کارگردان این نمایشنامه خوانی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: نمایشنامه «سعادت لرزان مردمان تیره روز» که نویسنده آن علیرضا نادری است با هدایت امیر علی محمودی و نقش خوانی مریم میان دور ، فخری امامی، امیرعلی محمودی، فرهاد ارشاد، آرزو کیانی، فرشید رفیعی و نیلوفر رزمجو، ۲۳تیر ماه جاری ساعت ۱۸:۳۰ در کافه کتاب فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به اجرا گذاشته می شود.
امیرعلی محمودی عنوان کرد: نمایشنامه مذکور که شرح صحنه خوان آن سمیرا متین نژاد است آدمهایی را حکایت می کند که به انتهای خط رسیده اند و شاید هم مرگ برایشان نعمتی است. همه آدم های نمایش رنج کشیده اند و ما تنها شاهد یک روز از رنج این آدم ها هستیم.
وی که هدایت این نمایشنامه خوانی را برعهده دارد توضیح داد: در این نمایشنامه؛ نوع نگاه علیرضا نادری ما را به شدت درگیر زندگی این نوع آدم ها میکند و در رنج و غم انها شریک پدر خانواده از خدا تقاضای مرگ میکند و پسر به مرگ میرسد. این تقابل مرگ و زندگی مهمترین مایه نمایش است. در حالی که در خانه دائم از مرگ سخن به میان می آید در خانه کناری صدای موسیقی عروسی بلند است عروسی که در انتها به پوچ بودن ان نیز پی میبریم.
محمودی با اشاره به اینکه «سعادت لرزان مردمان تیره روز» در سال ۱۳۶۸ نوشته شده است، یادآور شد: این نمایشنامه چکیده دوران خود و بسیاری از مساِئل مطرح شده در اثر معظل روشنفکران هم است و فقط مربوط به مشکلات خانواده و طبقه عنوان شده مد نظر نیست. نمایشنامه قطعه بریده شده ناتورالیستی است. فضای خاص این اثر چکیده جامعه ای است که در ان زیسته ایم این متن اثری است که خودش خودش را تحلیل میکند و نیاز به تحلیل و تفسیر ندارد.
هدایت کننده این نمایشنامه خوانی ادامه داد: چیزی که در این اثر توجه را جلب می کند این بود که چیزی به عنوان شخصیت اصلی در اثر نمی بینیم که دیگر شخصیت ها به واسطه آن دیده شوند بلکه همگی پیش برنده قصه هستند.
محمودی عنوان کرد: نمایشنامه بسیار خواندنی است و قصه محکمی دارد شخصیت ها سرجای خود قرار دارند و شخصیت پردازی متفاوت است. به جرات میتوان این متن را یکی از بهترین نمایش نامه های ایرانی نام برد.
وی اشاره کرد: نویسنده اثر علیرضا نادری همه چیز را بسیار دراماتیزه نگاه میکند و در واقع تصویری که ارائه میدهد حاصل برداشت های خود از جامعه است شخصیت ها دارای ابعاد پیچیده هستند در حالی که ساده بنظر می آیند. و در یک جمله باید گفت «سعادت لرزان مردمان تیره روز»بخشی از زندگی است که در واقعیت پیرامون ما اتفاق افتاده است.
محمودی درخصوص نمایشنامه خوانی این اثر، گفت: نمایشنامه خوانی رویکرد جدیدی در تاتر جهان و به تبع ان ایران است نمایشنامه خوانی را میتوان گونه ای از اجرا دانست ؛در نمایشنامه خوانی بر خلاف نمایش صحنه ای ما با بیننده طرف نیستیم بلکه باید نمایش را با بیان برای مخاطب به تصویر بکشیم ودر واقع دومین ابزار بازیگری یعنی بدن از بین رفته است که یقینا نیاز به القای حس از طریق صداست و بازیگر باید توانایی ان را به خوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: میتوان بهترین تعریف از نمایش نامه خوانی را در کلام دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی بیان کرد: «خوانش صحیح نمایش نامه هایی نو نوشته در حضور مخاطب خاص توسط بازیگران ویا شخص نویسنده بدون استفاده از امکانات و تمهیدات اجرای نمایش». اما به تکرار خواندن نمایشنامه ای که به اجرا رفته نیز خالی از لطف نیس چراکه باید پذیرفت در روزگاری که فرصت مطالعه به خود نمیدهیم شنیدن یک اثر را باید غنیمت شمرد.
این سومین اثر از گروه هنری تاتر "دیگر" بعد از نمایشنامه های «بدون خداحافظی» و «مجردها» است که در چهارشنبه های تئاتر خوانش می شود.
نظر شما