۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹

تحول در رابطه واشنگتن-مسکو؛

تلاش برای بهبود همکاری نظامی–اطلاعاتی در دیدار ۳ساعته پوتین و کری

تلاش برای بهبود همکاری نظامی–اطلاعاتی در دیدار ۳ساعته پوتین و کری

لزوم افزایش فشار بر گروه های تروریستی به ویژه جبهه النصره از محورهای دیدار رئیس جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه آمریکا بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در دیداری سه ساعته که در کاخ کرملین صورت گرفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه میزبان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود تا با وی درباره بهبود همکاری های نظامی – اطلاعاتی دو کشور در میدان عملیاتی سوریه و در جنگ با داعش و القاعده، صحبت کند.

پوتین در آغاز این دیدار با اشاره به آخرین مکالمه تلفنی که با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود داشت، از اطمینان خاطر به تمایل صادقانه طرفین نه تنها به پیگیری روند جاری بلکه حصول نتیجه مطلوب سخن گفت و خطاب به کری اظهار امیدواری کرد که دستاورد نشست فی مابین مشاوره ای باشد که وی می تواند در مقام وزیر امور خارجه آمریکا به شخص اوباما در زمینه پیشرفت های به دست آمده و ممکن بدهد.

در این میان، کری نیز تاکید کرد که بدون برداشتن گام های سریع و ملموس، بی شک تلاش های دیپلماتیک برای خاتمه دادن به جنگ راه به جایی نخواهد برد.

وی بار دیگر این ادعا که گروه های حامی دمشق به دفعات آتش بس را نقض کرده اند، مطرح و در عین حال بر لزوم افزایش فشار بر داعش، جبهه النصره و گروه های وابسته به القاعده تاکید کرد.

لازم به ذکر است که دیروز پنجشنبه، روزنامه «واشنگتن پست» با افشای سندی هدف سفر کری به مسکو را تلاش برای افزایش همکاری های اطلاعاتی در زمینه شناخت رهبران، کمپ های آموزشی و خطوط انتقال مهمات جبهه النصره عنوان کرده بود.

طبق این سند، حمله علیه این اهداف از سوی جنگنده های آمریکایی و روسی انجام شده و هماهنگی های بیشتر نیز از طریق یک گروه اجرایی مستقر در حوالی «امان» پایتخت اردن صورت می گیرد.

چنانچه این سند صحت داشته باشد، شاهد چرخش بزرگی در روابط پنج ساله واشنگتن – مسکو از زمان آغاز بحران سوریه خواهیم بود.

کری تاکنون اظهارنظری در این خصوص ارائه نداده است و کاخ کرملین هم می گوید علیرغم دید مثبتی که نسبت به همکاری با آمریکا در زمینه سوریه دارد، تا اعلام نظر واشنگتن در مورد این اسناد منتظر خواهد ماند.

کد خبر 3713847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha