۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد:

ایجاد مجتمع فناوری برای خدمات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان

ایجاد مجتمع فناوری برای خدمات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بنا داریم یک ساختمانی با عنوان ساختمان مرکزی یا مجتمع فناوری شماره یک را راه اندازی کنیم تا بتواند به شرکت‌های دانش بنیان خدمات‌ دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد سلطانی، در جمع روسای پارک های علم و فناوری گفت: این صندوق ضمن ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در راستای توانمندسازی آنها فعالیت می کند و در طول اجرای طرح های این شرکت ها نظارت دقیق دارد.

وی با بیان اینکه دغدغه صندوق نوآوری و شکوفایی سودآوری نیست، گفت: هدف ما به نتیجه رساندن فناوری است.

سلطانی افزود: یکی از صندوق هایی که در راستای حمایت از طرح های پژوهشی فعالیت می کند، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است. این صندوق یک صندوق دولتی است که با بودجه سالانه ۵۰ میلیارد تومان از گرندهای پژوهشی و تحقیقاتی حمایت می کند. این صندوق در راستای حمایت های خود از طرح های تحقیقاتی محدودیتی ندارد، اما بودجه آن کافی نیست.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: ما به صندوق توسعه ملی پیشنهاد داده بودیم که بودجه این صندوق را تا ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهند زیرا این صندوق حلقه واسط بین طرح های تحقیقاتی و صندوق نوآوری و شکوفایی است . زیرا صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح های تحقیقاتی حمایت نمی کند و این پروسه بر عهده صندوق حمایت از پژوهشگران است.

به گفته وی، طرح های تحقیقاتی که در صندوق حمایت از پژوهشگران مورد حمایت قرار می گیرند، برای تبدیل طرح های خود به محصول و تجاری سازی کردن می توانند به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند.

سلطانی خاطرنشان کرد: ما در این صندوق نرخ ترجیحی تسهیلات به طرح ها را از ۲۰ به ۱۷، از ۱۷ به ۱۴، از ۱۴ به ۱۲ و اکنون از ۱۲ به ۹ درصد رسانده ایم. همچنین نرخ لیزینگ از ۱۲ به ۹ درصد کاهش پیدا کرده است؛ این بدان معنا است که شرکت های دانش بنیان با ۹ بازپرداخت ۹ درصد وام دریافتی خود از صندوق را پرداخت می کنند.

ارائه ضمانت‌نامه به ۵۰ شرکت دانش‌ بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: در حال حاضر ما توانسته ایم ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه صندوق را در یکی از بانک‌های عامل، بلوکه کنیم و در قبال آن هزار میلیارد تومان ضمانت نامه به شرکت های دانش بنیان تخصیص دهیم؛ تاکنون برای ۵۰ شرکت ضمانت نامه صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق می تواند برای شرکت های دانش بنیان دانشگاهی که در راستای تجاری سازی تز دکتری اقدام می کنند، نیز حمایت هایی داشته باشد.

سلطانی با بیان اینکه رویکرد ما در این صندوق برون سپاری است، توضیح داد: ما توانسته ایم تقریبا ۸۰ درصد ارزیابی طرح های دانش بنیان را برون سپاری کنیم که در این خصوص ۵۳ کارگزار و ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری در این زمینه فعالیت می کنند.

آخرین آمار شرکت‌های دانش‌ بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آخرین آمار شرکت های دانش بنیان تا بیستم اردیبهشت ماه سال جاری گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۲۱ شرکت دانش بنیان داریم که از این تعداد، یک هزار و ۴۱۳ شرکت نوپا، ۷۵۵ شرکت تولیدی و ۱۵۳ شرکت صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان هستند.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۳۲۱ شرکت دانش بنیان، ۴۵۹ در پارک های علم و فناوری مستقر هستند.

سلطانی افزود: از یک هزار و ۹۳۸ طرحی که به صندوق وارد شدند، ۴۳۰ طرح از سوی پارک ها بوده اند، همچنین ۱۴۹ شرکت طرحی ارائه نکرده اند، ۵۱ طرح در دست بررسی بوده و ۳۱ طرح هم رد شده است.

آمار بیشترین حجم تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به بیشترین حجم تسهیلات در بخش صنعتی گفت: این صندوق بیشترین تشکیلات خود را در بخش تولید صنعتی اختصاص داده است. همچنین ۱۲۳ میلیارد سرمایه در گردش، ۴۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات به طرح هایی که قبل از تولید صنعتی بودند، اختصاص داده ایم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ۳۹.۸ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ای و ۳۹.۵ میلیارد تومان تسهیلات لیزینگی بوده که از سوی صندوق به طرح ها اختصاص یافته است.

سلطانی تصریح کرد: تاکنون ۱۷۸ میلیارد تومان از تسهیلات صندوق به ۱۴۳ شرکت فعال در حوزه فناوری زیستی تخصیص یافته است. همچنین ۷۸ میلیارد تومان از تسهیلات صندوق به ۱۳۷ شرکت در حوزه محصولات پیشرفته سایر بخش ها در حوزه نیرو، ۷۵ میلیارد تومان در بخش الکترونیک و کنترل به ۱۷۰ شرکت و ۶۲.۴ میلیارد تومان به ۱۳۲ شرکت در حوزه ICT و نرم افزار از بودجه صندوق اختصاص یافته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: همچنین ۶۷.۲ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و ۴۶.۵ میلیارد تومان تاکنون به حوزه داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر بیش از ۲۱۰ شرکت در این حوزه ها فعال شده اند، گفت: این موضوع نشان می دهد پتانسیل بالایی در شکل گیری شرکت ها در کشور وجود دارد.

سلطانی تاکید کرد: پیش بینی می شود که تا دو هزار شرکت هنوز برای دانش بنیان شدن اقدام نکرده اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص دفاتر کاری شرکت های دانش بنیان گفت: صندوق شکوفایی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان صرف این دفاتر کاری کرده است و گروهی از شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها یا پارک های علم و فناوری می توانند به صندوق مراجعه کنند تا از تسهیلات دفاتر کاری برخوردار شوند.

سلطانی افزود: بنا داریم یک ساختمانی با عنوان ساختمان مرکزی یا مجتمع فناوری شماره یک را راه اندازی کنیم تا بتواند به شرکت‌های دانش بنیان سرویس و خدمات‌دهی کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: قرار است صندوق پژوهش و فناوری لرستان تشکیل شود این موضوع مصوب شده است. همچنین صندوق کرمان به تصویب رسیده و در حال ابلاغ است.

کد خبر 3660375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha