۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳

توسط نشر آئینه جنوب؛

زندگینامه داستانی رئیسعلی دلواری به چاپ هفتم رسید

زندگینامه داستانی رئیسعلی دلواری به چاپ هفتم رسید

کتاب «تاج‌ سر کرانه» نوشته محمد ولی‌زاده شامل زندگینامه داستانی رئیسعلی دلواری، به چاپ هفتم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تاج‌ سر کرانه» نوشته محمد ولی‌زاده شامل زندگینامه داستانی رئیسعلی دلواری که در نخستین دوره جایزه ملی کتاب خلیج فارس به عنوان کتاب برتر معرفی شده است، به تازگی به چاپ هفتم رسیده است.

این کتاب برای اولین بار در اردیبهشت ۸۸ به چاپ رسید و پس از آن، نوبت‌های بعدی چاپش به ترتیب در مرداد ۸۸، اردیبهشت ۹۰، آبان ۹۰ و اسفند ۹۰ هستند. چاپ ششم این کتاب نیز اسفندماه سال ۹۲ به بازار نشر عرضه شد.

رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱ ـ ۱۲۹۴ هجری شمسی) از رهبران قیام تنگستان در مقابل نیروهای اشغالگر انگلیسی بود که در نبرد با استعمارگران هدف گلوله قرار گرفته و روز ۱۱ شهریور به شهادت رسید و پیکرش در جوار حرم حضرت علی (ع) به خاک سپرده شد.

از محمد ولی‌زاده نویسنده این کتاب، پیش از این، کتاب‌های «روزنمای ادبیات ایران»، «آوازهای چاپ اول»، «حتای مرگ»، «اصلا به فکر غیبت پروانه‌ها مباش»، «چه میهمان بی‌دردسری هستند مردگان»، «عیار نقد در آینه» و «مرا تلنگر یادت بس» به چاپ رسیده‌اند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم: «خان‌ها و کدخداهای آبادی های کوچک و بزرگ به دلوار می آمدند و اعلام آمادگی می‌کردند تا زیر پرچم رئیس علی برای اسلام و وطن جان فشانی کنند. در یکی از همین روزها «میرزا ابراهیم صدیق» که از روشنفکران مبارز و اهل دشتی بود و انشاء خوبی داشت، به همراه جمعی به ملاقات رئیس علی آمدند. آن ها پس از سه روز توقف اجازه مرخصی خواستند که رئیس علی گفت:

_ مختارین، می خواین به امور زندگی تون برسین مانعی نداره، اما میرزا ابراهیم باید پیش مو بمونه. زیرا نامه هایی باید به اشخاص بنویسُم که نوشتن اونا در توان میرزا ابراهیم ِ. جهاد میرزا ابراهیم با قلمشِ. ان شاء الله که خدا بپذیره.

رئیس علی با استفاده از قدرت قلم توانای صدیق، علاوه بر ملاقات های حضوری، روز به روز مردم را از خواب غفلت بیدار می کرد و روحیه سلحشوری و انقلابی را بر می انگیخت.

انگلیسی‌ها که از طریق خائنان و متحدان محلی به اخبار دست می یافتند، ناامید و درمانده روز به روز می دیدند که قدرت رئیس علی بیشتر می شود و آن ها به شدت در محاطره تبلیغاتی قرار گرفته اند. آن ها که فکر می کردند رئیس علی برای به دست آوردن پول و ثروت این کارها را انجام می دهد، به فکر چاره افتادند و از راه دیگری به نبرد با رئیس علی برخاستند.»

چاپ هفتم این کتاب با ۱۱۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3681991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha