۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۵۴

سومین نشست ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی برگزار شد

سومین نشست ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی برگزار شد

سومین نشست از سلسله نشست­های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی، 20 اردیبهشت ماه، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست از سلسله نشست­های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، میثم لطیفی رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی و دیگر پژوهشگران با عنوان «طراحی الگوی اسلامی آموزش «انعطاف‌پذیری» در روابط بین همسران» ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن جلسات دفتر منا در قم برگزار شد.

جلسه با قرائت قرآن کریم آغاز شد و میثم لطیفی به اساتید و دانش‌پژوهان خوش آمد عرض کرد و گفت: هدف این است که فرصتی برای اساتید و صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی اسلامی فراهم شود تا ایده‌های ارزشمند خود را در این حوزه در یک فضای علمی مطرح کنند.

در ادامه ایده‌پرداز جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله عمادی پژوهشگر اخلاق و روانشناسی اسلامی به ارائه بحث پرداخت و گفت: ارتباط میان زن و شوهر، شیرین‌ترین و آرامش بخش‌ترین رابطه در اسلام است. در واقع آن‌چه درباره فضیلت خانواده در اسلام گفته شده است، در ارزش این رابطه نیز جاری است. بر این اساس حقوق و تکالیف متعددی متوجه زوجین شده و یکی از این تکالیف، «رفق» است.

وی ادامه داد: مؤلفه اصلی «رفق»، انعطاف‌پذیری است که دارای این پنج مؤلفه اصلی است: «پذیرش»، «همراهی»، «میانه‌روی»، «آسان گیری» و «تأنی». بر این اساس خانواده رفق‌مدار، خانواده‌ای است که در آن انعطاف‌پذیری با عناصر پنج‌گانه آن وجود داشته باشد.

وی در قسمتی از ارائه خود کارکرد رفق در روایات را این‌چنین برشمرد و اظهار کرد: حفظ کننده ایمان، محبوبیت نزد خدا، حق همسر و … . در پایان نیز به شاخص‌های رفق در روابط همسران که خود شامل سه حیطه تفاوت‌ها، وظایف و مطالبات می‌شود، اشاره شد.

بعد از بیانات ایده‌پرداز، حجت الاسلام بستان، به عنوان داور نشست، به ارزیابی این موضوع پرداخت و گفت: در مجموع موضوعات مورد تأیید بنده است. امّا نکاتی هم وجود دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود. نکته اوّل: بحث‌های روشی در این کارها بسیار اهمّیت دارد. شما گفته‌اید قرار است الگوی اسلامی استخراج کنم و از طرفی از روش همبستگی هم استفاده کنم. این دو روش چه ربطی به هم دارند؟ باید این ارتباط را مشخص کنید و سپس سراغ محتوا بروید. نکته دوم: علم دینی مراحل و هندسه‌ای دارد. باید مشخص شود این کار در کجای هندسه علم دینی قرار می‌گیرد.

وی افزود: نکته سوم: به نظر می‌رسد بیشتر باید روی چند شاخصی که فرموده‌اید کار کنید. زیرا بعضی از این‌ها هنوز مفهوم‌اند نه شاخص، و قابل آزمون نیستند. مانند: انعطاف در روش خانه‌داری. نکته چهارم: جمع‌بندی شما این شد که «انعطاف‌پذیری» در متون دینی و غربی بسیار فرق می‌کند. از طرف دیگر این کلید واژه را در متون دینی نداریم. همچنین شما در طرحتان به «رفق» پرداخته‌اید، لذا پیشنهاد می‌شود در عنوان طرحتان، واژه «رفق» را به جای واژه «انعطاف‌پذیری» قرار دهید.

در ادامه، عمادی به دفاع از خود پرداخت و گفت: در این طرح بحث‌های روشی مدنظر بوده و سعی شده است متغیرها از متون دینی استخراج شود. به احتمال زیاد کلیدواژه «رفق» به جای «انعطاف‌پذیری» در عنوان قرار داده شود البته منظور از انعطاف، لغوی بوده است. در رابطه با طراحی الگوی مطلوب انعطاف‌پذی نظر جنابعالی صحیح است و باید این مدل طراحی شود.

کد خبر 3656448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha