پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴

در دانشگاه قرآن و حدیث؛

نشست علمی «حقوق خانواده» برگزار شد

نشست علمی «حقوق خانواده» برگزار شد

نشست علمی ـ پژوهشی با موضوع حقوق خانواده در پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی با موضوع حقوق خانواده با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسام‌الدین ربانی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه فقه و حقوق پردیس تهران با حضور جمعی از دانشجویان در تالار همایش شیخ طوسی(ره) این مجموعه دانشگاهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسام‌الدین ربانی، مدیر گروه فقه و حقوق پردیس تهران در سخنانی به تبیین مفهوم احکام خانواده پرداخت و افزود: در مورد احکام خانواده از یک جهت حقوق متقابل زن و شوهر و از جهت دیگر حقوق پدر و مادر با فرزندان و نیز حقوقی که فرزندان بر عهده پدر و مادر دارند است.

وی در ادامه به حقوق زوجین نسبت به یکدیگر اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین حقی که زوجین بر عهده دارند، حق معاشرت به معروف یعنی تعامل پسندیده و نیک میان زن و شوهر است به طوری که رفتارشان با یکدیگر رفتار شایسته، دینی ومطابق با شرع باشد.

ربانی در این باره افزود: اگر زوج و زوجه هر دو حقوق شرعی را رعایت کنند ولی درخصوص حق معاشرت به معروف یعنی از صبح تا شب یک کلام با یکدیگر سخن نگویند و هیچ کاری نیز با هم نداشته باشند و بگویند حق شرعی خود را ادا کرده‌ایم و به دیگر حقوق اجتماعی و خانواده توجهی نداشته باشند؛ آن زندگی به هیچ وجه قابل تحمل نخواهد بود.

مدیر گروه فقه و حقوق پردیس تهران در ادامه این بحث اضافه کرد: حق معاشرت به معروف، مهم‌ترین حق زوجین است و بر تمامی حقوق حاکم است و جهت همه حقوق باید به سمت معاشرت به معروف باشد و اگر چنین نباشد به طور قطعی زندگی خوب شکل نمی‌گیرد.

ربانی، در بخش دیگر از سخنان خود به بحث امنیت از ایذا در خانواده اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین گناهان کبیره، آزار و اذیت کردن مؤمن است و اذیت کردن فقط به معنای ضرب و شتم و حبس کردن نیست بلکه به خشم آوردن و عصبانی کردن طرف مقابل گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی این مجموعه دانشگاهی در این باره تصریح کرد: اگر با سعی و تلاش بر عصبانیت خود غلبه کنیم، نه تنها در زندگی، بلکه در بیرون خانواده نیز می‌توان از گناهان بسیاری نجات پیدا کرد و در نهایت زندگی لذت‌بخش می‌شود.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به حقوق پدر و مادر در مقابل فرزند اشاره کرد و افزود: فقهای امروز می‌گویند: اگر مخالفت فرزند موجب ایذای پدر و مادر شود و بداند که این مخالفت آن‌ها را آزار می‌دهد، در این صورت این مخالفت حرام است و اطاعت پدر و مادر واجب است. ایذای پدر و مادر تحت هر شرایطی حرام است و به همین منظور فرزند باید رعایت سلیقه پدر و مادر را بکند.

مدیر گروه فقه و حقوق پردیس تهران در بخش پایانی سخنان خود به حقوق فرزند در مقابل پدر و مادر پرداخت و افزود: تربیت مهم‌ترین حقی است که پدر و مادر در مقابل فرزند دارند و همچنین پدر باید فضای خانه را طوری فراهم کند که زن و فرزند از خانه او به جهنم نروند.

ربانی درباره حق تنبیه فرزندان اظهار کرد: مادر حق تنبیه فرزند، حتی به اندازه یک سیلی کوچک را ندارد؛ اما پدر فقط به اقتضای تربیت فرزند حق تنبیه دارد نه بیشتر و با توجه به روایات باید مقدار تنبیه نهایت تا سه ضربه آن هم با چوب مسواک به پشت دست رعایت شود آن هم به شرطی که عضو بدن او قرمز یا سیاه نشود.

این نشست علمی، پژوهشی با عنوان «حقوق خانواده» به همت معاونت پژوهشی پردیس تهران ۱۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شده است.

کد خبر 3614721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha