۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۱۲

در نشست خبری پوتین و اردوغان مطرح شد؛

همکاریهای مسکو و آنکارا در حوزه هسته ای و گاز از سرگرفته می شود

همکاریهای مسکو و آنکارا در حوزه هسته ای و گاز از سرگرفته می شود

رئیس جمهور روسیه تصمیم آنکارا برای از سرگیری اجرای پروژه های نیروگاه هسته ای و خط لوله گاز «استریم» را اقدامی مثبت خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود «رجب طیب اردوغان» از سرگیری اجرای پروژه های نیروگاه هسته ای «آکویو» و خط لوله گاز «استریم» را اقدامی مثبت خواند.

روسیه و ترکیه توافقنامه ساخت و راه اندازی نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه در سایت «آکویو» در استان جنوبی «مرسین» را در ماه مه ۲۰۱۰ به امضاء رساندند. ظرفیت تولید سالانه این نیروگاه هسته ای حدود ۳۵ میلیارد کیلووات بر ساعت برآورد می شود.

پس از سخنرانی رئیس جمهور روسیه در سنت پترزبورگ،‌ اردوغان ضمن ارائه فهرستی از حوزه های همکاری موردنظر آنکارا اظهار داشت که ترکیه خواهان فراهم ساختن امکان سرمایه گذاری استراتژیک برای پروژه آکویو است و با طرف روسی به تفاهم مشترکی دست یافته است.

اردوغان در ادامه بر تمایل و عزم ترکیه جهت ارتقای همکاریها در حوزه صنعت دفاعی و تولیدات پدافندی تأکید کرد.

شایان ذکر است که پروژه خط لوله گاز استریم ترکیه نیز با ظرفیت انتقال سالانه ۶۳ میلیارد مترمکعب گاز در دسامبر ۲۰۱۴ بطور رسمی اعلام شد. طبق این پروژه،‌ یک خط لوله با گذر از کف دریای سیاه از روسیه به ترکیه و سپس به مرکزی در مرز ترکیه- یونان امتداد می یابد و از آنجا به جنوب اروپا متصل می شود. اما اجرای این پروژه به دنبال سرنگونی یک جت جنگنده روسی توسط ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵ و تیرگی روابط دو کشور به حالت تعلیق درآمد.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک نهم آگوست اظهار داشت که اجرای پروژه خط لوله استریم ترکیه برای انتقال گاز طبیعی روسیه به جنوب اروپا از طریق ترکیه به احتمال بسیار در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد. اردوغان نیز در ادامه اظهارات پوتین گفت: «سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه یکی از وظایف در حال تحقق ماست و فکر می کنم که این یک تصمیم درست است».

گفتنی است که در اواخر ماه ژوئن به دنبال ارسال نامه ای از سوی رئیس جمهور ترکیه خطاب به ولادیمیر پوتین و عذرخواهی وی بابت حادثه سرنگونی جت جنگنده روسیه و ابراز تسلیت به خانواده خلبان روسی کشته شده در این حادثه، روند تجدید روابط حسنه میان آنکارا و مسکو آغاز شد.

کد خبر 3736981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha