۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۲۶

برگزيده «يار و يادگار» با مهر مطرح کرد؛

حکایت تولد ترانه «نفس»/ ادای دین به یک فیلم ملی

حکایت تولد ترانه «نفس»/ ادای دین به یک فیلم ملی

احمد امیر خلیلی ترانه سرای قطعه موسیقی «نفس» معتقد است نرگس آبیار، در ساخت این فیلم سینمایی کنار مخاطب ایستاده و نکات عمیقی از زندگی روزمره مخاطبان را تصویر کرده.

احمد امیرخلیلی شاعر مجموعه شعر «تحت پیگرد قانونی» که ترانه قطعه موسیقی فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار را با مضمون صلح سروده است با بیان این مطلب درباره دیدگاه خود نسبت به این فیلم سینمایی به خبرنگار مهر، گفت: من فیلمساز نیستم ولی اگر بخواهیم به عنوان یک مخاطب شاعر فیلم «نفس» را بررسی کنم، باید بگویم که این فیلم بیشتر از اینکه برای من شعر باشد، یک ترانه است.

وی ادامه داد: به اعتقادمن نرگس آبیار در ساخت «نفس» کنار مخاطب ایستاده و نکات عمیقی از زندگی روزمره مخاطبان فیلم را به تصویر کشیده، مضامینی که پیش‌تر از این در سینمای ما مغفول مانده است. به همین دلیل است که اعتقاد دارم فیلم «نفس» با نگاه موشکافانه و ویژه‌ای که به زندگی عادی مردم و نمایش آداب، رسوم و سنن ملی ما داشته به یک اثر ملی گرایانه تبدیل شده و درستی عنوان سیمرغ زرین نگاه ملی را از آن خود کرده است.

این شاعر جوان که به تازگی برگزيده جشنواره بين اللملي شعر «يار و يادگار» در بخش ترانه سرايی شده در ادامه بیان کرد: به عنوان یک ترانه‌سرا می‌توانم بگویم کسی که ترانه می‌نویسد در عین حال که باید به سرودن شعر تسلط کافی داشته باشد اما مجاز به استفاده از بسیاری ترکیبات پیچیده شاعرانه نیست چرا که بیشتر با مخاطب عام طرف است و از نظر من نرگس آبیار در عرصه سینما و فیلمسازی بیش از اینکه شاعر باشد یک ترانه‌سرا است، که با کشف فضاهای شاعرانه و عمیق از داستان‌های روزمره زندگی مردم و با شناخت کامل از سینما بدون ژست‌های روشنفکرانه آن داستان را تبدیل به یک اثر سینمایی بکر و برآمده از دل زندگی مردم می‌کند و لاجرم بر دل مردم می نشیند.

وی تاکید کرد: این فیلم سینمایی علاوه بر اینکه می تواند توجه مخاطب عام را جلب کند نظر مخاطب خاص و فرهیخته را نیز به خوبی تامین کرده است.

امیرخلیلی با اشاره به این مطلب که انتخاب فیلم «نفس» به عنوان بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر گفت: یکی از ویژگی‌های نرگس آبیار به‌عنوان کارگردان، ایستادن کنار مخاطب و به تصویرکشیدن نقاط عمیق در زندگی روزمره مخاطبان فیلم اوست که از نگاه مخاطبان و سینمای ما پبش تر از آن مغفول مانده و با نگاهی موشکافانه و ویژه به زندگی عادی مردم و به نمایش در آوردن آداب و رسوم و سنن ملی ما در دل داستان فیلم، اعتقاد دارم فیلم «نفس» عنوان سیمرغ زرین نگاه ملی را به درستی از آن خود کرده است.

شاعر مجموعه شعر «تحت پیگرد قانونی» یادآور شد: آنچه نرگس آبیار را از سایر کارگردان‌های سینمای ایران متمایز می‌کند این است که در ساخت آثار خود هم مخاطب خاص را درگیر قصه می کند و هم مخاطب عام را نیز به وجد می آورد.

امیرخلیلی که چندی پیش ترانه قطعه موسیقی «نفس» با مضمون صلح را سرود و بهروز صفاریان آهنگسازی و حجت اشرف‌زاده خوانندگی این قطعه موسیقی را به عهده گرفتند، در ادامه توضیحات خود به چگونگی شکل گیری ساخت این قطعه اشاره کرد و گفت: آشنایی من با خانم آبیار از زمان رونمایی کتاب «تحت پیگرد قانونی» و قبل از دیدن فیلم "شیار۱۴۳" شکل گرفت.

وی در پایان گفت: یادم هست خانم آبیار در مراسم رونمایی کتاب حضور داشت و زمانی که با این کارگردان صحبت کردم متوجه نقطه نظرهای مشترک شدم. زمانی که فیلم «نفس» ساخته شد به دعوت خانم نرگس آبیار فیلم «نفس» را به همراه بهروز صفاریان آهنگساز و حجت اشرف زاده خواننده دیدم، در نهایت تصمیم گرفتیم قطعه این فیلم سینمایی را با مضمون «صلح» بسازیم و از این همکاری خوشحالم.

چندی پیش حجت اشرف‌زاده خواننده آلبوم موسیقی «ماه و ماهی» به همراه بهروز صفاریان آهنگساز قطعه‌ای با مضمون صلح را بر شعری از امیرخلیلی برای فیلم «نفس» ساختند و در فضای مجازی منتشر کردند.

کد خبر 3581379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha