۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۵۰

در نکوداشت فرج الله سلحشور مطرح شد

مسیحی و مسلمان بیننده آثار سلحشور بودند/ آشتی متدینان با سینما

مسیحی و مسلمان بیننده آثار سلحشور بودند/ آشتی متدینان با سینما

در آیین نکوداشت فرج الله سلحشور در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر بزرگان سینما از تاثیر آثار این کارگردان سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نکوداشت فرج الله سلحشور عصر امروز ۵ اردیبهشت‌ماه در پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور حجت الله ایوبی، رضا میرکریمی، مجید مجیدی، علیرضا تابش و محسن مؤمنی شریف برگزار شد.

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در این نشست گفت: امروز اینجا جمع شدیم یاد هنرمندی را گرامی بداریم که سختکوشانه تلاش کرد تا همه دنیا او را بشناسند. من سلحشور را با لحظه ای از فیلم «پرواز در شب» به یاد می آورم فیلمی که رسول ملاقلی پور آن را ساخت و سلحشور در آن بازی کرد. سکانسی در این اثر هست که فرمانده تمام نیروهایش را از دست داده و کاراکتر این مرحوم برای او آب می آورد تشابه این لحظه با تصویر بزرگ عاشورا لحظه ای تاثیرگذار را خلق کرد.

وی افزود: سلحشور کارش را با نوشتن و بازیگری آغاز کرد اما آنچه که باعث شهرتش در دنیا شد فیلم و سریال هایش با قصص قرآنی بود. آثارای که امروز مهمانان خارجی ما از تاثیرگذاری شان صحبت می کنند. وقتی با مسلمانان کشورهای دیگر مواجه می شوم همه از تاثیرات تماشای سریال های «یوسف پیامبر» و «اصحاب کهف» می گویند. نکته مهم این است که قصه های مشترک فضایی فراهم می کنند که اتحاد فرهنگی بیشتری بین مسلمانان برقرار شود.

میرکریمی گفت: چهره انقلابی سلحشور و پافشاری بر مواضع و نگاهش به مبحث سینمای دینی تا آخرین لحظه حیاتش با او بود. هنگامی که با بیماری دست و پنجه نرم می کرد می خواست سریال دیگری با موضوع حضرت موسی بسازد و می دانم که قصد تولیدش را داشت. کسانی که متن را خوانده بودند می گفتند اگر این فیلمنامه به تصویر درآید جلوه این قصه مذهبی را دو چندان خواهد کرد.

وی در پایان گفت: امیدوارم با رویکردی که امسال جشنواره دارد بتوانیم با کشورهای منطقه و هم دین های مان از طریق سینما به خوبی ارتباط برقرار کنیم.

در ادامه این مراسم عبدالعلیم طاهر سازنده فیلم «باقر صدر» از عراق بیان کرد: از طریق سریال «یوسف پیامبر» با این کارگردان بزرگ آشنا شدم و بدون اغراق باید بگویم بیش از ۳۰ میلیون نفر در عراق این سریال را دیدند. هنوز هم در شبکه های عراقی این مجموعه پخش می شود و مردم هنوز به آن علاقمندند. من خودم را نمی توانم با سلحشور مقایسه کنم بلکه او را از خود بالاتر می بینم. آرزو داشتم زمانی که زنده بود با او ملاقات می کردم اما همینکه با اثرش آشنا شدم جای شکر دارد. شرکت در این جشنواره و آشنایی با پسر این هنرمند مایه افتخار من است.

جاوید جعفری عضو هیأت داوری جشنواره از هند بیان کرد: از کشوری می آیم که سینما و مادر خیلی اهمیت دارد. هندوستان ۲۰۰ میلیون مسلمان دارد. من آثار سلحشور را در شبکه مسلمانان تماشا کردم و خوشحالم که سلحشور نسل جدید را به بهترین روش با قصص قرآنی آشنا کرد. این یک مسئولیت بزرگ است که داستان های قرآنی با این کیفیت به مسلمانان عرضه می شود. افتخار می کنم تماشاگر این آثار بودم. جای خالی سلحشور امروز احساس می شود و امیدوارم کارگردان هایی نظیر او روی کار بیایند و فیلم ارزشمند بسازند.

شیخ الزاهد تهیه کننده لبنانی نیز گفت: قبل از اینکه برای سخنرانی بیایم به یک مکالمه خیالی بین حضرت موسی و حضرت یوسف فکر می کردم. که حضرت موسی گله مند است و به یوسف پیامبر می گوید خوش به حال تو که تصویری از زندگی ات ساخته شد و مردم تو را بیشتر شناختند اما من این شانس را نداشتم. حضرت موسی امروز امیدش به وزارت ارشاد است که به آرزوی سلحشور جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: فرج الله سلحشور کارگردان قرآن بود نه کارگردان فیلم و سریال. او را می توان استاد سینمای دینی و اجتماعی دانست. من قبل از اینکه مجموعه «یوسف پیامبر» پخش شود این سریال را روی شبکه المنا دیده بودم. زمان شروع سریال بهترین وقت برای دزدان بود چون همه خیابان ها خلوت می شد. این سریال را همه گروه های سنی تماشا می کردند و شیعه، سنی و مسیحی طرفدارش بودند.

الزاهد با اشاره به اینکه سال ۲۰۰۸ سید حسن نصرالله و سلحشور باهم ملاقات کردند گفت: در بیروت مراسمی برای بزرگداشت عوامل سریال «یوسف پیامبر» با حضور بیش از دویست نفر برگزار شد و وقتی سید حسن نصرالله از حضور این کارگردان آگاهی یافت خواست که با او ملاقات کند. در ملاقات انجام شده نصرالله گفته بود که قبل از پخش در لبنان این سریال را هر هفته از شبکه های ایرانی ضبط و تماشا می کرد.

وی ادامه داد: سلحشور با شنیدن این سخن به گریه افتاد و از نصرالله درخواست کرد برای شفاعتش نزد حضرت زهرا (س) دعا کند. می دانم که این کارگردان الان در بهشت است و امیدوارم که برای شفاعت ما دعا گوید.

حجت الاسلام بصیر سلحشور فرزند این کارگردان نیز در این مراسم بیان کرد: امیدوارم در سینمای ایران جنبه اصلاحگری و تربیت نسبت به جامعه خود و سایر جوامع بالاتر رود و سینمای ایران آینه ای برای نشان دادن فرهنگ غنی اسلام و ایران باشد. در روزگاری که گوگل و فیسبوک بسیار کلیک می خورند و رسانه دنیا از قیافه ما خوشش نمی آید مهم است که سینمای ما در این روزگار جهانی شود و مخاطبان میلیاردی داشته باشد.

وی افزود: شاید در زمینه رسانه نتوانیم با غول رسانه ای و تکنیک آنها مقابله کنیم اما حتما با فیلم های مان این توانایی را خواهیم داشت. انشالله که سینمای دینی جهانی فرهنگی داشته باشیم.

حجت الله ایوبی ضمن تشکر از محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در این محفل بیان کرد: خوشحالم این مراسم در جشنواره جهانی فجر برگزار می شود . سلحشور به گردن نظام، مردم و سینمای دینی حق زیادی دارد . من با هر سفیری که از کشورهای اسلامی ملاقات می کنم ا من درخواست سریال «یوسف پیامبر» را دارند و این محصول بهترین هدیه من به سفیران و وزیران بود. من هم از انها شنیدم که زمان پخش این سریال خیابان ها خالی می شد.

رییس سازمان سینمایی کشور گفت: این کارگردان به کارش باور داشت و جزو فیلمسازانی بود که قرآن را با زبان تصویر به دنیا معرفی کرد. البته خدمت بزرگترش این بود که خیلی از جوامع سنتی که با تصویرسازی رابطه ای نداشتند را با قرآن آشنا کرد. سلحشور نقشی اساسی در آشتی جامعه متدینین و روحانیان با سینما داشت و باید قدردان این زحمات بود. کار او راه و مکتب است من همیشه می دیدم کنار حرفه اش به تربیت جوانان مشغول است و مطمئنم این مکتب ادامه دارد.

وی گفت: امیدوارم پروژه «موسی کلیم الله» به سرانجام برسد و همه دست به دست هم دهند تا این سریال به اجرا درآید خوشبختانه صدا و سیما در این زمینه همت کرده است.

حمید قدیریان طراح صحنه و همکار فرج الله سلحشور نیز گفت: هنوز دوست دارم با او کار کنم اما تقدیر چیز دیگری خواست. سودی که این جلسات برای ما دارد اینکه سرانجام به وحدت تفکر برسیم. ما نیازمند فکر و ایده هستیم و این جلسات باید چراغ راهی برای آینده باشد. امیدوارم درباره سلحشور اشتباهی را که برای شهدا مرتکب شدیم، نکنیم. درباره شهدا ما به جای اینکه تفکرشان را بزرگ کنیم خودشان را بزرگ کردیم..

وی بیان کرد: سلحشور غیرتمند بود و به خدا اعتماد داشت. اگر از او حرف می زنیم باید به نتیجه برسیم  که با اعتماد خدا در راستای ایده الهی قدم برداریم تا خدا دست مان را بگیرد. به خصوص در خارج از کشور که همه نیازمندند به همین خاطر فیلم های سلحشور جهانی شد چون آنها برای فهم دین عطش دارند. خیلی خوب است سینماگران ما آینده وحدت اسلامی را ببینند.

نادر طالب زاده دیگر حاضر این مراسم نیز بیان کرد: بعد از فوت سلحشور عنایتی که خداوند به او داشت بر همه مسجل شد. هیچ وقت در راهی که حرکت می کرد تزلزل نداشت و احساس نمی شد که به کاری که می کند شک دارد. همه کشورهای اسلامی از آثار او استقبال کردند و من خوشحالم که شاهد تلاش های او بودم و دیدم که کارهایش در جامعه اسلامی خوش درخشید.

وی ادامه داد: ایران باید در این زمینه کارهای بزرگی انجام شود من خبردارم که دو فیلمنامه با قصه حضرت موسی نوشته شده است که باید هر دوی آنها ساخته شود. ما باید از هنرمندان جهانی نیز کمک بگیریم تا یک کار جهانی بسازیم. امیدوارم مسئولان از این مهم حمایت کنند و سال های بعد شاهد ارتقای کارهای ایرانی باشیم.

در پایان این مراسم حسین زندباف تدوینگر نیز گفت: همه افتخارم این است که همکاری با سلحشور پارتی آخرتم باشد.

کد خبر 3607017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha