۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۲۱

از گرفتن حق ارتفاع محرومیم؛

نارضایتی مهمانداران هما از شرایط کاری

نارضایتی مهمانداران هما از شرایط کاری

حدود ۲۰۰ نفر از مهمانداران هواپیمایی ایران‌ایر دور هم جمع شدند تا درباره مشکلات این قشر از فعالان صنعت حمل و نقل هوایی صحبت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمانداران هواپیمایی ایران ایر از صبح تا ظهر روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات امام صادق(ع) در یک گردهمایی نسبت به سختی شرایط محیط کار و خواسته‌هایی که در طول سال‌های اخیر به آنها بی توجهی شده، صحبت کردند. تعدادی از مهمانداران نیز به عنوان نماینده این قشر از صنعت حمل و نقل هوایی به بیان توضیحاتی پیرامون خواسته‌های آنها پرداختند.

در این همایش علیرضا نوری، یکی از مهمانداران، گفت: «CABIN CREW» یا همان مهمانداران عنوان صحیح عملیاتی شغل مهمانداری است و به عنوان پرسنل عملیاتی، نیروی ایمنی و امنیتی است که در رابطه با موارد ایمنی و امنیتی و رفاه عمومی مسافر انجام وظیفه می‌کند. «کابین کرو» مطابق تعریف سازمانی فقط به کارمند هوایی اطلاق می‌شود. به این ترتیب مهمانداران یک هواپیما در حقیقت بخشی از صنعت گردشگری هوایی هستند که به گردشگران داخلی و گردشگران خارجی خدمت رسانی می کنند.

وی ادامه داد: وقتی مسافر پس از چندین ساعت تاخیر پرواز در سالن فرودگاه با اضطراب، ناراحتی و خستگی وارد هواپیما می‌شود، اولین کسی را که با لباس رسمی مشاهده می‌کند، مهماندار هواپیماست بنابراین همه خستگی ها و ناراحتی های خود را به آنها انتقال می‌دهند و به آنها ایراد می‌گیرند درصورتی که مهمانداران هواپیما نیز مانند آنها از تاخیرهای بوجود آمده ضرر کرده و به جای اینکه سر موقع به منزل بروند آنها هم چندین ساعت معطل شده‌اند. با این وجود باید مسافران را آرام کرده و برای داشتن یک سفر خوب به آنها کمک کنند.

پیمان خیری از دیگر مهمانداران هما نیز گفت: ما زمانی که از خانواده‌هایمان خداحافظی می کنیم تا به سر کار برویم نمی‌دانیم آیا دوباره به خانه برمی گردیم یا نه؟ کدام شغل را سراغ دارید که این طور باشد. مهمانداران معمولا کسانی هستند که باید در طول سفر همه نارضایتی های مسافران را تحمل کرده تا موجب آشفتگی در فضای داخل هواپیما نشوند ما گاهی بدترین حرف ها را هم می شنویم ولی سکوت می کنیم. در کنار آن، شرایط کاری که برای ما در شرکت هواپیمایی ایجاد شده بسیار تاسف برانگیز است.

خیری افزود: سختی شرایط محیط کار با سختی کار برای مهمانداران هواپیما متفاوت است. این آیتم حقوق کلی ما را تشکیل می دهد. کار کردن در ارتفاع بیشتر از ۵ هزار متر، فضای باز، وجود اشعه داخل هواپیما و غیره همگی نشان دهنده سختی شرایط محیط کار است که به همه کارکنانی که در این شرایط باشند ۴۰ درصد از حقوق پایه را پرداخت می‌کنند اما به ما تنها ۲۰ درصد می‌پردازند که آن هم براساس حقوق پایه خودمان نیست.

وی تصریح کرد: اگر مردم کلمه تحریم را شنیدند ما تحریم را لمس کردیم. وقتی قطعات هواپیما و سوخت به هواپیماهای ایران داده نمی‌شود باید برای سوخت گیری به جای یک مسیر، دو مسیر را طی کنیم و در مقابل تاخیرهایی که بوجود می آید به مسافران روی خوش نشان دهیم و فشاری که مسافر به ما منتقل می‌کند را تحمل کنیم. با وجود همه این مسائل از ایرلاین و از کارمان دفاع می‌کردیم. الان که شرایطی بوجود آمده تا تحریم‌ها برداشته شود، توجهی به ما نمی‌کنند. حتی استراحت درون پروازی در بین دو مسیر برای ما مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.

وی توضیح داد: مهمانداران فرصت دارند تا یک استراحت درون پروازی داشته باشند، این استراحت باید تامین‌کننده نیازهای بیولوژیکی بدن آنها باشد. به عنوان مثال آنها باید بتوانند فضایی را برای استراحت روی تخت داشته باشند ولی ما در طول پرواز روی صندلی هایی که مهمان دیگر هواپیما روی آن می‌نشینند، می‌خوابیم. درصورتی که این نوع استراحت مطابق با استانداردهای بین المللی نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد پس از مدتی دیگر نمی توانند به کارشان ادامه دهند.

زیبا ساریانی از دیگر مهمانداران هواپیمایی هما نیز گفت: در طول ۶ سال اخیر که مهمانداران نتوانسته‌اند استراحت مناسبی داشته باشند، دچار بیماری های مختلفی شده اند. حتی می توانم ادعا کنم که برخی از آنها عمرشان به دلیل نداشتن استراحت مناسب کوتاه تر شده است!

ساریانی از حق اشعه سخن گفت و ادامه داد: معمولا به کارکنان یک لیبل اشعه می‌دهند تا مشخص شود که چه میزان در معرض اشعه غیرسالم قرار دارند و افراد چقدر می توانند آن را تحمل کنند چون اشعه موجب آسیب به بدن آن افراد می‌شود. این لیبل را کارشناسان انرژی اتمی می‌دهند تا افراد روی لباس خود نصب کنند. اگر این میزان اشعه از حد معینی بیشتر باشد، باید حق اشعه به فرد شاغل داده شود منتها ما چنین لیبلی را نداریم.

وی ادامه داد: اگر چه ما جزو مشاغل سخت هستیم اما مزایا و حقوق آن را دریافت نمی‌کنیم. حتی کارگر ساختمانی حق ارتفاع می‌گیرد اما ما که همه ساعت کاری مان در آسمان است، از گرفتن حق ارتفاع محرومیم.

حامد حسنی هم در این گردهمایی گفت: قوانین وزارت کار برای ما تعریف نشده است، بنابراین خواهان اصلاح و بهتر شدن این موارد هستیم. وی نمونه‌ای از فیش‌های حقوقی مهمانداران در شرکت هواپیمایی دیگری را نیز به مهمانداران نشان داد تا ثابت کند مهمانداری در این شرکت با ۳ سال سابقه کار دو میلیون و ۶۰۰ هزار توان حقوق می‌گیرد ولی یک مهماندار با ۸ سال سابقه کار در ایران ایر و مدرک کارشناسی مرتبط ماهی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند.

حسنی تاکید کرد که پروسه ارتقای شغلی برای مهمانداران تعریف نشده است و همکاران رسمی نیز در جایگاه واقعی خود قرار ندارند حتی ما با یک هزار و ۱۰۶ ساعت آموزش ابتدایی برای انجام پرواز، باید در گرید بندی ها در رتبه ۹ باشیم اما اکنون گرید هفت را داریم.

وی به همراه دیگر مهمانداران در این همایش اعلام کردند که ایران ایر مهمانداران متخصصی دارد که حتی در بازرسی‌های بین‌المللی جزو بی‌حاشیه‌ترین مهمانداران بوده اند، بنابراین با وجود همه مشکلاتی که در حوزه کاری و شغلی دارند، بازهم پای اهداف شرکت هستند و خالصانه به گردشگران و مسافران در صنعت گردشگری هوایی خدمت می کنند.

کد خبر 3619596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha