۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳

کنفرانس بین المللی کمک مالی به عراق؛

جان کری: چالش جامعه بین الملل تضمین امنیت بعد از شکست داعش است

جان کری: چالش جامعه بین الملل تضمین امنیت بعد از شکست داعش است

کنفرانس بین المللی کمک نظامی به عراق در حالی برگزار شد که امید به توفیق نیروهای ائتلاف آمریکایی در تامین ثبات بلند مدت مناطق آزاد شده از دست داعش، مورد تردید است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به میهمانان کنفرانس بین المللی که با هدف جمع آوری کمک مالی برای عراق در واشنگتن گرد آمده بودن، مدعی شد: در حال حاضر جریان رویدادهای میادین جنگی عراق و سوریه به ضرر داعش است اما در این مرحله جامعه بین الملل با چالش برقراری ثبات در مناطق تازه آزاد شده مواجهه خواهد بود.

از سوی دیگر، «لیز گراند» هماهنگ کننده حقوق بشر سازمان ملل درعراق نیز هشدار داد که پیروزی های نظامی به دست آمده در این کشور در صورت عدم پاسخگویی به نیازهای آوارگان عراقی از دست خواهد رفت.

وی تاکید کرد: ائتلاف هوایی به توفیق های کوتاه مدت ارزشمندی نائل شده است؛ اما شاید این توفیق در بلند مدت دوامی نیاورد.

به گفته «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، برگزاری کنفرانس اخیر به جمع آوری بیش از ۲.۱ میلیارد دلار منجر شد. حال آنکه به گفته سازمان ملل متحد، در بدترین شرایط ممکن، فقط حدود دو میلیارد دلار برای جبران ضرری که جنگ موصل بر شهروندان عراقی گذاشته، مورد نیاز است.

در این میان، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا نیز بعد از جلسه مجزایی که با حضور ۳۰ نفر از وزرای دفاع کشورهای حاضر در نشست برگزار شد، اعلام کرد که محور مذاکراتشان وقایعی بود که بعد از شکست داعش اتفاق خواهد افتاد.  

وی در این باره گفت: بزرگترین دغدغه استراتژیک وزرای دفاع برقراری ثبات، بازسازی مناطق جنگ زده و تضمین برنامه ریزی و اجرای صحیح و به موقع از بعد نظامی است.

به گفته کارتر، برخی از وزرای دفاع از تمایل کشورهایشان برای مشارکت هرچه بیشتر نظامی سخن گفته اند.

امروز پنجشنبه نیز قرار است نشستی مشترک با حضور وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای حاضر در کنفرانس بین المللی کمک مالی به عراق برگزار شود. موضوع این نشست بررسی مبارزه هر چه گسترده تر علیه داعش نه تنها در سوریه و عراق بلکه در لیبی است.

کد خبر 3719694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha