پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲

منوچهر شجاع در گفتگو با مهر:

«سوراخ» فضایی گروتسک دارد/ وقوع یک اتفاق خوب در تئاتر

«سوراخ» فضایی گروتسک دارد/ وقوع یک اتفاق خوب در تئاتر

منوچهر شجاع طراح صحنه تئاتر با اشاره به ویژگی های طراحی صحنه نمایش «سوراخ» ابراز امیدواری کرد دیگر سالن های تئاتر نیز مانند ایران‌شهر به حذف حق السهم خود از فروش تئاترها دست بزنند.

منوچهر شجاع که این روزها طراحی صحنه نمایش «سوراخ» را برعهده دارد در این باره به خبرنگار مهر گفت: طراحی صحنه نمایش «سوراخ» به کارگردانی جابر رمضانی را برعهده دارم که اجرای عمومی خود را به تازگی در تماشاخانه تئاتر مستقل تهران آغاز کرده است.

وی درباره ویژگی های این نمایش و طراحی و فضاسازی آن توضیح داد: نمایشنامه «سوراخ» نوشته جابر رمضانی است و من از همان ابتدا که متن را خواندم متوجه شدم که این اثر کاملا وابسته به شکل اجرایی آن است. در صحبت هایی که با جابر رمضانی داشتیم تاکیدمان بر این مساله بود که وی چه ایده هایی را برای اجرا دارد و می خواهد کار به سمت انتزاعی پیش برود یا فضایی واقع گرایانه داشته باشد.

وی ادامه داد: در واقع این نمایش زیرساختی واقعی دارد که از جایی به بعد ساختارهای غیرواقعی روی آن قرار می گیرد. در این اثر نمایشی اتفاقات در ظاهر غیر قابل باور و اعجاب انگیزی رخ می دهد که البته در فضای نمایش برای مخاطب واقعی جلوه می کند. نمایش «سوراخ» از فضای گروتسک، دو پهلو و عجیب برخوردار است. مساله ای که در طراحی صحنه این نمایش ملاک قرار دادم این بود که پیش فرضی برای تماشاگر ارایه شود که در ابتدا با دیدن آن هیچ قضاوتی نکند و با جلو رفتن کار ذهنیتش از طراحی صحنه تکمیل شده و برای فضا و شکلی که به او ارایه می شود بُعد معنایی پیدا کند. تمام اتفاقات این نمایش در راهروی یک هتل رخ می دهد و من نیز تلاش کردم با شناسنامه ای که برای این راهرو ارایه می دهم این مکان در عین آشنا بودن برای مخاطب ناآشنا و دور هم جلوه کند.

این طراح صحنه یادآور شد: در طراحی صحنه این اثر نمایشی تلاش کردم در کنار القای این حس های متناقض، حس زیباشناسی و تخیل را هم در تماشاگر برانگیزم تا در نهایت مفهومی که به مخاطب منتقل می شود برایش سرگرم کننده هم باشد البته بازخورد اصلی را تماشاگران به ما می دهند که خوشبختانه تا امروز هم نمایش پرمخاطب بوده است.

شجاع درباره ویژگی های سالن تئاتر مستقل تهران متذکر شد: این تماشاخانه تازه تاسیس به نسبت دیگر سالن های خصوصی که برپا شده به مراتب از فضای بهتری برخوردار است و به لحاظ ابعاد می توان این سالن را مشابه سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر دانست. این سالن عمق و عرض و ارتفاع بسیار خوبی دارد اما تنها مشکلش این است که مثل بقیه سالن ها امکاناتی را که باید داشته باشد هنوز کاملا در اختیار ندارد. این سالن هنوز امکانات نوری و صدایی مناسبی ندارد و از آکوستیک خوبی برخوردار نیست البته می توان از این مسائل تا اندازه ای چشم پوشی کرد چون می دانیم که تامین کامل این امکانات نیاز به هزینه زیادی دارد که مدیران این سالن در این فرصت اندک قادر به رفع آن نیستند.

طراح صحنه نمایش «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: در هر حال باعث خوشحالی است که یک سالن به سالن های تئاتری شهر تهران اضافه شده است. تماشاخانه تئاتر مستقل تهران از موقعیت مکانی مناسبی نیز برخوردار است و نزدیک به تئاتر شهر، تالار وحدت و تماشاخانه باران است. مدیر این سالن نیز از تئاتری های پرانرژی و پرانگیزه است که امیدوارم تماشاخانه ای که تاسیس کرده رونق خوبی بگیرد.

وی متذکر شد: امیدوارم این سالن مثل بقیه سالن های خصوصی درگیر تعدد کار و فدا شدن کیفیت برای حفظ کمیت نشود چون این اتفاق آسیبی است که تماشاخانه های خصوصی را درگیر کرده و آنها نمی توانند امکانات درستی برای گروه ها فراهم کنند و در نهایت، سالن از کیفیتی که مخاطب انتظارش را دارد خالی می شود. امیدوارم مدیران این تماشاخانه حواسشان به این امر باشد که کیفیت و کمیت باید به موازات هم پیش بروند و اگر فقط مسائل اقتصادی و کمی را مدنظر قرار دهند کیفیت سالن شان رو به کاهش می گذارد.

طراح صحنه «پالتوی پشمی قرمز» درباره دیگر فعالیت هایش در سال ۹۵ نیز عنوان کرد: صحبت هایی با افسانه ماهیان داشتم که احتمال دارد طراحی صحنه نمایشی را که وی در شهریور و مهر امسال قصد دارد در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد، برعهده داشته باشم که البته این همکاری هنوز قطعی نشده است. یکی دیگر از دوستان تئاتری نیز متنی را پیشنهاد داده که قرار است تیر و مرداد اجرا شود که البته این همکاری نیز هنوز قطعی نیست. امیدوارم در سال جاری دکتر علی رفیعی دوباره کاری را شروع کند که اگر این اتفاق رخ دهد بسیار خوشحال می شوم تا با وی مجددا همکاری داشته باشم. دکتر رفیعی چند متن را مد نظر دارد که امیدوارم زودتر یکی از آنها را برای اجرا انتخاب کند.

شجاع با اشاره به حذف حق‌السهم ۲۰ درصدی تماشاخانه ایران‌شهر از گروه های نمایشی، بیان کرد: از خبر برداشته شدن حق السهم ۲۰ درصدی تماشاخانه ایران‌شهر از گروه های نمایشی بسیار خوشحال شدم چون این اتفاق یکی از کارهای مهمی بود که در حوزه تئاتر رخ داد. امیدوارم بقیه سالن های وابسته به دولت هم ترغیب شوند درصدی را که از گروه های نمایشی می گیرند، حذف کنند. مجموعه هایی مثل تئاتر شهر، سنگلج و وحدت برای فعالیت های فرهنگی و تعمیرات و پرداخت حقوق کارکنانشان بودجه های جداگانه ای دریافت می کنند و معلوم نیست که این ۲۰ درصد صرف چه چیزی می شود؟

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: اگر این اتفاق رخ دهد تماشاخانه های خصوصی نیز مجبور می شوند درصدهایی را که از گروه های نمایشی می گیرند، متعادل تر کنند که این اتفاق در نهایت به نفع تئاتر کشور خواهد بود.

 آتیلا پسیانی، هوتن شکیبا، داریوش موفق، وحید آقاپور، هانی عبدالمجید، روح اله حق گوی لسان بازیگران نمایش «سوراخ» به کارگردانی جابر رمضانی هستند که اجرای خود را از ۱۷ فروردین ماه ساعت ۲۱ در تئاتر مستقل تهران آغاز کرده است.

کد خبر 3597038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha