۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵

استاد حوزه علمیه خواهران:

خانواده نقطه کانونی سبک زندگی است

خانواده نقطه کانونی سبک زندگی است

قم - عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه نقطه کانونی سبک زندگی، خانواده است، گفت: اساسی‌ترین و اولین نهاده ذهنی در محیط خانواده پدید می‌آید.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا علاسوند ظهر چهارشنبه در دومین همایش دانش آموختگان جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: سبک زندگی در حوزه مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها و الگوهای کنش‌های هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و زندگی اجتماعی باشد، اطلاق می‌شود و نشان دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش‌های فرد است.

وی گفت: سبک زندگی راهی است برای تعریف ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای افراد که اهمیت آن برای تحلیل‌های اجتماعی روز به روز افزایش می‌یابد.

استاد حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: زمانی که در مورد سبک زندگی یک جامعه صحبت می‌کنیم در خصوص نگرش‌های فردی و اجتماعی جامعه صحبت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: افزون بر جامعه شناسی،‌ در اخلاق و روانشناسی نیز به ابعاد روانی و جسمی سبک زندگی توجه شده است.

علاسوند بیان کرد: ادیان الهی درباره اکثر اشیا و یا اشخاصی که اطراف آدمی را پر کره‌اند و بسیاری از رفتارهای وی احکام، دستورالعمل و تقسیم بندی به درست و غلط یا خیر و شر دارد، بنابراین نگاه هنجاری دین به سبک زندگی آدمیان، پیگیری این موضوع از نگاه دیندارانه را با اهمیت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه سه اصل محوری به عنوان اصول پایه سبک زندگی اسلامی وجود دارد، افزود: این اصول شامل قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی و باور داشت نظام حق و باطل می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: قناعت به عنوان مهارتی برای زیستن و همچنین یک اصل مطرح است.

وی با بیان اینکه نقطه کانونی سبک زندگی، خانواده است، افزود: اساسی‌ترین و اولین نهاده ذهنی در محیط خانواده پدید می‌آید و رفتارها در این محیط درونی می‌شود.

علاسوند با اشاره به اینکه مسئله تربیت امری تدریجی است، افزود: کارهای فرهنگی و تربیتی متفاوت هستند، متولی اقدامات تربیتی خانواده و متولی اقدامات فرهنگی نهادها هستند.

وی بیان کرد: برای هرگونه تحلیل گزینش‌های مردم درباره سبک زندگی، تغییر یا اصلاح آن باید حوزه‌های شناختی افراد را بررسی کرد تا معلوم شود آن‌ها در چه پارادایمی می‌اندیشند و بر اساس چه باورها یا ناباوری‌هایی دست به انتخاب می‌زنند و اطراف خود را شکل می‌دهند.

اسراف در جامعه بیداد می‌کند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت:‌ قناعت به معنای اکتفا به کفاف و یک مبنا برای شکل دادن به زندگی است و به فرد احساس رضایت از زندگی و آرامش می‌بخشد برای همین فرد قانع فردی شاکر است.

وی ادامه داد: در حوزه کشورهای اسلامی متأسفانه اسراف بیداد می‌کند در حالی که در آموزه اسلامی اسراف بسیار نهی شده است.

علاسوند بیان کرد: آگاهی از واقعیت‌های پیش رو و قدرت شناسایی نقاط ضعف و قوت نگرش آبژکتیو به زندگی مادی و قدرت برنامه‌ریزی برای عینیت‌ها و پیش‌بینی حداکثری برای ابژه‌ها و اطمینان نسبی به نتایج از آثار قناعت است.

وی با بیان اینکه جهان‌بینی انسان قانع جهان‌بینی کلان نگر نعمت گرا است، افزود: قناعت موجب از بین رفتن اضطراب، دیگر بینی آزاردهنده، میل به تنوع طلبی و احساس نیاز به تحول دائمی در ابعاد زندگی مادی و بلند پروازی بی حاصل می‌شود.

مدرس جامعه الزهرا(س) بیان کرد:‌ انسان غیر قانع دارای اندیشه دائمی در آمال و آرزوهاست و برنامه‌ریزی‌های خیال پردازانه‌ای دارد.

وی گفت: پیامدهای قناعت شامل مواردی از قبیل تکثر خواهی و سرایت آن به ساحت درونی انسان می‌شود که نتیجه آن تلاش برای ترویج عرفان در آدمی است.

علاسوند ادامه داد: همچنین موجب از میان رفتن قدرت تمرکز و ناتوانی بشر از انجام فعالیت‌های تمرکز محور می‌شود در نتیجه موجب روی آوری مفرط به قاب‌های مجازی با تصاویر پاساژگردی و جشن‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین موجب بی اهمیت شدن مقوله‌های مبتنی بر وحدت، انحصار، مرکزیت یافتگی مانند هویت‌های متمرکز مانند خانواده، امت مسلمان و میل به رابطه‌های متقارن می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه احساس فقر از خود فقر بدتر است، افزود: امروزه فقرا نسبت به فقرای دوران گذشته وضعیت بهتری دارند اما رنج بیشتری می‌برند.

وی بیان کرد: سبک زندگی در غرب بر پایه مصرف تحلیل می‌شود، در این تحلیل نوع مصرف اعم از شکل و مقدار، سبب تمایز یافتگی افراد از یکدیگر می‌شود، بر همین پایه هر فرد با انتخاب نوعی از مصرف سعی می‌کند خود را در طبقه خاص دسته بندی کرده و هویت یابد.

علاسوند با بیان اینکه تمایزات اسلامی تمایزات ارزش گرا هستند، افزود: دسته بندی‌هایی بر آمده از این تمایز دسته بندی‌هایی نظیر متقی و غیر متقی‌اند که حاوی قضاوت‌های ارزشی‌اند.

پیامدهای زندگی لهوی

وی بیان کرد: زندگی لهوی شکلی از زندگی است که اساس آن تعیش و تنوع طلبی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه در زندگی لهوی، فرد از نظر درونی و روحی هوی محور است، افزود: هوی محوری به معنی زندگی بدون تقسیم بندی به درست و نادرست و حق و باطل است.

وی در خصوص پیامدهای زندگی لهوی افزود: جلوگیری از تربیت ذهنی افراد و تربیت فرد غیر قابل پیش‌بینی از جمله پیامدهای زندگی لهوی است.

وی بیان کرد: باور به وجود حق و باطل دارای دو جنبه رویکرد وجود شناختی و رویکرد اخلاقی و یا حقوقی می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: انسانی که به نظام حق و باطل می‌اندیشد تجارت باطل، شغل باطل و فکر باطل را رها می‌کند و برای رسیدن به ثروت و قدرت از روش‌های باطل استفاده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اخلاق بر احکام مقدم است، افزود: همچنین اخلاق اجتماعی بر اخلاق فردی مقدم است.

علاسوند ادامه داد: مهم‌ترین قواعد اخلاق اجتماعی نصح و رسیدگی به امور مردم، رحم و انفاق، مدارا و وحدت هستند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری و بزرگان از وحدت سخن می‌گویند ولی متأسفانه به آن عمل نمی‌کنیم، ما همه به وحدت ملتزم هستیم اما به آن عمل نمی‌کنیم.

وی گفت: پیش فرض الزامات وحدت راهنمایی است یعنی باید اصل را بر این بگذاریم که فرد نمی‌داند و او را راهنمایی کنیم.

علاسوند با بیان اینکه بینش سیاسی با اشخاص سنجیده نمی‌شود بلکه با خط حق شناخته می‌شود، افزود: طلاب باید قرآن و روایات و نهج البلاغه و متون اصلی را بررسی کنند تا به بینشی برای دگرگونی سبک زندگی مردم برسند.

کد خبر 3663201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha