به گزارش خبرنگار مهر، امیر راد، دبیر بخش «تجربههای اجرا» در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی درباره افزایش کمی آثار نسبت به دوره گذشته این جشنواره توضیح داد: سال قبل داوری این بخش را برعهده داشتم و به نظرم کارها با مشکلات زیادی مواجه بودند. میتوان اینطور عنوان کرد که اصلا مشخص نبود کارها در چه حیطهای دنبال میشد و این به مسئولان برگزاری بازمیگشت که هدف درست را تعیین کنند. در نهایت هم تنها دو کار برای اجرا در جشنواره معرفی شد.
او به تغییرات ایجاد شده در دوره جدید جشنواره تئاتر دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل ضعفهایی که وجود داشت برنامهریزی برای جشنواره نوزدهم را بلافاصله بعد اختتامیه دوره هجدهم به همراه بهنام نوایی آغاز کردیم و تلاش شد تا حدی از ضعفها فاصله بگیریم و نمایی روشنتر از آنچه مدنظر قرار داشت برای متقاضیان تشریح کنیم.
دبیر و عضو هیات انتخاب بخش «تجربههای اجرا» در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی خاطرنشان کرد: ابتدا باید معین میکردیم ایده چیست و قرار است به دنبال چه باشیم که نگارش متن فراخوان بر اساس همین رویکرد شکل گرفت. سوالهایی هم که در فراخوان گنجانده شد به نوعی ذهن شرکت کننده را درگیر میکرد و تا حدودی آموزش غیر مستقیم به حساب میآمد.
راد گفت: به این ترتیب شرکتکنندگان ناگزیر باید به این نکته فکر میکردند که اصولا به چه دلیل قصد شرکت در این بخش را دارند و ظاهرا شرکت کنندگان هم از این روند رضایت داشتند. در نهایت ۵۷ طرح به دست ما رسید که ۲۰ طرح توسط من و شهاب انوشا انتخاب شد.
دبیر بخش «تجربههای اجرا» جشنواره تئاتر دانشگاهی بیان کرد: در مرحله بعد مصاحبه حضوری انجام دادیم که هر فرد حدود ۴ دقیقه فرصت داشت به تشریح ایده مورد نظر خود بپردازد و سرانجام هم ۱۴ نمایش برای اجرا در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزیده شدند.
این کارشناس هنرهای اجرایی با ابراز خرسندی از افزایش چشمگیر کیفیت آثار متقاضی شرکت در این بخش نسبت به دوره قبل جشنواره در این باره توضیح داد: توجه به این بخش طی یکسال گذشته موجب شد دیگر شاهد آسیبهای قبل نباشیم و دورههای آموزشی که طی این مدت برگزار شد کاملا بر کیفیت آثار بچهها تاثیر گذاشته بود.
او تصریح کرد: این رویکرد نشان میدهد برگزاری کارگاههای آموزشی و ارتباط بیشتر بینالمللی با هنرمندان دیگر کشورها به چه اندازه در ارتقای کیفی آثار تاثیر میگذارد. چراکه در دوره قبل جشنواره درباره اینتر مدیا، پرفورمنس و عناصر بین رسانهای با شرکت کنندگان صحبت شد و آنها نسبت به این مسائل آشنایی بدست آوردند.
راد در پایان گفت: فضاهای اینچنینی موجب شد هنرمندان متوجه باشند چه نوع آثاری قابلیت حضور در بخش تجربههای اجرایی را دارا هستند. ما با شناسایی هنرمندان جدی این عرصه در دوره نوزدهم جشنواره تئاتر دانشگاهی تلاش خواهیم کرد ارتباط با آنها را بعد از برگزاری این رویداد نیز حفظ کنیم تا افزایش تجربه و کیفیت کارها ادامه یابد.
نظر شما