۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۴۰

معاون وزیر بهداشت خبر داد:

وضعیت ایران در آمار سرطان/ اجرای طرح‌های پژوهشی در مناطق دانشگاهی

وضعیت ایران در آمار سرطان/ اجرای طرح‌های پژوهشی در مناطق دانشگاهی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۱۰ طرح پژوهشی به منظور ثبت سرطان در ۱۰ منطقه کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رضا ملک‌زاده امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره وضعیت سرطان در ایران و فعالیت‌های کمیته ملی سرطان، گفت: ۲۲ درصد علل مرگ و میر در کشور از سرطان است اما ۳۵ درصد سرطان‌ها به دلیل چاقی و دیابت است.

وی افزود: متاسفانه طول عمر افراد سرطانی در ایران از متوسط جهانی کمتر است و با اینکه ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل علاج است اما همچنان سرطان معده در مردان و سرطان پستان در زنان، اولین نوع‌های سرطان هستند که موجب مرگ و میر در ایران می‌شوند.

ملک‌زاده یادآور شد: ما هنوز سرشماری دقیقی از سرطان‌ها نداریم اما آمار سرطان در کشور ما در منطقه از سایر کشورها کمتر است.

وی گفت: ما در زمینه دردهای با رنج در رتبه ۱۴۰ دنیا هستیم و این آمار خوبی برای ما نیست چرا که فردی که دچار سرطان می‌شود حداقل در طول زنده ماندنش باید درد کمتری تحمل کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ثبت سرطان در مراحل اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ما تحولی در نوع ثبت و آمارگیری ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم با آمار دقیق‌تر، از میزان سرطان در مناطق مختلف کشور آگاه شویم.

ملک‌زاده گفت: هر چه عوامل خطر غیرواگیر را کاهش دهیم، می‌توانیم از سرطان‌ها نیز پیشگیری کنیم.

وی اظهار داشت: برنامه اختصاصی برای غربالگری در سه حیطه کلورکتال، پستان و دهانه رحم انجام می‌گیرد که این کار به تشخیص به موقع سرطان‌ها در ایران کمک بسیاری می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت‌ از توسعه رشته‌های آموزشی در حوزه تحصیلات تکمیلی مرتبط با سرطان و اجرای طرح‌های پژوهشی در این زمینه خبر داد.

ملک‌زاده گفت: به منظور تحول در ثبت سرطان، مأموریت‌های مهم پژوهشی در ۱۰ طرح بزرگ در ۱۰ منطقه کشور اجرا می‌شود.

کد خبر 3661166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha