۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶

نماینده حزب مردم در پارلمان پاکستان بیان کرد:

اعدام «ذوالفقار علی بوتو» بزرگترین بی عدالتی تاریخ قضایی بود

اعدام «ذوالفقار علی بوتو» بزرگترین بی عدالتی تاریخ قضایی بود

نماینده پارلمان پاکستان گفت: اعدام «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر اسبق پاکستان بزرگترین بی عدالتی در تاریخ قضایی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «پاکستان»، «فریال تالپور» از رهبران حزب مردم و عضو پارلمان پاکستان در گفتگو با رسانه ها گفت: اعدام «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان بزرگترین بی عدالتی در تاریخ قضایی به شمار می رود. 

وی در ادامه افزود: قاضی «نسیم حسن شاه» که حکم اعدام ذوالفقار علی بوتو را صادر کرد بعدها در گفتگو با رسانه ها گفته بود که حکم اعدام بوتو یک اشتباه بزرگ بود.

مراسم سی و هفتمین سالگرد مرگ ذوالفقار بوتو با شرکت «بلاول بوتو » پسر بی نظیر بوتو، رهبران حزب مردم و جمعی زیادی از دوستداران وی در «گری خدابخش» آرامگاه خانوادگی خاندان بوتو برگزار  می شود.

ذوالفقار علی بوتو پنجم ژانویه ۱۹۴۷ در شهر «لارکانه» ایالت سند پاکستان متولد شد. وی سیاست‌ مدار پاکستانی و پدر «بی‌ نظیر بوتو» است. وی سالها بعد وارد فعالیت‏های سیاسی شد و از سال ۱۹۵۸میلادی به مدت هشت سال در دولت‌ های مختلف پست وزارت داشت.

بوتو در سال ۱۹۶۶ به دلیل نپذیرفتن موافقتنامه با هند بر سر کشمیر از مقام خود استعفا داد و سال بعد حزب مخالف دولت موسوم به «حزب مردم» را تشکیل داد. این حزب در انتخابات سال ۱۹۷۰ اکثریت کرسی‏ ها را در مجلس پاکستان به دست آورد.

ذوالفقار علی بوتو در سال ۱۹۷۱، به دنبال شکست پاکستان از هند و تجزیه پاکستان شرقی، به ریاست جمهوری پاکستان رسید. در سال ۱۹۷۳، هنگامی که قانون اساسی جدید پاکستان، قدرت اصلی را به نخست‏ وزیر سپرد، بوتو عهده دار این سمت شد.

در نهایت در ۱۹۷۷، ژنرال «محمد ضیاءالحق» طی کودتایی، بوتو را سرنگون کرد و او را به قتل و خیانت به کشور، متهم کرد.

ذوالفقار علی بوتو سرانجام به‏ رغم درخواست رهبران برخی کشورها برای عفو وی، در چهارم آوریل ۱۹۷۹میلادی در ۵۰ سالگی اعدام شد.

کد خبر 3589966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha