به گزارش خبرنگار مهر، به ژاک اودیار سینماگر فرانسوی است در این شماره و در بخش سینمای جهان نشریه «سینما و ادبیات» پرداخته شده است. در گفتگویی اختصاصی که با این سینماگر انجام شده، فیلم تحسین شده «دیپان» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ژاک اودیار را اسکورسیزی، سینمای فرانسه لقب داده است.
همزمان با درگذشت ژاک ریوت فیلمساز- منتقد پرآوازه فرانسوی یادنامهای ترتیب داده شده و در مقالهای مفصل از جاناتان رزنبام درباره او در همین بخش آمده است: «احتمالا هیچ شمایل یکهای، تناقضات سینمای آوانگارد را به مثابه یک نهاد و نیروی اجتماعی بهتر از ژاک ریوت دراماتیزه نکرده است...». گفتگوی حسن حسینی با فابیو تستی ستاره سینمای ایتالیا هم از خواندنیهای این شماره «سینما و ادبیات» است.
بخش سینمای ایران اما انگشت بر یکی از مهمترین موضوعات این سالها گذاشته است؛ سهم ادبیات در سینمای ایران. این موضوع به تفصیل در میزگرد محمدشهسواری، شادمهر راستین، جواد طوسی و در نشست جداگانهای با حضور نغمه ثمینی و مجید اسلامی و یادداشتهای محمد بهارلو، هوشنگ گلمکانی، پرویز نوری، بهروز افخمی، ناهید طباطبایی، مهسا محبعلی و ... هم از منظر سینما و هم از منظر ادبیات، مورد واکاوی قرار گرفته است.
موضوع مهم و کلیدی «واقعیت در ادبیات داستانی» محور بخش ادبی این شماره سینما و ادبیات است. این موضوع را میتوانید در میزگرد شیوا ارسطویی، دکتر محمد صنعتی و مشیت علایی و یادداشتهای احمد اخوت، کورش اسدی، عباس پژمان، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، محمدرضا کاتب، مدیا کاشیگر، خجسته کیهان، شیوا مقانلو، محمد کشاورز و ... پی بگیرید.
وضعیت نقد ادبی در ایران از دیگر بخشهای دیگر این مجله است که عنایت سمیعی، شهریار وقفیپور، امیر احمدیآریان و خلیل درمنکی در نشستی بر آن متمرکز شدهاند. پرونده «مینیسری» (یعنی مجموعه کوتاه تلویزیونی) که در این بخش گفتگویی اختصاصی با کریستین تامسون و مصاحبهای با حسن فتحی در مورد مجموعه موفق کوتاه «شب دهم» صورت گرفته است.
پرونده اپرا در ایران نیز در گفتگو با لوریس چکناواریان، علی رهبری، هادی قضات و پیوندهای آن با ادبیات، تئاتر و دیگر هنرها به دقت تشریح شده است. میزگردی در مورد کتاب روباه شنی نوشته محمد کشاورز و همچنین گفتگویی با آلن بدیو از دیگر بخشهای مجله است.
نظر شما