۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳

آیت الله میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن مطرح کرد:

ویژگی‌های خردمندان ازمنظرقرآن/مقاومت وتدبیر ۲رکن مهم در مسئله صبر

ویژگی‌های خردمندان ازمنظرقرآن/مقاومت وتدبیر ۲رکن مهم در مسئله صبر

خرم آباد- نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد دو رکن مهم در مسئله صبر را مقاومت و باتدبیر عمل کردن دانست و گفت: نماز بالاترین شکر خدا و سبب دوری انسان از گناه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه دوشنبه در بیستمین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان موضوع آیه ۲۲ سوره رعد را صفات و ویژگی های اولوالالباب (خردمندان) دانست و اظهار داشت: نشانه های اولوالالباب وفای به عهد وپیمان الهی، پایبندی به پیوندهایی که خداوند به آن ها دستور داده، داشتن خشیت از پروردگار و ترس از سختی حساب روز قیامت است.

وی با بیان اینکه آیه ۲۲ سوره رعد نیز به چهار ویژگی دیگر انسان های عاقل اشاره می کند، افزود: در این آیه «والذین صبروا ابتغاء وجه ربهم و اقاموا الصلاه و انفقوا مما رزقناهم سرا وعلانیه و یدرءون بلحسنه السیئه اولئک لهم عقبی الدار» معنای عبارت «والذین صبروا ابتغاء وجه ربهم» کسانیکه برای خشنودی خدا صبر و استقامت می کنند بوده لذا پنجمین ویژگی انسان های عاقل داشتن صبر و مقاومت برای خشنودی خداوند است.

مقاومت و تدبیر دو رکن مهم در مسئله صبر

این مفسر قرآن با بیان اینکه صبر به معنای تحمل مشکلات نبوده بلکه به معنای پایداری و استقامت است، اضافه کرد: هنگامیکه برای انسان مشکلی پیش آمد و در مقابل ظالم قرار گرفت باید ایستادگی کرده و به موقع و سنجیده عمل کند نه اینکه فرد انفعال نشان داده و ظلم پذیر باشد.

آیت الله میرعمادی دو رکن مهم در مسئله صبر را مقاومت و باتدبیر و سنجیده عمل کردن دانست و بیان داشت: مطابق نظر علما مقاومت، ایستادگی، از مشکلات نهراسیدن و از سرزنش سرزنش کنندگان باکی نداشتن معنای صبر بوده و همچنین به نظر آن ها در مسئله صبر باید با تدبیر و درایت و بسیار سنجیده عمل کرد.

وی گفت: در عبارت «والذین صبروا ابتغاء وجه ربهم» مقصود از «ابتغاء وجه ربهم» مقاومت کردن برای خشنودی خداوند بوده نه برای هوای نفس و کلمه «ابتغاء» به انگیزه صبر اشاره دارد، لذا در مسئله صبر برخی افراد انگیزه هایی غیر از خشنودی خداوند دارند مثلا برای جلب توجه مردم، لجاجت، ریاکاری، تعصب و ... صبر می کنند که این صبر و ایستادگی آن ها اجر و پاداشی ندارد.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در روایات و منابع دینی ما صبر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده به‌طوریکه در کنار بصیرت آمده است، عنوان کرد: این امر نشان می دهد که مقاومت و ایستادگی ارزش دارد که همراه با بصیرت باشد.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات از سوی بعضی افراد آب به آسیاب دشمن ریختن بوده و این امر ناشی از عدم بصیرت آن هاست، افزود: در دوران دفاع مقدس گاهی شاهد بودیم که به دلیل سنجیده عمل نکردن برخی افراد عملیات لو می رفت یا به‌خاطر به موقع اقدام نکردن، دشمن جایگاه رزمندگان را می‌فهمید.

نماز بالاترین شکر خدا و سبب دوری انسان از گناه و آلودگی است

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه خداوند در دوجای قرآن می فرماید «و استعینوا بالصبر و الصلاه» یعنی از صبر و نماز کمک بگیرید، اظهار داشت: ما چقدر در حل مشکلات خود از صبر و نماز کمک می گیریم در حالیکه خداوند با صابرین است و اجر و پاداش آن ها را بی شمارش می دهد.

آیت الله میرعمادی ششمین ویژگی انسان های عاقل در سوره رعد را اقامه و برپا کردن نماز دانست و گفت: برپا داشتن نماز یعنی رعایت آداب، شرایط، حدود و دستورات نماز، لذا اگر کسی نماز را با شرایط و حدود خاص به‌جا آورد می گویند نماز به پا داشته است.

وی با بیان اینکه نماز بالاترین شکر خدا و سبب دوری انسان از گناه و آلودگی هاست، افزود: شخص عاقل وقتی مشمول نعمت های الهی قرار گیرد او را شکر می گوید و شکر نعمت های الهی آن است که انسان نماز بخواند.

انفاق در راه خدا و دفع بدی ها به خوبی ها از نشانه های اولوالباب

 نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد هفتمین ویژگی انسان های عاقل مطابق عبارت «و انفقوا مما رزقناهم سرا وعلانیه» آیه ۲۲ سوره رعد را انفاق در پنهان و آشکار دانست و عنوان کرد: در اکثر آیات قرآن نماز همراه با زکات یا انفاق آمده است که این همراهی این پیام را می رساند که نماز پیوند انسان با خدا بوده اما زکات و انفاق پیوند انسان با مردم است لذا خداوند هم پیوند انسان با خود و هم پیوند انسان ها با یکدیگر را دوست دارد.

آیت الله میرعمادی به نحوه انفاق در راه خدا اشاره کرد و افزود: گاهی اوقات برای جلوگیری از ریا و تظاهر و حفظ آبروی فرد انفاق پنهانی لازم بوده اما در برخی جاها انفاق باید علنی باشد تا افراد دیگر نیز به انجام این کار خیر تشویق  شوند.

وی ادامه داد: تعبیر قرآن از انفاق چند قسم بوده به‌طوریکه گاهی قرآن می فرماید از هرچه که کسب کردید انفاق کرده و گاهی می فرماید از آنچه ما به شما روزی دادیم انفاق کنید و در جای دیگر به ایثار در انفاق اشاره کرده و می فرماید از آنچه که خود آن را دوست دارید انفاق کنید.

این مفسر قرآن هشتمین ویژگی انسان عاقل مطابق عبارت «و یدرءون بلحسنه السیئه» را دفع بدی ها به خوبی ها دانست و گفت: انسان عاقل اگر کار بدی انجام داد آن را فورا جبران می کند بطوریکه گناه را با توبه، منکر را با معروف، ظلم را با عفو، عذاب و بلا را با صدقه، قهر را با آشتی و صله رحم و ولایت طاغوت را با ولایت امر جبران می کنند.

کد خبر 3696757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha