۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲

استاد دانشگاه تهران:

یک سازمان مردم نهاد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد

یک سازمان مردم نهاد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد

اصفهان – استاد دانشگاه تهرانبا اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک سازمان مردم نهاد در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۸۰ سازمان مردم نهاد در کشور فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد پور احمد پیش از ظهر پنج‌شنبه در نخستین همایش ملی بافت میانی که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، در سخنرانی خود که با موضوع جایگاه نهاد‌های محلی در حفظ بافت تاریخی میانی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری بود با اشاره به اینکه بافت‌های میانی در شهرهای کشور از ۸۰ سال گذشته تاکنون در اطراف بافت‌های تاریخی ایجاد شده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر این بافت‌ها دچار ناکارآمدی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران قبل از یک صده اخیر و زمانی که هنوز دستگاه‌های دولتی راه‌اندازی نشده بود مردم به صورت خودجوش همه خدمات را عهده دار می‌شدند، ادامه داد: این در حالی است که در یکصد سال اخیر و با شکل‌گیری نهادهای دولتی مردم تا اندازه‌ای نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود بی توجه شده‌اند.

به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک سازمان مردم نهاد در کشور وجود دارد، ابراز داشت: باید توجه داشت که در حال حاضر ۸۰ سازمان مردم نهاد با زمینه فعالیتی متفاوت در سطح کشور فعالیت دارند.

وی نهادهای اجتماعی را سرمایه‌ اجتماعی کشور عنوان کرد و بیان داشت: باید توجه داشت که این نهادها در حال حاضر بیشتر در حوزه فعالیت‌های بانکی،  آموزشی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های شایسته‌ای را داشته‌اند.

پور احمد در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه تنها راهکار بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد است، افزود: باید توجه داشت که نهادهای اجتماعی چشمان نظاره‌گر مردم هستند و از این رو ضروری است که نظر این سازمان‌های مردم نهاد را در حوزه بازآفرینی بافت شهری نیز فعال کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بافت میانی در شهرها دچار بحران هویتی شده‌اند، اضافه کرد: باید توجه داشت که این بافت‌ها در زمان بحران‌های طبیعی بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند به گونه‌ای که برای مثال از جمعیت ۱۰۰ هزار نفری شهر بم در زلزله بزرگ این شهر ۳۴ هزار نفر در بافت میانی جان خود را از دست دادند.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه مشارکت بیشتر سازمان‌های مردم نهاد با دستگاه‌های دولتی زمینه ساز افزایش سرمایه‌های اجتماعی است، ابراز داشت: چنانچه سرمایه‌های اجتماعی افزایش یابد می‌توان مشکلات جامعه را با تاثیرگذاری بیشتر و جامعه آماری بهتر برطرف ساخت.

وی در ادامه میزان بافت‌های ناکارآمد میانی شهر تهران را سه هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و ابراز داشت: باید توجه داشت که در اصفهان نیز همین میزان و یا بیشتر بافت میانی وجود دارد و باید بر روی این امر پژوهش‌های لازم انجام شود.

توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان بافت‌های میانی ضروری است

پور احمد توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان بافت‌های میانی را نیز امری ضروری خواند و بیان داشت: برای این امر باید از ساکنان این بافت استفاده کرد و ازاین رو شناسایی نیازهای اصلی آنها و تامین آنها نیز باید مورد توجه باشد.

وی در ادامه به مثالی از شهر ایلام اشاره کرد و گفت: بیشترین آمار خودکشی زنان و دختران کشور در ایلام اتفاق می‌افتد و پس از بررسی چرایی این امر، نارسائی‌های فرهنگی در بین مردم بافت میانی در خصوص اشتغال بانوان حتی در حوزه مشاغل خانگی  دلیل این امر عنوان شده است.

استاد دانشگاه تهران همچنین تکیه دستگاه‌های دولتی به سازمان‌های مردم نهاد را راهکار کوتاه شدن دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و نهادهای دولتی عنوان کرد.

کد خبر 3675370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha