۲۸ مرداد ۱۳۸۵، ۱۳:۱۵

در نخستين سمينار اخلاق پزشكي كشور عنوان شد:

حق دلالي برخي پزشكان را نمي توان ناديده گرفت / زير ميزي و رشوه زيبنده جامعه پزشكي نيست

رئيس فرهنگستان علوم پزشكي گفت: حق دلالي يكي از معضلات جامعه پزشكي است ، چرا كه در بسياري از موارد آزمايش هاي پر هزينه و عكس برداري هاي غير ضروري صورت مي گيرد كه البته شايد برخي از اين موارد به علت ناآگاهي باشد اما نبايد حق دلالي را در اين مورد فراموش كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ، دكتر ايرج فاضل در نخستين سمينار اخلاق پزشكي در سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد افزود: موضوع زير ميزي و رشوه كه امروزه در جامعه پزشكي مطرح شده ، زيبنده جامعه پزشكي نيست و موجب بدنامي مي شود.

وي اظهار داشت: ريشه بسياري از مشكلات در مورد عدم توجه پزشكان به مسائل ابتدايي است ، بعد از تشخيص مهم ترين وظيفه پزشك ارائه بهترين ، ارزان ترين و كم هزينه ترين شيوه درماني است.

فاضل گفت: ريشه يابي درمورد مسائل ايجاد شده در جامعه پزشكي نشان مي دهد كه يكي از علت اصلي عدم توجه به كرامت انساني است ، چرا كه امروزه به نحو شايسته در كشور رعايت نمي شود. به گونه اي كه متاسفانه در جامعه امروز ، كرامات انساني جاي خود را به توهين و تحقير داده است.

وي با بيان اينكه شفاف نبودن و ناعادلانه بودن مسائل مالي و تعرفه ها يكي از عوامل ايجاد مشكل در جامعه است ، افزود: دولت در گذشته و امروز پيوسته از در نظر گرفتن بودجه مناسب براي بخش سلامت طفره رفته است و باعث ايجاد ركود به جاي شكوفايي مسائل درماني بيماران شده است.

فاضل با تاكيد بر اينكه تعرفه ها هميشه دور از واقعيت بوده است ، گفت: زماني كه قوانين ناعادلانه باشد مردم به دنبال راه هاي ديگري خواهند بود كه اين امر پزشكان را نيز درگير كرده است.

وي تصريح كرد: از گذشته تبليغات پزشكي ممنوع بوده است ، چرا كه اين تبليغات با سرمايه اندوزي و مال اندوزي سر و كار دارد ، در صورتي كه پزشك با جان مردم سر و كار دارد. بنابراين فقط مي تواند در مورد دستگاه هاي پزشكي تبليغ صورت گيرد كه اين تبليغ هم داراي ضوابط خاص خودش است.

فاضل با بيان اينكه در بسياري از اين تبليغات پزشكي نظير تبليغ در زمينه جراحي با ليزر از عدم اطلاع مردم سوء استفاده مي شود ، در مورد تعداد پزشكان موجود در كشور گفت: افزايش بي رويه تعداد پزشك در كشور و ناتوانايي كشور در توزيع مناسب اين پزشكان موجب شده تعداد زيادي پزشك در يك منطقه متمركز شده و مناطق محروم نيز با وجود تعداد زياد پزشك همچنان بدون پزشك باقي بمانند.

وي تصريح كرد: تدوين استانداردهايي كه پايه درستي ندارد باعث بروز انحرافات مي شود و تعرفه هاي نادرست و غير متعادل براي رشته هاي پزشكي نيز باعث تغيير چهره پزشكي در طول زمان مي شود.

فاضل با بيان اينكه هم اكنون بسياري از پزشكان فارغ التحصيل كشور به درد رشته پزشكي و فعاليت در اين رشته نمي خورند و در اين مورد استعداد لازم را هم ندارند ، چون پس از ورود به دانشگاه با وجود عدم علاق مجبور به ادامه رشته شده اند ، گفت: در بسياري از كشورهاي دنيا ورود به رشته هاي پزشكي از مرحله كارشناسي صورت مي گيرد ، چرا كه در اين صورت فرد مي تواند با آگاهي و بينش بهتري انتخاب كند.

دبير اجرايي نخستين سمينار اخلاق پزشكي نيز گفت: سال هاي زيادي در مورد اخلاق پزشكي بحث و پيگيري شده است و مباحث نظري و عملي آن در حال تدوين است كه بايد با استفاده از اين سمينارها بتوان اين مباحث را به صورت عملياتي اجرا كرد.

دكتر محمد رضا نوروزي با تاكيد بر اينكه اخلاق پزشكي مهم ترين بحث آموزش پزشكي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: با توجه زياد به موضوع اخلاق پزشكي هم اكون ستادهايي متشكل از نماينده هاي انجمن علمي و پزشكي تشكيل شده است كه اين نماينده ها هدايت نظري امور را در اين زمينه بر عهده خواهند داشت.

وي گفت: توجه به موضوع اخلاق پزشكي، موضوعي نيست كه فقط يك سازمان و يا نهاد بتواند آن را به تنهايي به سرانجام برساند بلكه نيازمند همكاري و توجه تمامي ارگان هاي مربوطه است.

کد خبر 368689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha