۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰

ویژه سفر رئیس جمهور به کرمانشاه /۳؛

پالایشگاه آناهیتا میزبان دولت/ امید به تکمیل پروژه کم است

پالایشگاه آناهیتا میزبان دولت/ امید به تکمیل پروژه کم است

کرمانشاه- پالایشگاه آناهیتا به‌عنوان یک پروژه ملی در استان کرمانشاه که می تواند نقش مهمی در توسعه استان و همچنین اشتغال‌زایی داشته باشد با گذشت ۱۰ سال از زمان تصویب همچنان در ابتدای راه است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: وجود پروژه‌های نیمه‌کاره را می‌توان به‌عنوان یکی از معضلات استان کرمانشاه نام برد، پروژه‌های خرد و کلانی که به دلیل نبود اعتبار بر روی زمین‌مانده یا به‌کندی به‌پیش می‌روند و درگذر زمان پیر می‌شوند.

وجود یک هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه‌کاره در کرمانشاه نیازمند اعتباری بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است که با اعتبارات محدود دولتی برای تکمیل آن‌ها به زمان زیادی نیاز است.

فراهم کردن شرایط برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام و ایجاد تسریع درروند اجرای آن‌ها می‌تواند از عوامل مهم و مؤثر در اشتغال‌زایی و کاهش معضل بیکاری استان باشد.

اجرای پروژه‌های عمرانی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه می‌توان از آن نام برد، نیازمند استفاده از توان‌بخش دولتی و خصوصی است که به نتیجه رساندن آن‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه جامعه خواهد داشت.

برخی پروژه‌های کلان در استان کرمانشاه هستند که با توجه به وضعیت این استان نیازمند توجه جدی دولت برای به نتیجه رسیدن هستند، پالایشگاه آناهیتا ازجمله این پروژه‌ها است که به‌عنوان یکی از اولویت‌ها در سفر هیئت دولت مطالبه خواهد شد.

پالایشگاه آناهیتا باگذشت ۱۰ سال از تصویب همچنان در ابتدای راه است

پالایشگاه آناهیتا در سال ۸۵ و باهدف تأمین نیاز فرآورده‌های نفتی منطقه غرب کشور، ایجاد اشتغال، محرومیت‌زدایی و نیز نیم‌نگاهی به صادرات در سفر هیئت دولت به تصویب رسید و پس‌ازآن در دی‌ماه همان سال مصوبه  هیئت دولت برای احداث پالایشگاه با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز صادر شد.

پس از تصویب طرح نیز مطالعات و کارهای مقدماتی نظیر خرید زمین و انعقاد قرارداد با شرکت‌های مهندسی صورت می‌گیرد و طراحی پایه و بنیادی پروژه آغاز می‌شود.

در آبان ماه سال ۸۷ نیز با انجام کارهای تسطیح، خاک‌ریزی و  حصار کشی عملیات اجرایی پروژه به شکل جدی آغاز شد، اما در سال ۸۸ بود که به دلیل عدم تأمین مالی از سوی سهامداران پروژه به‌صورت کامل تعطیل و بر اساس تصمیم هیئت‌مدیره قراردادهای منعقدشده پایان داده شد.

بعد از سال ۸۸ نیز اقداماتی نظیر تغییر سهامداران صورت گرفت، اما روند اجرای پروژه تغییری نکرد و بدون پیشرفتی بر روی زمین ماند.

»آناهیتا» تنها پالایشگاه نفت خام در دست احداث کشور

پالایشگاه آناهیتا که مورد تأکید رهبر انقلاب در سفر ایشان به استان کرمانشاه در مهرماه سال ۹۰ نیز هست، تا پایان دولت دهم به‌صورت متوقف باقی‌مانده و تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکل تأمین مالی آن ناکام می‌ماند.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر مدیرعامل و سهامداران و از سوی دیگر به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام‌شده برای تأمین مالی بخش اعظم این طرح از طریق صندوق توسعه ملی، امتیازاتی نظیر تغییر سهم صندوق توسعه ملی در تأمین مالی این طرح از ۷۰ به ۸۵ درصد و افزایش مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات از ۶ سال به ۸‌ سال نیز برای آن گرفته شد.

از سوی دیگر نیز اقداماتی با حمایت نمایندگان استان کرمانشاه و تلاش مدیران این پالایشگاه صورت گرفت تا جذابیت اقتصادی این پروژه برای سهامداران بیشتر شود و بهانه غیراقتصادی بودن تأمین مالی آن توسط سهامداران کم‌رنگ شود.

وزارت نفت نیز که احداث پالایشگاه آناهیتا را به‌عنوان تنها پالایشگاه نفت خام کشور در اولویت کاری خود قرار داده بود، با تخفیف ۱۰ درصدی دربهای نفت خام تحویلی به این پالایشگاه به مدت ده سال پس از بهره‌برداری موافقت کرد، ضمن اینکه این وزارتخانه موافقت کرد که هزینه احداث خط لوله تحویل خوراک نفت خام به این پالایشگاه را بپردازد.

پس‌ازآن نیز قرارداد مطالعات طراحی پایه‌بار دیگر فعال و در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ تکمیل شد و بعدازآن با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در شهریورماه سال ۹۴ بار دیگر عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.

حال باگذشت ۱۰ سال از زمان تصویب و ۵ سال از زمان مقرر برای راه‌اندازی پروژه پالایشگاه آناهیتا به‌عنوان تنها پالایشگاه نفت خام در دست احداث کشور، همچنان در مراحل ابتدایی ساخت قرار داشته و توقف‌های چندساله آن را به‌نوعی در ابتدای راه قرار داده است.

پروژه آناهیتا بودجه‌ای نیست و گشایشی است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص «اهمیت پروژه آناهیتا به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی استان و  اینکه آیا جزو پیشنهادها در سفر دولت به استان کرمانشاه خواهد بود؟» گفت: در جلسه‌ای که روز گذشته با آقای نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشتیم پیشنهاد این پروژه را به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی استان دادیم.

عبدالرضا مصری افزود:  پروژه آناهیتا بودجه‌ای نیست و گشایشی است که یا به‌وسیله فاینانس یا به‌وسیله اعتبارات بانک صنعت و معدن از طریق صندوق توسعه مقدور خواهد شد و ما از دکتر نوبخت خواهش کردیم که یک توجه جدی به پروژه آناهیتا صورت بگیرد.

مدیرعامل جدید پالایشگاه فرد توانمندی است

وی در خصوص علل تأخیر در اجرای این پروژه نیز گفت: بحث وزیر نفت تاکنون این بود که مدیرعامل آناهیتا پروژه مند و اجرایی نیست و کسی که هم‌اکنون خود ایشان برای مدیرعاملی آناهیتا منصوب کرده‌اند فردی توانمند است و با توجه به تأکیدات خود ایشان مبنی بر توانمندی مدیرعامل جدید و اینکه تائید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیئت‌مدیره صندوق بازنشستگان و تأمین اجتماعی را دارد، امیدواریم حالا که این فرد مورد تائید خود را منصوب کرده‌اند و بنده هم ایشان را تائید می‌کنم وزیر نفت کمک کنند که پروژه آناهیتا هر چه زودتر عملیاتی شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدیرعامل جدید کسی است که پالایشگاه آبادان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی کرده و مورد تشویق مقام معظم رهبری هم قرارگرفته است و فرد توانمندی است، لذا با توجه به این موضوع انتظار داریم پروژه آناهیتا هر چه زودتر عملیاتی و به بهره‌برداری برسد.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مهم‌ترین خواسته ما از دولت است

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام را به‌عنوان مهم‌ترین خواسته‌ها از هیئت دولت عنوان کرد.

حسن سلیمانی تصریح کرد: با توجه به وضعیت دولت و محدودیت منابع مالی باید تلاش کنیم طرح‌های کلنگ زنی شده در سال‌های گذشته را به اتمام برسانیم.

وی همچنین بر تکمیل طرح‌های مصوب در سفر رهبری به استان تأکید کرد و افزود: تأمین سرمایه در گردش از طریق ارائه تسهیلات برای واحدهایی که نیمه‌تمام هستند و همچنین سرمایه‌گذاری اقتصادی ازجمله مطالبات  ما از رئیس‌جمهور است.

سلیمانی گفت: راه‌اندازی پالایشگاه آناهیتا که می‌تواند در اشتغال‌زایی استان تأثیرگذار باشد از این مطالبات است.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع  تلاش بر این است که مصوبات سفرهای قبلی به استان به نتیجه رسیده و مردم اثرات آن را ببینند.

پالایشگاه آناهیتا یکی از مطالبات اصلی مردم استان کرمانشاه است

استاندار کرمانشاه نیز در دیداری که امسال با عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور داشت، کرمانشاه را به‌عنوان یکی از استان‌های نفت‌خیز و باسابقه طولانی در خصوص صنعت نفت معرفی کرد و خواستار توجه بیشتر بر روند ساخت پالایشگاه آناهیتا شد.

اسدالله رازانی گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد استان و نیز ایجاد اشتغال بگذارد پالایشگاه آناهیتا است که باوجود اقدامات اولیه‌ای که برای آن صورت گرفته اما متأسفانه روند ساخت آن به‌کندی پیش می‌رود که باید به‌صورت ویژه پیگیری و موردحمایت قرار بگیرد.

در این دیدار کاظمی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور نیز با اشاره به اهمیت استان کرمانشاه طرح پالایشگاه آناهیتا را از طرح‌های مهم در غرب کشور عنوان کرد.

وی گفت: مشکلاتی در مسیر ساخت این طرح که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان نیز است وجود دارد که قابل‌حل است و با پیگیری‌هایی که انجام خواهیم داد امیدواریم روند ساخت آن ادامه و مردم از آن بهره‌مند شوند.

پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای ۱۲ هزار نفر در زمان بهره‌برداری از پالایشگاه

به گزارش مهر، ظرفیت پایین پالایشگاه موجود استان و عدم تولید فرآورده‌های موردنیاز، فرسودگی و لزوم تعویض و تغییرات بنیادی در پالایشگاه موجود، لزوم تأمین نیاز منطقه به فرآورده‌های نفتی با توجه به روند رو به افزایش فرآورده‌های نفتی در منطقه که تا سال ۱۴۰۳ نیاز ما افزون بر ۱۱۲ هزار بشکه در روز خواهد بود ازجمله دلایل توجیهی احداث پالایشگاه است.

همچنین تولید فرآورده‌های نفتی مطابق مشخصات کیفی روز euro-v حدود ۲۵ میلیون لیتر در روز، جلوگیری از خام فروشی و تبدیل نفت خام سنگین به فرآورده‌های باارزش افزوده بیشتر، ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری استان و منطقه غرب، توسعه صنایع پایین‌دستی و رونق اقتصادی صنایع استان از دیگر اهداف احداث پالایشگاه آناهیتا است.

پیش‌بینی می‌شود در زمان احداث پروژه و بهره‌برداری از آن برای حدود ۱۲ هزار نفر در استان اشتغال‌زایی ایجاد شود.

کد خبر 3706151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha