۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۴

خسروپناه در همایش تمدن پژوهی:

امروز جوامع اسلامی با دو فتنه تکفیر و عقلانیت سکولار مواجه اند

امروز جوامع اسلامی با دو فتنه تکفیر و عقلانیت سکولار مواجه اند

خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در همایش تمدن پژوهی اسلامی گفت: امروز جوامع اسلامی با دو فتنه تکفیر و عقلانیت سکولار مواجه اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی تمدن‌پژوهی اسلامی اظهار کرد: امروز در جوامع اسلامی با دو فتنه بزرگ روبه‌رو هستیم، یکی فتنه تکفیر که شامل گروهک‌های مختلفی است و دیگری فتنه خروج برخی افراد از جبهه انقلاب اسلامی به سمت عقلانیت سکولار است.

وی افزود: فتنه تکفیر، فتنه‌ای بین‌المللی است که جهان اسلام را در برگرفته و مسلمانان یکدیگر را تکفیر می‌کنند و جمعیت زیادی کشته می‌شوند، بعید می‌دانم تاریخ در عمر طولانی خود چنین نمونه‌هایی از خشونت را به خود دیده باشد؛ فتنه داخلی، شامل عده‌ای است که از جبهه انقلاب اسلامی خارج شدند و به سمت عقلانیت سکولار راهی شدند که در آینده نیز عده دیگری چنین سرانجامی خواهند داشت اما جبهه انقلاب اسلامی معتقد به عقلانیت اسلامی است.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: در برخورد و مواجه با این دو فتنه بزرگ سه نگاه متفاوت وجود دارد، یکی نگاه جزءنگری است که به صورت موردی آسیب‌ها شناسایی و حل شود، نگاه دوم نگاه کل‌نگری است که کاری به اجزاء ندارد و نگاه سوم نگاه جزءنگری با رویکرد کل‌نگری است که باید در برخورد با فتنه‌های گفته شده نگاه سوم را داشت به طوری که اجزاء را مشاهده کنیم و به صورت کلی آن‌ها را بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه کل‌نگری یعنی نگاه تمدنی داشتن، اجزاء را ببینیم ولی رویکرد ما کل‌نگری و تمدنی باشد که اگر چنین نگاهی داشته باشیم در این صورت می‌توانیم این فتنه‌های بزرگ را به حداقل رسانده و جامعه را به سمت تمدن نوین اسلامی سوق دهیم.

خسروپناه ادامه داد: برخی می‌گویند مگر امکان‌پذیر است که جامعه ایران با این همه مشکلات داخلی و خارجی به تمدنی نوین دست یابد؟ بله ممکن است، اگر تاریخ تمام تمدن‌ها از جمله تمدن چین، بین‌النهرین، مصر، ایران باستان، ایران اسلامی و تمدن مدرن کنونی را مرور کرده باشید متوجه خواهید شد که با عبور از بحران‌های متعدد توانسته‌اند به این تمدن‌ها برسند؛ چطور انتظار دارید مشکلاتی وجود نداشته باشد و ما به تمدن اسلامی مورد نظر برسیم؟

وی وجود مشکلات را لازمه رسیدن به هر تمدن دانست و تصریح کرد: اگر با مشکلات مواجه نشویم، نمی‌توانیم به هیچ تمدنی برسیم که با ظرفیت‌های خوبی که در کشور ما وجود دارد، رسیدن به یک تمدن اسلامی ممکن خواهد بود؛ اگر با این نگاه به اجزاء بنگریم می‌توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اذعان داشت: وقتی از تمدن اسلامی صحبت می‌کنیم به هیچ عنوان این ادعا را نداریم که می‌خواهیم یک عدل جهانی ایجاد کنیم چراکه این کار قطعا به دست مولای ما حضرت ولی‌عصر(عج) اتفاق خواهد افتاد ولی باید بسترها و زمینه‌های ظهور را شکل دهیم تا اقبال عمومی نسبت به ظهور آن حضرت ایجاد شود؛ اگر رویکرد تمدنی داشته باشیم ظرفیت رسیدن جامعه بشری به سمت ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نیز فراهم خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: هر تمدن دارای چهار رکن اساسی تفکر، دانش، نظام‌ها و سبک زندگی است که این ارکان شامل زیرمجموعه‌های مختلفی می‌شود، زیرمجموعه تفکر فلسفه، زیرمجموعه دانش علوم دانشگاهی و حوزوی، زیرمجموعه نظام‌ها، نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و زیرمجموعه سبک زندگی نمادها و رفتارهایی است که در جامعه مشاهده می‌شود.

خسروپناه تاکید کرد: اگر در هر یک از چهار رکن گفته شده زیرمجموعه‌های تمدنی نداشته باشیم نمی‌توانیم به تمدن برسیم، فلسفه‌ای که بتواند فلسفه‌های مضاف اسلامی را داشته باشد می‌تواند تمدن‌ساز باشد؛ دانشی می‌تواند تمدن‌ساز باشد که دانش نظامات باشد، جامعه‌ای می‌تواند تمدن‌ساز باشد.

وی افزود: اگر با دیدن اجزاء و با رویکردی کل‌نگر و تمدنی به مقابله فتنه‌ها برویم نه تنها می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم بلکه می‌توانیم به سمت تمدن اسلامی نیز برویم و چهار رکن اساسی تفکر، دانش، نظام‌ها و سبک زندگی را دنبال کنیم.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هدف از برگزاری دوره تخصصی تمدن‌پژوهی اسلامی را رسیدن به پاسخ پرسش‌های مطرح شده از ارکان اساسی تمدن و زیرمجموعه‌های آن دانست و متذکر شد: اگر بتوانیم در این دوره تخصصی به پاسخ این پرسش‌ها برسیم قطعا این دوره را به صورت هدف‌مند طی خواهیم کرد.

کد خبر 3728812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha