۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴

تا پایان سال جاری؛

وعده‌های رئیس جمهور در خراسان جنوبی رنگ واقعیت می‌گیرد

وعده‌های رئیس جمهور در خراسان جنوبی رنگ واقعیت می‌گیرد

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ارائه گزارش در جلسه هیئت دولت، گفت: در این جلسه رئیس جمهور دستور دادکه تمامی وعده های دولت برای خراسان جنوبی تا پایان امسال اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وجه اله خدمتگزار پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ارائه گزارش در جلسه هیئت دولت، اظهار کرد: خراسان جنوبی نخستین استانی بود که در سال ۹۵ در جلسه هیئت دولت حضور و توانست مسائل و مشکلات استان را مطرح کند.

وی بیان کرد: در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در استان ارائه و همچنین مطالبات و درخواست های استان در بخش های مختلف نیز به سمع و نظر اعضای هیات دولت و رئیس جمهور رسید.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ارائه اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه گذاری استان در این جلسه، عنوان داشت: میزان سرمایه گذاری در استان از ابتدای مرداد ۹۲ تا پایان آذرماه ۹۴ نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۱۱ درصد رشد داشته است.

کاهش ۴۲ درصدی بارندگی در استان

خدمتگزار با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در جذب تسهیلات مرتبط با اعتبارات دفتر توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری داشته است، گفت: از این محل بالغ بر ۲۰۷ میلیارد ریال برای اجرای ۱۷ طرح به استان اختصاص یافته بود.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از این محل به استان تخصیص یافته و رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت دستور داد که تمامی قول های داده شده در این زمینه تا پایان سال جاری محقق شود.

استاندار خراسان جنوبی، اجرای طرح ترسیب کربن را یکی از اقدامات مثبت انجام شده در حوزه کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: این پروژه یکی از پروژ های مهم در سطح ملی و بین المللی است که در حال حاضر در  شهرستان سربیشه  در حال اجرا است و گسترش این پروژه در دستور کار قرار دارد.

خدمتگزار همچنین به کاهش میزان بارندگی در استان طی ۱۸ سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای هواشناسی از سال ۷۸ تا ۹۴ میزان متوسط بارندگی در استان ۵۸ میلی متر بوده و امسال نیز با ثبت ۶۰ میلی متر بارندگی شاهد ۴۲ درصدی میزان بارندگی در استان هستیم.  

دستور رئیس جمهور به وزارت نیرو برای تامین آب استان

وی ادامه داد: در همین راستا در جلسه هیئت دولت مشکل کمبود بارندگی و منابع آبی به عنوان یکی از مشکلات جدی استان مطرح و از وزیر نیرو خواستیم که برای تامین آب استان در بخش های مختلف برنامه ریزی کند که مورد تاکید رئیس جمهور نیز بود.

استاندار خراسان جنوبی، کمبود سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات استان عنوان کرد و افزود: هر چند با پیگیری های استان نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی تا هفت درصد برای استان کاهش یافت اما این ها برای استان کفایت نمی کند.

خدمتگزار اضافه کرد: در همین راستا در جلسه هیئت دولت درخواست داشتیم که سازو کاری تعریف شود که با ارائه تسهیلات ویژه رغبت و جاذبه برای سرمایه گذاری در استان ایجاد شود.

وی همچنین از سرمایه گذاری یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی در بخش صنعت استان از ابتدای مرداد ماه ۹۲ تا آذرماه سال گذشته خبر داد و افزود: این میزان نسبت به مدت قبل از آن از نظر  سرمایه گذاری ۲۴۵ درصد و از نظر اشتغال ایجاد شده ۴۳ درصد رشد را نشان می هد.

به گفته وی میزان سرمایه گذاری در بخش معدن استان در این مدت نیز از نظر میزان سرمایه گذاری ۵۰ درصد و از نظر اشتغال ایجاد شده ۳۹ درصد رشد داشته است.

پروازهای استان تا پایان امسال افزایش می یابد

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز از ۱۰۴ میلیون دلار مصوب شده برای استان از سال ۹۲ تا ۹۴، تاکنون ۳۷ میلیون دلار وارد استان شده است، عنوان داشت: برای مابقی این مبلغ نیز در حال حاضر سرمایه گذار ورود پیدا کرده و در حال طی کردن مراحل بانکی است.

خدمتگزار، همچنین راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت خارجه را یکی از اقدامات مثبت در طول سه سال گذشته برشمرد و افزود: هنوز این نمایندگی به تصویب نهایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی نرسیده و در جلسه هیئت دولت رئیس جمهور دستور داردند که دستگاه های مربوطه برای به نتیجه رسیدن این اقدام پیگیری های لازم را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع افزایش پروازها به عنوان یکی از نیازهای جدی استان است، بیان کرد: تقاضای استان در جلسه هیئت دولت افزایش پروازهای بیرجند- تهران، بیرجند- مشهد و بیرجند- کیش بود که به طور حتم با دستور رئیس جمهور به وزیر راه همه این ها در سال جاری عملیاتی و اجرایی می شود.

افتتاح ۴۲۸۰ پروژه در استان

استاندار خراسان جنوبی، سهم استان از راه های کشور را ۶.۵ درصد عنوان کرد و گفت: موضوع تکمیل زیر سازی ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان تا مرحله آسفالت با اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال، تسریع در پروژه های دوبانده سازی بیرجند- نهبندان-خضری،   محور راهور- دیهوک و باند دوم یزد- طبس از دیگر خواسته های استان در این جلسه بود.

خدمتگزار همچنین به پروژه راه آهن استان به عنوان یکی از مطالبات جدی استان اشاره کرد و افزود:  در حال حاضر کارگاه عملیاتی این پروژه در چابهار آغاز شده و امیدواریم در استان نیز به زودی آغاز عملیات اجرایی را داشته باشیم.

وی از افتتاح  چهار هزار و ۲۸۰ پروژه در استان طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: این پروژه ها با اعتبار دولتی بالغ بر ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که یک هزار و ۸۵۰ خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بلاتصدی بودن ۴۲.۵ درصد پست های سازمانی استان، عنوان داشت: موضوع درخواست مجوز برای استخدام نیروهای مورد نیاز، ایجاد تسهیلات و افزایش مزایا برای کارمندان یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه هیئت دولت بود.

۲۷.۶ درصد اعتبارات سفر به استان تخصیص یافت

خدمتگزار به سفر هیئت دولت به استان در سال ۹۳ نیز اشاره کرد و افزود: در این سفر ۲۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای سال گذشته به استان اختصاص یافت که ۷۲.۵ میلیارد تومان از آن دست استان را گرفت.

وی ادامه داد: این یعنی ۲۷.۶ درصد اعتبارات سفر تاکنون محقق شد و در جلسه هیئت دولت رئیس جمهور برای تخصیص مابقی این اعتبارات تا پایان سال جاری قول مساعد داد که این اعتبارات مضاف بر اعتبارات خود استان خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در مجموع در این جلسه گزارش ارائه شده از سوی استان با توجه ویژه همه مسئولان همراه بود و رئیس جمهور دستور داد که تا پایان امسال تمامی وعده های دولت برای استان محقق شود.

کد خبر 3605626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha