۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۲۲:۰۸

مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۴

«آئینِ چراغ، خاموشی نیست» برگزار شد

«آئینِ چراغ، خاموشی نیست» برگزار شد

مراسم یادبود هنرمندان درگذشته کشورمان در سال ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ اسفندماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ابتدای این مراسم گفت: طی چند روز گذشته بر اساس مطالعه ای که توسط همکارانم به عمل آمد موفق شدیم که ۱۱۲ هنرمند درگذشته کشورمان در سال ۱۳۹۴ را شناسایی کنیم؛ البته طی روزهای اخیر نیز شاهد درگذشت زنده یاد «فرج الله سلحشور» نیز بودیم. به هر حال تلاش ما بر این بود تا طبق سنت هر ساله تلاش کنیم تا یاد و خاطره این هنرمندان بزرگ محفوظ داشته شود.

وی افزود: طی سالهای گذشته این سعادت را داشتیم که فقط با تعدادی از خانواده های درگذشته ارتباط بگیریم و از آنها برای حضور در این مراسم دعوت کنیم اما در سال جاری این توفیق را پیدا کردیم که با خانواده های ۱۱۰ هنرمند ارتباط گرفته و از آنها برای حضور در این مراسم ارزشمند دعوت کنیم تا یاد بزرگان عرصه فرهنگ و هنر محفوظ بماند البته قرار بود که جناب آقای شهردار تهران نیز در این مراسم حضور داشته باشند اما به دلیل گرفتاری هایی که برایشان پیش آمد با ارسال پیغامی سلامشان را به همه شما عزیزان رسانده و از اینکه نمی توانند در این مجلس حضور داشته باشند عذرخواهی کردند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: امیدواریم یاد و نام این عزیزان را زنده نگه برداریم و این سنت تکریم هنرمندان درگذشته تا سالها ادامه پیدا کند. ما باید قدر هم را بدانیم. اتفاقا چند روز قبل از فوت مرحوم «محمد علی اینانلو» بود که ایشان به خانه هنرمندان آمدند و با بنده جلسه ای را پیرامون احیای ویژه برنامه های «هنر و طبیعت» صحبت هایی را انجام دادند که در آن روز بسیار هم سر حال و شاداب بودند اما چند روزی نگذشت که به من خبر فوت ایشان را دادند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: مرگ قطعی ترین حقیقت زندگی انسان بعد از تولد است که همه باید آن را باور کنیم. به هر حال بنده به سهم خود از خداوند مهربان آرزومند صحت و سلامت و طول عمر برای هنرمندان شریف این سرزمین هستنم.

ما زندگی مان را کوچک کردیم تا خودمان را کوچک نکنیم

محمد سریر رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی نیز در این مراسم گفت: امروز کنار هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی بداریم. به قول یکی از بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین، ما زندگی مان را کوچک کردیم تا خودمان را کوچک نکنیم. بنابراین همه باید بدانیم که بزرگترین سرمایه این سرزمین یادها و یادمان فرهنگی است.

«لوریس چکناوریان» در مراسم «آئینِ چراغ، خاموشی نیست» نیز بیان کرد: امروز نمی خواهم بگویم که این هنرمندان از دنیا رفته اند. من بر این باورم امروز ما به بزرگداشت همه این عزیزان آمده ایم که در راه خدمت به فرهنگ ایران تلاش های ارزشمندی انجام دادند و شعله فرهنگ را به ما منتقل کردند.

وی افزود: هیچ چیزی در این دنیا گم نمی شود. ما همه از اول تا آخر زمان هستیم که خداوند بزرگ شاهد و ناظر اعمال ماست. ما باید بدانیم که بینایی در قلب و احساسات است که در همه شخصیت هایی که امروز در بزرگداشت آنها حضور داریم، بوجود آمده است. ما با روح این بزرگواران است که خود را با آنها پیوند زده ایم و به قول عطار، همگی ما بالاخره روزی پرواز می کنیم و به خدا می رسیم و خودمان، خدا می شویم.

 «رضا کیانیان» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان نیزدر این مراسم گفت: همه بزرگوارانی که امروز تصاویر آنها در کلیپ ها دیدیم  به نوعی در این دنیا پخته شدند و تا زمانی که به یک جای اساسی دست پیدا کردند به بهشت سفر کردند. «حمید سمندریان»، «هما روستا» و قبل تر از آنها «احمد آقالو» نیز مانند این هنرمندان به بهشت سفر کردند. به نظر من تمام این هنرمندان انتهای معنویت هستند چرا که با خدا پیوند خورده اند. من هم مانند آنها در صف سفر هستم اما تا ۹۹ سالگی ام هم که در این دنیا حضور داشته باشم و بعد بمیرم مطمئن باشید که جوانمرگ شده ام.

وی افزود: امشب به نظر من جای غم و غصه نیست چرا که جای این عزیزان بسیار خوب است. البته که ما فقط به خاطر نبودن آنها غصه می خوریم اما نگران نباشید. همه ما پیش آنها می رویم و مطمئن باشید همه شما، افرادی بهشتی هستید.

از هنرمندان زنده هم تجلیل شود

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: به نظر من هنر ایرانی قابل بیان نیست اما امروزه ما در یک زمان عجیبی هستیم که شاید هنرمندان بزرگ ما حیات خود را به گونه ای می بینند که بهره مندی از هنرهای آنها در جامعه دیده نمی شود.

وی ادامه داد: این بزرگداشت ها در میان فضایی که ما در آن کار می کنیم اتفاقات ارزنده ای است که باید به آن توجه بیشتری کنیم اما امیدوارم در پاسداشت هنرمندان زنده که به قولی پهلوانان زنده عرصه فرهنگ هستند تلاش های مضاعفی را انجام دهیم و فضا را باز کنیم تا هنرمندان یادگاری های خود را از خود بر جای بگذارند. ما باید دور هم جمع شویم و فضایی را ایجاد کنیم که حمایت از هنرمندان بیشتر از گذشته باشد ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه کنیم که مراسم تجلیلی از هنرمندان زنده را نیز در برنامه کاری خود قرار دهیم.

«محمدعلی طالبی» کارگردان پیشکسوت سینما هم در این برنامه گفت: من پدر آرش طالبی هستم که چند وقت پیش تصادف کرد و جان خود را از دست داد. بنابراین من هم مانند شما احساس همدردی می کنم و مثل همه شما عزیزان زخمی را روی قلبم احساس می کنم. به هر حال ما  و مادر آرش پسرمان را خیلی دوست داشتیم؛ او هنرمندی بود که باد او را مانند سرو جوانی شکست. من بعد از مرگ آرش خیلی غمگین و غصه دار شدم ولی بعد از مدتی وقتی به ماجرای حافظ شیرازی توجه کردم و دیدم او نیز پسرش را در ۱۶ سالگی از دست داد اما دوباره بلند شد و کارهای ارزشمندی را انجام داد به این نکته رسیدم که ما هم باید بلند شویم، راه بیفتیم، حرکت کنیم و زندگی را ادامه دهیم.

«فاطمه راکعی» کارشناس مسائل فرهنگی و شاعر نیز در این برنامه بیان کرد: مسئله مرگ هنرمندان موضوعی است که همواره برای من قابل توجه بوده است. آنها کسانی هستند که همیشه زنده اند و عشق می ورزند. بنابراین ما نمی توانیم مرگ آنها را به رسمیت بشناسیم. به هر ترتیب در شعر و ادبیات، جهان مرگ یکی از عمیق ترین و پراندیشه ترین تاملات شاعرانه است که ما در آثار همه شاعران برجسته مرگ اندیشی را مشاهده می کنیم.

«محمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم با قدردانی از فعالیت های محمد باقر قالیباف در سمت شهرداری تهران توضیح داد: در مدیریت ۱۰ ساله آقای قالیباف علاوه بر اینکه در حوزه های شهرسازی و فعالیت های عمرانی، زیباسازی و فضای سبز تلاش های بسیار ارزنده و تاثیرگذاری انجام گرفت در حوزه های فرهنگی و هنری نیز ما شاهد کارهای متعددی بودیم که واقعا قابل تقدیر است اما همه می دانیم که این فعالیت ها از ساحت مقدس هنر هنوز فاصله زیادی دارند.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم که به هنرمندان رسیدگی کنیم و بنده و دوستان مدیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کنیم که تا آنجا که وظیفه داریم برای حمایت از هنرمندان تلاش خود را انجام دهیم.

«شهرام گیل آبادی» مدیر روابط عمومی شهرداری تهران هم با اشاره به انتشار کتاب «آئینِ چراغ، خاموشی نیست» بیان کرد: وقتی به این کتاب نگاه می کنم می بینم که در چهره تمامی عزیزان از دست رفته خنده بسیار زیبایی پنهان است؛ این عزیزان همه خندان، دار فانی را وداع گفتند. بهتر است که ما هم به فکر خودمان باشید تا از این دنیا خندان به دنیای دیگر سفر کنیم.

تلاش برای حل مشکلات قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)

«علی مرادخانی» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به درگذشت هنرمندان فعال عرصه های مختلف فرهنگی و هنری هم در این مراسم گفت: وقتی هر از چند گاهی برای قرائت فاتحه به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) می روم به این ماجرا فکر می کنم که ما چه افراد بزرگی را از دست دادیم. همه اینها افراد فرهیخته ای بودند که عمر خود را برای تعالی هنر و فرهنگ ایرانی گذاشتند و حالا برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندان درگذشته که به همت خانه هنرمندان ایران برگزار می شود اتفاق مبارکی است که من به آقای قالیباف و همکارانشان یک خسته نباشید ویژه می گویم.

وی با انتقاد از شرایط فعلی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) گفت: ما در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دارای اشکالات زیادی هستیم که یکی از آنها کمبود جا است البته بنده از طرف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آقای شهردار تهران پیشنهاد دادیم که جایگاه ویژه ای برای این ماجرا در نظر بگیرد که امیدوارم با فراهم شدن امکانات مکانی مشکل قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) نیز مرتفع شود. البته که این فضا مقداری برای ما ایجاد تناقض کرد چرا که عده ای از دوستان به ما انتقاد کردند که  شما وقتی که هنرمندان می میرند به فکر جا و مکان دفن آنها هستید در حالی که بنده باید بگویم این وظیفه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خدمتگزاران عرصه فرهنگ و هنر است که در زمان حیات هنرمندان، آنها را پاس بدارند. به هر حال حضور همه هنرمندان ایرانی برای ما غنیمتی بزرگ است که باید آن را ارج نهیم.

پخش کلیپی از گفتگوی «عزت الله انتظامی» با «ثریا حکمت» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان به همراه تقاضای این بازیگر صاحب نام برای حمایت بیشتر شهرداری تهران از هنرمندان و همچنین اهدای لوح تقدیر به تعدادی از خانواده های هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۴ از جمله برنامه هایی بود که در این مراسم برگزار شد.

رونمایی از کتاب «آئینِ چراغ، خاموشی نیست» با حضور افرادی چون «کیومرث پوراحمد»، «لوریس چکناوریان»، «عبدالحسین مختاباد»، «سیدمحمد هادی ایازی»، «محمد سریر»، «محمود صلاحی»، «علی مرادخانی»، «مجید رجبی معمار»، «بهزاد فراهانی» و «رضا کیانیان» از جمله بخش های دیگر این مراسم بود ضمن اینکه «سالار عقیلی» خواننده موسیقی ایرانی نیز در بخش هایی از این مراسم  همراه با همسر خود «هریر شریعت زاده» قطعاتی را برای مخاطبان اجرای کردند.

«داوود گنجه ای»، «حمیدرضا نوربخش»، «غلامحسین امیرخانی»، «فرزاد طالبی»، «بهرام جمالی»، «هادی منبتی»، «فریدون شهبازیان»، «علیرضا موسائیان»، «ایرج راد» و «مرتضی باقرنژاد» از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

کد خبر 3577214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha