۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

رئیس اداره مدارس غیردولتی گلستان در گفتگو با مهر:

۱۳ درصد دانش آموزان گلستانی در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند

۱۳ درصد دانش آموزان گلستانی در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند

گرگان – رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی استان گلستان از تحصیل ۱۳ درصد معادل حدود ۳۹ هزار دانش‌آموز گلستانی در ۳۱۶ آموزشگاه غیردولتی استان گلستان خبرداد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – امیررضا تازیکه: همزمان با پایان فصل امتحانات و آغاز ثبت نام مدارس، دغدغه انتخاب مدارس غیر انتفاعی و دولتی هم در بین خانواده ها ایجاد می شود. ارائه خدمات مطلوب آموزشی و در نهایت هم قبولی در دانشگاه های معتبر از یک سو و هزینه های سرسام آور تحصیلی در مدارس غیر دولتی همواره خانواده ها را بر سر این دو راهی می گذارد.

برخی ترجیح می دهند در دوران تحصیل بهترین مدرسه غیر انتفاعی با بیشترین خدمات آموزشی و تحصیلی را انتخاب کنند و برای آن هزینه های بسیار هم بپردازند ولی در عوض فرزندانشان در دانشگاه های معتبر قبول شوند اما نقطه مقابل برخی معتقدند با توجه به یکسان بودن منابع آموزشی و همچنین کیفیت آموزش ها امکانات تفاوتی در سرنوشت فرزندان ندارد و از سویی پرداخت هزینه های بسیار آموزشی هم برای آن ها سنگین است.

در این میان برخی تخلفات هم در هر دو مدارس رخ می دهد که نیاز به نظارت دقیق آموزش احساس می شود چون بعضی به دنبال سو استفاده از دغدغه های خانواده ها هستند.

با توجه به آغاز ثبت‌نام در مدارس، به سراغ احسان گوهری راد رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گلستان رفتیم و با او گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

* چه تعداد مدرسه غیردولتی در استان گلستان وجود دارد؟

در مقطع ابتدایی ۱۸۰ آموزشگاه، دوره متوسطه اول ۵۵ آموزشگاه، در متوسطه دوم ۷۷ آموزشگاه در سطح استان گلستان و در مجموع ۳۱۶ آموزشگاه غیردولتی در سطح استان گلستان وجود دارد.

* چه تعداد دانش‌آموز گلستانی در مدارس غیردولتی استان گلستان مشغول به تحصیل هستند؟

در مقطع ابتدایی ۲۸ هزار و ۷۰۰ نفر، مقطع متوسطه اول پنج هزار و ۹۷۰ دانش‌آموز و مقطع متوسطه دوم چهار هزار و ۸۷۲ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی استان گلستان تحصیل می‌کنند که درمجموع ۳۹ هزار و ۵۴۲ دانش‌آموز می‌شوند.

* مزیت‌های مدارس غیردولتی چه چیزهایی است که دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند؟

خانواده در ابتدای سال تحصیلی مبلغی را به‌عنوان شهریه به مدرسه پرداخت می‌کند و مدیر مدرسه موظف است که امکانات بسیار بهتر آموزشی و تحصیلی را نسبت به مدارس دولتی در اختیار دانش‌آموز قرار دهد. مدارس غیردولتی هوشمند سازی مدارس، کیفیت آموزشی خوب، استفاده از دبیران مجرب و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر را باید در مدارس خود ایجاد کنند و اصلی‌ترین موضوع مورد تأکید آموزش‌وپرورش در مدارس غیردولتی، افزایش کیفیت آموزشی خوب است. کیفیت آموزشی یکی از مسائل مهمی است که اگر در مدارس غیردولتی به‌خوبی وجود داشته باشد، باعث می‌شود تا ماندگاری دانش آموزان برای سال‌های آینده نیز در این مدارس افزایش پیدا کند در بعضی از مدارس غیردولتی گرگان تنها ۳۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که برای مؤسس آن سودآور نیست و روال زندگی او نیز با این‌ وجود به‌خوبی نمی‌گذرد اما مدارسی هم هستند که بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز دارد و این مسئله نشان‌دهنده کیفیت مطلوب آموزشی در آن مدرسه است.

* در سال گذشته بازرسی و نظارت بر مدارس غیردولتی استان گلستان به چه شکل بوده است؟

بازدیدهایی که از مدارس غیردولتی انجام می‌شود به دو صورت است. در اولین شکل بازدید، از طرف اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و ادارت شهرستان‌ها، کارشناسانی به مدارس می‌روند و به شیوه‌های گوناگونی از نحوه آموزش و تحصیل دانش آموزان بازرسی و نظارت می‌کنند؛ اما در دومین مورد از بازدید، کارشناسان اداره مدارس غیردولتی به همراه ادارات شهرستان‌ها از مدارس بازدید می‌کنند و علاوه بر این بازدیدها نیز برای بررسی و نظارت دقیق مدارس، ناظران ویژه مدارس غیردولتی هستند که به‌عنوان نیروی رسمی در آموزش‌وپرورش فعالیت نمی‌کنند بلکه از بازنشستگان آموزش و پروش هستند و با قراداد یک‌ساله با ما همکاری می‌کنند.

* نظارت و بازرسی بر مدارس غیردولتی بر چه اساسی انجام می‌شود؟

بر اساس بازه زمانی، آیتم‌های نظارت و بازرسی نیز متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در فصل تابستان برای بازدید از مدارس غیردولتی دو هدف اصلی نظارت بر شیوه ثبت‌نام و امتحانات را دنبال می‌کنیم؛ اما در فصل پاییز که مدارس دوباره باز می‌شود، نظارت بر ساماندهی دانش آموزان، کلاس‌بندی و ... در اولویت قرار دارد و بازرسین ما با چک‌لیست‌هایی که دارند بر مدارس نظارت می‌کنند و هر ۶ ماه آن را تحویل آموزش‌وپرورش می‌دهند تا عملکرد مدارس غیردولتی استان گلستان بر اساس آن بررسی و رتبه‌بندی می‌شوند. کار رتبه‌بندی مدارس ابلاغیه وزارت آموزش‌وپرورش نیست بلکه برای اولین بار در سال تحصیلی جدید در استان گلستان انجام می‌شود و امیدواریم با انجام این کار، عملکرد مدارس غیردولتی استان گلستان را بیشتر موردبررسی قرار دهیم و بتوانیم تا حدودی نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم. در سال جاری افزایش شهریه دانش آموزان در مدارس غیردولتی نیز بر اساس رتبه‌بندی صورت می‌گیرد؛ یعنی مدارسی که از رتبه بالاتری برخوردار باشند، شهریه بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

* در بازرسی‌های سال گذشته تخلفی در مدارس غیردولتی استان گلستان مشاهده شد یا خیر؟

دریافت شهریه بیش‌ازاندازه قانونی و شرایط غیرمعمول برای ثبت‌نام دانش‌آموز از بارزترین مسائلی بود که در نظارت و بازرسی ناظران ویژه ما مشاهده شد یا خانواده‌ها به ما گزارش کردند. آمار دقیقی از تخلقات سال گذشته مدارس وجود ندارد اما حدود هشت مورد تخلف توسط مدارس انجام شد. اولیاء دانش آموزان باید بیشتر به توصیه‌های آموزش‌وپرورش توجه داشته باشند و هر درخواستی توسط مدارس را انجام ندهند. برخی مسائل پشت پرده ای توسط مدیران مدارس و خانواده‌های دانش آموزان انجام می‌شود که غیرقانونی است اما در قرارداد بین مدرسه و خانواده دیده نمی‌شود. در زمان ثبت‌نام تنها شهریه مصوب مدرسه باید از دانش‌آموز گرفته شود و پرداخت هرگونه مبلغ اضافه غیرقانونی است که خانواده‌ها باید از این مسئله خودداری کنند. آموزش‌وپرورش با توجه به قوانین موجود با مدارس برخورد می‌کند. در ابتدا به مدارس متخلف تذکر داده می‌شود و اگر بازهم تخلفات همچنان ادامه پیدا کرد، آن‌ها را به شورای نظارت بر مدارس استان گلستان معرفی می‌کنیم که در این صورت حتی بعضی از مدیران مدارس از سمت خود عزل می‌شوند.

* شهریه مصوب شده برای مدارس غیردولتی استان گلستان در سال تحصیلی جدید به چه میزان است؟

شهریه دانش آموزان در مدارس ابتدایی از ۶۰۰ هزار تومان تا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، مدارس متوسطه اول از یک‌میلیون تومان تا دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و در مدارس متوسطه دوم از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در مدارس پیش‌دانشگاهی حداکثر تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. شهریه دانش آموزان بر اساس ساعت تحصیلی قانونی دانش آموزان در مدارسی یعنی از ساعت هفت صبح تا ۱۲ ظهر به همراه کلاس‌های فوق‌برنامه است. به‌طور مثال در مدارس ابتدایی آموزشگاهی می‌تواند حداقل شهریه یعنی یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را دریافت کند که حداقل ۳۱ ساعت کلاس فوق‌برنامه داشته باشد. در مدارس متوسطه اول نیز ۳۸ ساعت، مدارس متوسطه دوم ۴۲ ساعت و مدارس پیش‌دانشگاهی ۴۰ ساعت برای دریافت حداکثر شهریه باید کلاس‌های فوق‌برنامه برای دانش آموزان برنامه‌ریزی شود. بر اساس رتبه‌بندی مدارس، عملکرد مدارس در سال‌های گذشته، کیفیت آموزشی و برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه شهریه جداگانه برای هر مدرسه‌ای مصوب می‌شود.مدیران مدارس اجازه ندارند تا مبلغی کمتر یا بیشتر از آن را دریافت کنند و اگر این کار را انجام دهند، تخلف است و قطعاً با آن‌ها برخورد می‌شود

* آیا در حال حاضر در سطح استان گلستان مدرسه غیردولتی در حال احداث است یا خیر؟

متأسفانه خیر. در حال حاضر هیچ مدرسه غیردولتی در حال ساخت و احداث نیست اما بعضی از مدارس هستند که برای بهسازی مدرسه، کارهای تعمیراتی را انجام می‌دهند. به علت هزینه بالای ساخت‌وساز مدارس و همچنین قوانین موجود برای ساخت مدارس غیردولتی، تنها ۱۰ درصد از مدارس به‌عنوان مدرسه خریداری‌شده‌اند و ۹۰ درصد نیز اجاره‌شده‌اند و سپس در آن تغییراتی را به وجود آورده‌اند که به یک مدرسه تبدیل شود. بسیاری از افراد هستند که زمین را برای ساخت مدارس در اختیاردارند اما به دلیل نداشتن اعتبار لازم و وام، توانایی ساخت مدارس را ندارند. آموزش‌وپرورش اجازه کمک نقدی برای ساخت مدارس غیردولتی را ندارد اما هرساله وام‌های محدودی در اختیار مدارس قرار می‌گیرد که دو نوع وام احداث و تعمیرات است. در وام احداث حداکثر می‌توانیم ۱۰۰ میلیون تومان را به مؤسس مدرسه کمک کنیم که در سال تحصیلی گذشته دو بار این اتفاق در سطح استان رخ داد اما با این مبلغ نمی‌توان مدرسه‌ای را ساخت و اکثراً برای تکمیل مراحل انتهایی احداث مدرسه و یا تعمیرات استفاده می‌شود. وام‌هایی تعمیرات نیز تنها ۱۵ میلیون به مدارس تعلق می‌گیرد که بیشتر برای بهسازی امکانات و تجهیزات مدارس مورداستفاده قرار می‌گیرد.

* ثبت‌نام مدارس غیردولتی از چه تاریخی آغاز می‌شود؟

آغاز ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس غیردولتی مانند مدارس عادی است و بازهم تأکید می‌کنم که خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام تنها مبلغ خرید کتاب، بیمه و شهریه مصوب را به مدیر مدرسه پرداخت کنند و از دادن مبلغ دیگری به مدرسه خودداری کنند. در هر مدرسه‌ای یک بنر نوشته از سوی آموزش‌وپرورش نصب‌شده است که در آن مبلغ شهریه مصوب آن مدرسه آورده شده و خانواده‌ها می‌توانند با خواندن بنر، از شهریه مصوب مدرسه آگاه شوند. همچنین والدین خانواده‌ها می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی مدارس غیردولتی آن را از طریق شماره تلفن‌های ۰۱۷۳۲۶۲۰۶۱۴، ۰۱۷۳۲۶۲۰۸۲۲ و ۰۱۷۳۲۶۲۱۰۴۴ به ما اطلاع دهند تا برخوردهای قانونی با مدارس متخلف صورت بگیرد.

کد خبر 3693363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha