۱۹ آبان ۱۳۸۲، ۱۰:۰۹

ناصر شفق در گفت و گو با "مهر" :

سينماي معنوي سدي در مقابل فرهنگ مهاجم است

سينماي معنوي سدي در مقابل فرهنگ مهاجم  است

"ناصر شفق" تهيه كننده سينما ، معنا گرايي را افتخار صنعت فيلمسازي دانست و گفت : سينماي معنوي ، جهان را به احترام به هنر ايراني وا داشت .

 

وي در گفت وگو با خبرنگار  هنري "مهر" افزود: رفتارانساني وكرامت اخلاقي درهراثرهنري كه جلوه گر باشد ، مردم دنيا مي پسندند .
تهيه كننده فيلم "بانوي من" تاكيد كرد : به جرات مي گويم  كه از اين  پس در هيچ طرح و يا فيلم سينمايي كه از معناگرايي و هنرمفهومي تهي باشد ،  مشاركت نمي كنم .
شفق افزود: اگر سينماي ايران داراي ساختار قوي  و فيلمنامه نويسان آن ازبينش معنوي  سيراب باشند ، توليد  فيلم نياز به نماد سازي و بعضا ظاهرگرايي ندارد . سينماي ايران به دليل مضامين ساده وپردازش ارزشي نزد ديگران  بزرگ و مولف است .
وي درعين حال از نبود فضا و مكان نمايش در حوزه سينما انتقاد كرد و افزود: بيش از 350 كارگردان در سينماي ايران حضور دارند و اين درحالي است كه 80 فيلم در سال توليد مي شود و تنها 40 اثر سينمايي مجال نمايش مي يابند.
اين تهيه كننده  تصريح كرد : ساز و كار مناسب  تنها با احداث سالن و ايجاد فرصت شغلي در صنعت فيلمسازي  ممكن است  و با اين امكانات محدود  به نظر مي رسد كه هنوز نوبت  به سينماي مفهومي نرسيده است .
شفق ، بازار تجاري فيلم را خالي ازارزش درست براي گزينش آثار سينمايي خواند و گفت : متاسفانه در اين عرصه جنبه هاي  تجاري  بيشتر برا ي عرضه  و خريد  اثر ملاك است  و آثار با ارزش در اين عرصه مهجور واقع مي شوند.
وي ، ايده هنر معناگرا  را ستود و ادامه داد:  اگر اين فكرازاوائل انقلاب در حوزه سينما  ورود مي كرد  به نظر مي رسد كه ديگر امروز شاهد پاره اي از مشكلات  در عرصه  توليد و كاهش مخاطب نبوديم . هنر واقعي  با اتكا  به  مولفه هاي  قوي در جذب مخاطب و عرضه محصولات  متنوع  موفق است .
تهيه كننده فيلم "بانوي من" توضيح داد:  البته هر تغيير وتحولي با آزمون و خطا  مواجه است اما  فكر نوين  و برنامه هاي محتوايي  براي پويايي سينما و به طور كلي هنر لازم و ملزوم است .
شفق، سينماي انديشه اي  را محصول هنر معنا گرا در حوزه فيلمسازي عنوان كرد و با طرح اين پرسش  كه  "كجاي  دنيا سراغ داريد كه اين سينما از كاهش و يا عدم مخاطب در رنج باشد"؟ گفت : مخاطب  خود  قدرت انتخاب داشته  و تفاوت ميان اثر خوب و بد را  متوجه مي شود.
وي  همچنين  آموزش ، گسترش تحقيق  و تخصصي كردن امور را لازمه فعاليت در عرصه هاي هنري دانست  و بر تعامل جمعي در خانواده سينما  براي   گسترش هنر مفهومي و ارزشي در زمينه توليد  تاكيد كرد.

کد خبر 36580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha