۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۵

پژوهشگر ادبیات فارسی:

ادب و تواضع موجب ماندگاری هنرمند می شود

ادب و تواضع موجب ماندگاری هنرمند می شود

قزوین- پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: ادب و تواضع و رفتار توام با خلوص و صداقت و مردمی بودن موجب ماندگاری آثار و شخصی یک هنرمند در جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم سالگرد درگذشت فرشاد نادری نیا، سرپرست اسبق حوزه هنری قزوین سه شنبه شب به همت حوزه هنری قزوین و اداره کل امور کتابخانه های عمومی استان با حضور خانواده وی، محسن قاسمی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، محمد علی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهدی رمضانی مدیرکل امور کتابخانه های عمومی  استان و جمعی از استادان و هنرمندان در سینما بهمن برگزار شد.

در این برنامه قاسم انصاری پژوهشگر ادبیات فارسی، عرفان و تصوف با بیان خاطراتی از مرحوم نادری نیا از برگزار کنندگان مراسم تقدیر کرد و گفت: نادری نیا در طول عمر خود بسیار سریع پیشرفت کرد و به موفقیت رسید.

انصاری تصریح کرد: ادب، تواضع و عاطفه در رفتار انسانی و کلام شیرین فرشاد نادری نیا مهمترین خصایص اخلاقی وی بود.

رضا سمیع زاده استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز در ادامه این مراسم گفت: آنچه ما را از مرگ این انسان وارسته متاثر کرد عزت و عظمت، خوبی و پاک نهادی وی بود اما تقدیر الهی این شخصیت را از ما گرفت.

سمیع زاده اظهارداشت: ادب، تواضع و فروتنی از خصوصیات مرحوم نادری نیا بود و با تمام احساسات و عواطف عقل وی بر احساسش غتسلط داشت.

سید اسماعیل قافله باشی حافظ پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز با اشاره به سابقه طولانی آشنایی با نادری نیا، ملایمت اخلاقی را از مهم ترین ویژگی های وی دانست و گفت: تربیت چنین انسانی که مدارج والای علمی و فرهنگی و اخلاقی را یکجا در خود داشته و اهل ادب و تواضع بوده است به خانواده وی جای تبریک دارد.

وی افزود: این خصوصیات والای اخلاقی حتی پس از مرگ وی اثار محسوس تری دارد و امروز پس از گذشت یک سال از فقدانش تنها خوبی از وی به یادگار مانده است.

قافله باشی ادامه داد:۱۶ سال پیش وقتی فرشاد نادری نیا برای اولین بار پیشنهاد تشکیل محفل شعری داد پس از مذاکراتی که انجام شد و به تایید مسئولان وقت رسید این جلسه شعر پا گرفت و اکنون پس از ۱۶سال همچنان ادامه دارد که این ماندگاری بخاطر نیت پاک آن مرحوم بود.

رئیس حوزه هنری قزوین نیز در ادامه این مراسم با گرامیداشت یاد مرحوم فرشاد نادری نیا گفت: پاره ای از آثار و یادگارهای وی درحوزه هنر، موسیقی و ادبیات به دست ما رسیده که ارزشمند و بابی برای معرفت و شناخت این شخصیت از دست رفته است.

علی هوشمندی افزود: در گذر زمان که همواره عده ای به بوته فراموشی سپرده می شوند، برپایی مراسم یادبودوگرامیداشت شاید نقش موثری در زنده نگه داشتن یاد و نام و خصال نیکوی آنان و انتقال آن به نسل های بعدی داشته باشد.

وی اضافه کرد: مرحوم نادری نیا در طول عمر کوتاه اما پربار خود همواره در راستای کرامت انسانی قدم بر می داشت و خود نیز نمونه والای کرامت انسانی بود.

حمید عابدی ها نیز در این مراسم گفت: نوع نگرش به مرگ در زندگی اثر گذار است و امروز که در مجلس انسانی چون نادری نیا شرکت داریم باید نگرش ما را با پیش از شرکت در این مجلس متفاوت کند.

وی افزود: فرشاد نادری نیا در جامعه کم نظیر نداشته است و بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز در چنین جایگاهی قرار دارند اما چرا درباره تمام آنها دچار این حجم هیجان و غلیان احساسات نمی شویم و چگونه است که بزرگانی چون دکتر قاسم انصاری به دشواری و با بغض و آه از وی سخن می گویند.

عابدی ها ادامه داد: فرشاد نادری نیا حقیقتی داشته و همچنین می تواند الگویی عنلی در رفتار رای نسل های جوان ما باشد.

وی گفت: اکنون که یک سال از مرگ فرشاد نادری نیا گذشته است گرچه جسمش نیست و چشم ما شکل ظاهر وی را نمی پاید اما دل ما روح او را درک می کند و روح ما با روحش پیوند می خورد.

عابدی ها خاطرنشان کرد:یکی از فواید اینگونه نگرش به مرگ که با مرگ، آدمی تمام نمی شود بلکه حقیقت او پیراسته از اضافات مادی در نشئه ای دیگر ادامه می یابد، شادی و آرامش است که مرحوم نادری نیا به تمام معنا از آن برخوردار بود.

این قاری قرآن، ادیب و کارشناس زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: فرشاد نادری نیا این استحقاق را دارد که در سالمرگ جسمی او سالانه یک بار هنرمندان و اهالی فرهنگ و اندیشه دورهم جمع شده و از آموزه های ماندگارش بهره مند شوند.

وی بیان کرد: نادری نیا همواره حتی در آستانه مرگ نیز تبسم داشت و اصلا انسانی که در تمام دوران زندگی حق والدین و حق استاد را نگه داشته و آراسته به والاترین اصول اخلاقی بوده است چرا باید از مرگ بهراسد در حالی که می داند مرگ پایان زندگی نیست.

در پایان این مراسم پس از اجرای موسیقی تک نوازی و آواز و همچنین شعرخوانی توسط شاعران، لوح یاد بودی با امضای ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین، مجید مصلحی مدیرکل امور استانها و مجلس حوزه هنری به خانواده مرحوم فرشاد نادری نیا اهدا شد.

کد خبر 3718613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha