۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۴

حق آبه مردم ورامین پشت سد ماملو؛

انتظار تلخ کشاورزان/حقآبه‌ای که کشاورزی ورامین را متحول می‌کند

انتظار تلخ کشاورزان/حقآبه‌ای که کشاورزی ورامین را متحول می‌کند

استان تهران- به گفته مسئولان، حق آبه مردم دشت ورامین که مستند به اسناد مالکیت زمین‌های کشاورزی آن‌هاست، در پشت سد ماملو مانده است و تحویل آنها نمی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-سید محمدحسن محمودی: دشت ورامین را باید قطب کشاورزی و تولید محصولات این حوزه در استان تهران نامید.

وجود ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در دشت ورامین، ظرفیت کم‌نظیری را در اختیار برنامه ریزان این حوزه قرار می‌دهد تا ورامین را به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناطق کشاورزی ایران  تبدیل کند ولی علیرغم همه ظرفیت‌های ورامین در حوزه کشاورزی، این شهرستان با مشکل کمبود منابع آبی مواجه بوده و این در حالی است که حق آبه این منطقه از سد ماملو نیز به کشاورزان به‌صورت اصولی داده نمی‌شود.

سدی که نیازهای کشاورزان ورامینی را تأمین نکرده است

کلنگ احداث سد ماملو در سال ۷۶ باهدف تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه ورامین، پاکدشت و جنوب تهران بر زمین خورد اما باگذشت چند سال از افتتاح این سد و علیرغم اهداف اولیه آن، حق آبه کشاورزان ورامینی آن‌طور که بایدوشاید داده نمی‌شود.

سد ماملو که بر اساس آمارهای ارائه‌شده، ۲۵۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد، می‌تواند بسیاری از نیازهای کشاورزان ورامینی را تأمین کرده و این منطقه را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محصولات کشاورزی ایران تبدیل کند.

طی سال‌های اخیر کشاورزان و مسئولان ورامینی نسبت به عدم اختصاص حق آبه ورامین از سد ماملو اعتراضات فراوانی داشتند اما همچنان این مطالبه به نتیجه نهایی نرسیده است.

آب موردنیاز کشاورزان ورامین تأمین شود

مجتبی تاجیک فعال حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود منابع آبی در ورامین اظهار داشت: دشت ورامین می‌تواند در حوزه کشاورزی بدرخشد و محصولات تولیدی این منطقه در بازارهای داخلی و خارجی طرفداران بی‌شماری پیدا کند.

وی افزود: امروز مشکل کمبود آب سبب شده تا از ظرفیت‌های شهرستان ورامین در حوزه کشاورزی به‌درستی استفاده نشود و تا زمانی که حق آبه کشاورزان این منطقه از سد ماملو تحویل داده نشود، نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

تاجیک بیان داشت: انتقال آب از تصفیه‌خانه جنوب تهران نیز به ورامین بسیار محدود است و وعده‌های داده‌شده برای تأمین آب موردنیاز کشاورزان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

وی با اشاره به این نکته که کشاورزان ورامینی آماده تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی منطقه هستند، بیان داشت: کشاورزان ورامینی آمادگی دارند که در صورت تأمین آب موردنیاز برای کشت محصولات، اراضی بیشتری را زیر کشت برده و زمینه رونق و توسعه اقتصادی منطقه و استان تهران را فراهم آورند.

از طرف دیگر طی سال‌های اخیر قرار بود که جبران و تأمین آب کشاورزی دشت ورامین از طریق تصفیه‌خانه جنوب تهران انجام گیرد که خط انتقال آب این تصفیه‌خانه به ورامین نیز محدود است.

حق آبه مردم ورامین پشت سد ماملو نگه‌داشته شده است

کمبود منابع آبی در ورامین و عدم تأمین حق آبه کشاورزان منطقه سبب شد تا طی روزهای اخیر، سید حسین نقوی حسینی در نامه‌ای به وزیر نیرو، خواستار توجه جدی به مشکلات کشاورزان شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در نامه خود به وزیر نیرو نوشت که دشت ورامین قطب کشاورزی استان تهران شامل شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا و بزرگ‌ترین بخش استان تهران یعنی بخش جوادآباد می‌شود و به‌شدت نیازمند آب است.

پروژه‌ای که قرار بود سه ماه اجرایی شود

وی در این نامه تأکید کرد که حق آبه مردم دشت ورامین که مستند به اسناد مالکیت زمین‌های کشاورزی آن‌هاست، در پشت سد ماملو نگه‌داشته شده و دولت برای جبران و تأمین آب کشاورزی دشت ورامین اقدام به احداث تصفیه‌خانه جنوب تهران کرد و اکنون تصفیه‌خانه احداث‌شده، ولی خط انتقال محدود است که به همین دلیل برای خط دوم انتقال آب تصفیه‌خانه جنوب تهران به دشت ورامین با لوله‌گذاری طراحی و توسط حضرتعالی کلنگ اجرای آن حدود سه سال قبل زده شد، اما هنوز اجرانشده است، درحالی‌که قرار بود سه‌ماهه پروژه اجرا شود.

چیت چیان وزیر نیرو نیز پس از نامه نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، دستور پیگیری لازم برای تأمین تسهیلات این پروژه را از طریق بانک کشاورزی صادر کرد.

کمبود آب ضربات جبران‌ناپذیری را به کشاورزی ورامین می‌زند

محمد وصال پور رییس شورای اسلامی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عدم تأمین حق آبه کشاورزان ورامینی از سد ماملو اظهار داشت: درحالی‌که کشاورزان ورامینی با کمبود منابع آبی روبرو هستند، حق آبه این شهرستان از سد ماملو داده نمی‌شود.

وی با اشاره به این نکته که مستندات لازم در زمینه حق آبه کشاورزان ورامینی از سد ماملو وجود دارد، افزود: درحالی‌که مستندات لازم درباره حق کشاورزان ورامینی از سد ماملو وجود دارد اما شاهد عدم تأمین آب موردنیاز کشاورزان منطقه هستیم.

کشاورزی ورامین می‌تواند کلید توسعه شهرستان باشد

وصال پور با تشریح مشکلات کشاورزان ورامینی برای کشت و برداشت محصولات خود بیان داشت: امروز کشاورزان با کمبود منابع آبی روبرو هستند و همین امر ضربات جبران‌ناپذیری را به کشاورزی ورامین می‌زند.

رییس شورای اسلامی شهرستان ورامین یادآور شد: کمبود منابع آبی سبب شده تا از همه ظرفیت و پتانسیل شهرستان ورامین در حوزه کشاورزی استفاده نشود، درحالی‌که کشاورزی این منطقه می‌تواند کلید توسعه شهرستان باشد.

وی ادامه داد: ما همچنان منتظر وعده‌های داده‌شده و تأمین حق آبه کشاورزان ورامینی هستیم.

دستور وزیر نیرو برای تأمین تسهیلات پروژه خط دوم انتقال آب تصفیه‌خانه جنوب تهران

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به رایزنی و مکاتبات انجام‌گرفته برای تأمین حق آبه کشاورزان دشت ورامین اظهار داشت: امروز دشت ورامین از استعداد و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است اما کمبود منابع آبی کشاورزان را رنج می‌دهد.

وی افزود:به‌منظور تأمین منابع آبی موردنیاز کشاورزان و تخصیص حق آبه کشاورزان منطقه، رایزنی و مکاتبات متعددی طی سال‌های اخیر انجام‌شده است.

نقوی حسینی با اشاره به مکاتبه خود با وزیر نیرو طی روزهای اخیر ادامه داد: طی روزهای اخیر در نامه‌ای به وزیر نیرو مشکلات موجود در حوزه تأمین منابع آبی حوزه کشاورزی منطقه بیان شد.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وزیر نیرو نیز دستور تأمین تسهیلات برای انجام پروژه خط دوم انتقال آب تصفیه‌خانه جنوب تهران را داد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد حل مشکلات این حوزه باشیم.

به هر ترتیب کشاورزی ورامین تشنه آب است و بدون تردید تأمین منابع آبی موردنیاز کشاورزان منطقه و دادن حق آبه مردم ورامین از سد ماملو و تسریع در احداث پروژه خط دوم انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران، می تواند کمک موثری را در بهبود وضعیت موجود کند.

کشاورزان، مسئولان و مردم دشت ورامین منتظرند تا ببینند که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، چه اقدامی برای حل مشکلات حوزه کشاورزی قطب کشاورزی استان تهران می شود.

کد خبر 3707443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha