۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۸

پذیرش مشروط پیش دبستانی ها در دارالقرآن ها

پذیرش مشروط پیش دبستانی ها در دارالقرآن ها

معاون اداره كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: پيش دبستانی های را به چند شرط می توانيم در دارالقرآن ها جذب كنيم.

به گزارش خبرنگار مهر، میکائیل باقری در برنامه ای با عنوان " تبیین محتوای آموزشی سطوح آموزشی " در حضور ٦٥٠ نفر از مدیران دارالقرآنهای سراسر كشور با اشاره به تاریخچه تشكیل دارالقرآن ها گفت: دارالقرآن ها در استان خراسان رضوى در شهر مشهد از سال ١٣٧١ كارشان را شروع كردند و بعد از ٢ سال این مراكز به ٣٥ مركز رسیدند.

وی افزود: در سال ٧٨ اساسنامه دارالقرآن ها در شورای عالى آموزش و پرورش تصویب شد.قبل از سال ٧٨ مدیران برخی از دبیرانشان را به دارالقرآنها می فرستادند چون اساسنامه هنوز تصویب نشده بود به آن دسته از دبیران گروه ج می گفتند. 

معاون اداره كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پروش بیان کرد: بعد از چند سال این دسته از دبیران تبدیل به گروه ب شدند یعنی نیروهایی كه در آموزش و پرورش مازاد هستند. اما امسال براى اولین باراست كه دارالقرآنها شكل و شمایل مستقلى در آموزش و پرورش دارند. این اتفاق بعد از ٢٤ سال در حال رخ دادن است.

 باقری بیان کرد: اولین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآنها در سال ٧٩ برگزار كردیم و دومین دوره را سال ٨٨ برگزار كردیم و امروز شاهد برگزاری سومین دوره آن هستیم. قبل از تصویب اساسنامه دارالقرآن ها، این مراكز، مراكز براى پرورش استعدادهای قرآنی بودند.

وی تصریح کرد:  بعد از تصویب اساسنامه دارالقرآن ها علاقمندان به قرآن را تحت نظارت معاونت پرورشى آموزش می دهند و به صورت مردمی اداره می شود. 

 معاون اداره كل قرآن،عترت و نماز اهداف دار القرآن ها را ارتقای توانایی سطح كمی و كیفی فهم قرآن و بهر ه گیری هرچه بیشتر از آن و همچنین ترویج فرهنگ قرآنی برشمرد. 

وی بیان کرد: سه عاملی كه سبب كم فروغ شدن دارالقرآن ها در دو سال گذشته شد پرداختن بیش از حد به پیش دبستانی ها و استفاده از نیروهاى آزاد در دارالقرآن ها و همچنین استفاده از فضاى محقر برای برپایی دارالقرآنها بوده است.

وی یادآور شد: پیش دبستانی های را  به چند شرط می توانیم جذب كنیم؛ ابتدا اینكه بیشتر از ٢٠ درصد از فضای دارالقرآنها استفاده نكنیم دوم اینكه شهریه مناسبی دریافت كنیم و در آخر از نیروهای آزاد استفاده نكنیم. 

باقری با اشاره به اهداف دارالقرآن ها گفت:  گرایش به قرآن و عترت، محبت ومودت نسبت به قرآن و اهل بیت، توانایی خواندن قرآن، خواندن صحیح و روان قرآن با تلفظ عربى، توانایی و التزام به تدبر آیات قرآن كریم ، آشنایی با علوم و معارف قرآن كریم، توانایی استفاده از قرآن كریم ، توانایی جستجو و دریافت معارف عمومی مورد نیاز از قرآن با استفاده از منابع معتبر، تبعیت از قرآن كریم، عمل به آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) از جمله اهداف دالقرآن ها است.

دكتر باقری ضمن اشاره به اینكه در هیچ كدام از كتابهای آموزش قرآن تاكنون این اهداف پیگیری نشده است تصریح کرد: ما تیمی بودیم كه از ٣ سال قبل كارپژوهش و تحقیق را شروع كردیم. مجبوریم كه كتابی تالیف كنیم  تا ٦٠ درصد آن روخوانى باشد و بقیه آن این ٩ هدف باشد. به طور كلی ١٠ ساعت فرصت داریم كه این آموزه ها را به قرآن آموزها بیاموزانیم.

 وی افزود : ضوابط آموزشی می گوید كه سطوح آموزشی دارالقرآنها ١٠ سطح است. مهمترین این دوره این است كه نظامی را برای دارالقرآنها تالیف كنیم كه اگر كسی از تهران به خوزستان سفر كرد همزمان در شهر دیگر بتواند بقیه كلاس خود رابه طور هماهنگ ادامه دهد.

 معاون اداره كل قرآن، عترت و نماز در ادامه به ویژگی های مدیر دارالقرآنها پرداخت و گفت: مدیر دارالقرآن این نیست كه پشت میز بنشیند و منتظر قرآن آموزها بماند. او باید قرآن آموزهای مستعد را شناسایی كند.

وی ادامه داد:  یكى از رسالت های مدیر آن است كه وارد مدارس بشود و بچه های مستعد را شناسایی كند و همچنین سطح فراگیران را تقویت کند و این كار فقط با رفتن به مدارس بدست می اید. 

 وی یكی از فنون مدیریت را قدرت نگهداشت قرآن آموز دانست و گفت:یكی از دغدغه هایی كه خیلی مهم است این است كه می گویند ما در بین ترم ریزش قرآن آموز داریم. از عوامل ریزش یكی نگرفتن شهریه است. گرفتن شهریه سبب می شود كه قرآن آموز خود رامتعهد به حضور در كلاس بداند. از عوامل دیگر لغزش و اشتباه در تعیین سطح قرآن آموزان است. اگر وقفه ای در آموزش ایجاد شود دوباره باید آزمون تعیین سطح برگزار شود.

کد خبر 3669166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha