۲۸ مرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۱۷

اكبر اكسير :

قابليت هاي طنز در شعر دفاع مقدس ناشناخته مانده است

اكبر اكسير گفت : قابليت هاي واقعي طنز در اشعار دفاع مقدس كشف نشده است .

به گزارش مهر ، اكبر اكسير - طنز پرداز ، درگفتگو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعردفاع مقدس ، گفت : كنگره شعر و تمام اقداماتي كه براي دفاع مقدس انجام مي شود ، مي تواند براي آشنايي و تشويق شاعران موثر باشد ، اما تضميني براي خلق اشعاري مناسب نيست .

وي با بيان اين مطلب كه مي بايست اقدامي ريشه اي و بنيادين صورت گيرد ، به استفاده از قالب طنز در شعر دفاع مقدس پرداخت و بيان داشت : پرداختن به طنز ، پرداخت غير مستقيمي است كه بايد توسط شاعران مستعد انجام بگيرد .

وي ادامه داد : در مقوله حضور طنز در نثر ، خاطرات جنگ رزمندگان را داريم كه در چندين جلد چاپ شده است و گذشته از ايجاد نشاط جمعي ، به طور غير مستقيم مي تواند ويژگي هاي زباني و گوشه هاي مختلف آن را به خواننده بنماياند .

اكسير تاكيد كرد : اما در شعر دفاع مقدس ، طنزي كه درحد فكاهي مطرح باشد ، نمي تواند عظمت جنگ را نشان دهد و گفتن شعر طنز، بايد به صورت جوشش دروني شاعر و توسط شاعراني كه جبهه وجنگ و اثرات مثبت ومنفي آن را حس كرده اند ، اتفاق بيافتد تا با دروني كردن اين مسائل بتوان به شعري خوب دست يافت .

اكسير با اشاره به اين كه هنوز مقوله طنز در شعر دفاع مقدس نهادينه نشده است ، افزود : هنوز شاعران نتوانسته اند طنز را در شعر دفاع مقدس دروني كنند و اگر مطالبي به طنز نوشته مي شود ، اغلب ژورناليستي مي شوند .

وي با مقايسه سينماي دفاع مقدس و ادبيات دفاع مقدس دربحث طنزگفت : درسينما بهترازتمام مقولات ادبي وهنري توانسته ايم از طنز استفاده كنيم كه در جلب مخاطب نيز موفق بوده است .

اكسير مقوله دفاع مقدس را در ادبيات و شعر ، نوپا دانست وتصريح كرد : دفاع مقدس مقوله نوپايي در ادبيات و شعر ماست كه هنوز نويسندگان خاص خود را پيدا نكرده است ، ولي اشخاصي كه دراين حوزه فعاليت دارند ، مي توانند با استفاده از طنز به زواياي تاريك و روشن جنگ بپردازند و مطمئن باشند كه پرداختن به طنز در صورت شناخت كافي و تسلط بر آن ، روش بسيار كار آمدي است .

کد خبر 368571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha