، بستگی به دقت اندازه گیری متغیّر (داده های آماری) دارد.

در تحقیقات آماری، به ویژه آن دسته از پژوهش‌هایی که در حوزه علوم انسانی صورت می‌گیرد، دو عامل اساسی باید مورد نظر باشد: اول میزان آمادگی واحدهای جامعه به ارئه پاسخ واقعی و دوم میزان آمادگی و توانایی‌های پرسشگران. از این رو، در تهیه و اجرای هر طرح آماری، از یک سو باید سوالات پرسشنامه‌ها منطبق بر واقعیات اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد تا از اجرای طرح‌هایی با اهداف نامشخص و نامعلوم جلوگیری شود، و از سوی دیگر پیش از هر گونه عملیات آماری در جامعه، باید آگاهی‌های لازم به واحدهای جامعه آماری ارائه شود تا پاسخگویان با آمادگی بیشتری بتوانند پاسخ واقعی را اعلام کنند.

کتاب حاضر کتابی آموزشی برای پرسشگران و پژوهشگران در راستای همین موضوع است. این کتاب در ۵ بخش تدوین شده است. مصاحبه، پرسشنامه و ویژگی‌های لازم برای پرسشگری؛ مفاهیم آموزشی، اجتماعی و اقتصادی؛ ساختمان- بلوک ساختمانی و سکونت؛ آمار و روش‌های جمع آوری داده‌های آماری؛ و روش مصاحبه و تکمیل پرسشنامه یک طرح آماری نظرسنجی از جمله فصل های کتاب حاضر هستند که با رویکردی آموزشی، علوم آماری را به مخاطب معرفی می‌کنند. کتاب همچنین دارای ضمیمه است که جداول اعداد تصادفی را شامل می شود.

چاپ سوم کتاب «مقدمه ای بر اصول پرسشگری و جمع آوری اطلاعات آماری» با ۱۵۵ صفحه و قیمت ۹۵ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3569197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha